عدم حضور متخصص زنان و رادیولوژی در ۲۰۰ شهر کشور

به گزارش جهان بانو، کشور ما ایران از گذشته تا کنون با مشکل کمبود پزشک مواجه بوده است. در این میان از اسفندماه سال ۱۳۹۸ یعنی زمانی که کرونا وارد کشور شد، این مشکل چند برابر شده است و همین مسئله سبب شد تا پرستاران و پزشکان فشارهای زیادی را تحمل کرده و بعضی از […]

عدم حضور متخصص زنان و رادیولوژی در ۲۰۰ شهر کشور

به گزارش جهان بانو، کشور ما ایران از گذشته تا کنون با مشکل کمبود پزشک مواجه بوده است. در این میان از اسفندماه سال ۱۳۹۸ یعنی زمانی که کرونا وارد کشور شد، این مشکل چند برابر شده است و همین مسئله سبب شد تا پرستاران و پزشکان فشارهای زیادی را تحمل کرده و بعضی از آن ها در این راه به شهادت رسیده اند.

 طبق آمارهای منتشر شده، در کشور ما سرانه پزشکی حدود۱۱.۷ به ازای ۱۰ هزار نفر در جمعیت است. متاسفانه این آمار با آمارهای استاندار جهانی بسیار فاصله دارد و به همین دلیل است که موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در کشور مطرح شده و بحث ها و گفتگوهای بسیاری نیز پیرامون آن شکل گرفته است. همچنین در رابطه با این موضوع شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مسئله ورود پیدا کرده و مسئله کمبود پزشک در کشور به تأیید مسئولان این شورا نیز رسیده است. در همین راستا دبیرخانه این شورا در ارتباط با مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی اقدام به صدور بیانیه کرده و اعلام کرد این شورا به اتفاق آرا ماده واحده «افزایش ظرفیت سرانه پزشک در مقطع عمومی و تخصص» را در راستای عدالت گستری در حوزه سلامت به تصویب رسانده است.

به همین منظور چند تن از مدیران و رؤسا اندیشکده‌های کشور در میزگرد خبرگزاری فارس وضعیت تعارض منافع در نظام سلامت و کمبود پزشک را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کمبود پزشکان متخصص زنان در سطح کشور و به خصوص در مناطق محروم است. اصغر عیوضی، مدیر اندیشکده ایتان در این نشست به این مسئله اشاره کرد و گفت: ما در تهران چندان نمی‌توانیم این مسئله را درک کنیم که خانم های باردار ساکن در مناطق محروم تا چه اندازه برای خدمات درمانی با مشکل روبرو می‌شوند. ما به ازای هر یک میلیون زن یک پزشک متخصص اورولوژی و به ازای هر ۱۰۰ هزار زن سه پزشک متخصص رادیولوژی داریم . به طور قطع در ۲۰۰ شهر از شهرهای کشورمان متخصص زنان و رادیولوژی حضور ندارد.

چندی پیش نیز مخاطبان خبرگزاری فارس کمپین هایی برگزار کردند و در آن ها پیگیری موضوع کمبود پزشک و دسترسی به خدمات سلامت را مورد مطالبه قرار دادند.

منبع: فارس