عدم آمادگی فرهنگی و اجتماعی جامعه برای پذیرش زنان در پست وزارت

به گزارش جهان بانو، اولین دانشگاهی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دوره انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۱ آغاز به فعالیت کرد دانشگاه امام صادق (ع) بود؛ گفتنی است که بنای اصلی این دانشگاه پیش از انقلاب ساخته شده و محل آن نیز به دانشگاه هاروارد تعلق داشت و با عنوان […]

مصاحبه با صدیقه مهدوی کنی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ارتباط با بانوان این دانشگاه و نحوه ورود آن ها به عرصه های حاکمیتی

به گزارش جهان بانو، اولین دانشگاهی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دوره انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۱ آغاز به فعالیت کرد دانشگاه امام صادق (ع) بود؛ گفتنی است که بنای اصلی این دانشگاه پیش از انقلاب ساخته شده و محل آن نیز به دانشگاه هاروارد تعلق داشت و با عنوان «مرکز مطالعات مدیریت ایران» در این مکان فعالیت می کرد.

واحد خواهران دانشگاه امام صادق به وسیله قدسیه سرخه‌ای، همسر آیت‌الله مهدوی‌کنی اداره می‌گردد. صدیقه مهدوی‌کنی، دختر ارشد آیت‌الله مهدوی کنی که از اعضای هیات‌علمی پردیس بانوان و فارغ‌التحصیل رشته فقه است نیز از اولین روزهای تشکیل این دانشگاه نقش فعال و تاثیرگذاری ایفا کرده است.

صدیقه( مریم) مهدوی کنی در ارتباط با کار ویژه این دانشگاه برای بانوان اظهار کرد: با پایان سال جاری سی و یکمین سال فعالیت دانشگاه ما به پایان می رسد و به سی و دومین سال فعالیت خود وارد می‌شویم. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از بانوان را در بخش مسائل حقوق زن و خانواده و امور تربیتی و مسائل نظری در طول این مدت تربیت کرده ایم و آن ها در مراکز قضایی، قانونگذاری و علمی مشغول به فعالیت هستند.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) درباره نابرابری جذب زنان و مردان فارغ‌التحصیل این دانشگاه عنوان کرد: موضوعی که وجود دارد این است که مگر چند خانم جذب مدیریت میانی در نظام جمهوری‌اسلامی شده‌اند که تعدادی از آنها از فارغ‌التحصیلان ما باشند. خانم‌ها نمی توانند این مسئولیت‌ها را بپذیرند، بلکه مسئولیت‌ها و وظایف دیگری نیز بر عهده آن ها است که از پذیرش پست‌های مدیریتی جلوگیری می کند، مخصوصا در سطوحی که حضور زنان ضرورت ندارد.

وی با اشاره به هدف اصلی تاسیس این دانشگاه بیان کرد: هدف ما تربیت بانوان به منظور بر عهده گرفتن شغل هایی بود که در بطن جامعه به آن ها احساس نیاز می‌شود. هدف ما از همان آغاز هم این نبود که پردیس خواهران رئیس‌جمهور و وزیر زن تربیت کند، ولی هدف ما تربیت مدیران میانی حقوقی برای نظام قضایی و مدیران تربیتی برای نظام آموزشی است و نیز مدیرانی که در عرصه قانونگذاری و پژوهشی توانمند باشند و بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که با مسائل بانوان ارتباط دارد به طور فعال حضور داشته باشند.

مهدوی کنی افزود: بخشی از افرادی که از پردیس خواهران این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده اند، در خود پردیس جذب شده‌اند و تعدادی از آن ها هم به آموزش و پرورش ورود پیدا کرده‌اند، بعضی عضو هیات‌علمی دانشگاه‌ها شده‌اند و برخی هم در حوزه مباحث قضایی در قوه‌قضائیه و کار وکالت مشغول به کار هستند. در عین حال تعدادی از آن ها به کارهای پژوهشی اشتغال دارند و در کنار این فعالیت ها ازدواج کرده و دارای فرزند شده‌اند.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: پردیس بانوان این دانشگاه برای شغل هایی که به زنان اختصاص دارد به تربیت نیرو پرداخته و می پردازد و در تربیت نیرو برای آن نوع کارهایی که به آقایان اختصاص دارد، ضرورت نمی‌بیند که ورود پیدا کند.

وی اضافه کرد: قریب به هفت سال قوه قضاییه، در حوزه قضا اقدام به جذب نیروهای زن می‌کرد. با این وجود این جذب نیرو به دشواری صورت می‌گرفت. اما از آغاز امسال برای ورود بانوان به شغل قضاوت و حوزه قضا محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌اند که در نتیجه آن بار دیگر امکان ترقی و پیشرفت در این حوزه از بانوان گرفته‌ شده است. تعداد زیادی از بانوان به عنوان دادرس، دادیار و قاضی اجرای حکم در قوه قضاییه فعالیت می کنند.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به نحوه گزینش زنان و تفاوت آن با شرایط گزینش مردان تاکید کرد: اهمیت نهاد خانواده برای ما بسیار زیاد است و در گزینش دختران به خانواده آن ها هم توجه می‌شود. این ۳ مرحله گزینش یعنی تحقیقات محلی، گزینش عقیدتی و گزینش علمی برای بانوان هم انجام می‌شود با این تفاوت که تحقیقات محلی زنان از مردان ساده‌تر است و ما به تحقیقات از خانواده و مدرسه بسنده می‌کنیم.

مهدوی کنی با بیان اینکه مهمترین چیز برای این دانشگاه جنبه علمی دانشجو است، خاطر نشان کرد: در گذشته اکثر دانشجویان این دانشگاه از رشته ریاضی بوده اند اما اندک اندک فضا تغییر کرد و بچه‌های درسخوان به رشته‌های علوم‌انسانی وارد شدند. لذا ما از این رشته نیز دانشجو می‌پذیریم و در سال‌های جاری تعداد دانشجویان از رشته‌ی انسانی و ریاضی با تغییر مواجه شده است.

وی در ارتباط با کیفیت گزینش عقیدتی این دانشگاه تشریح کرد: اعتقادات دانشجو برای ما اهمیت دارد و همراهی خانواده‌ها، متدین بودن افراد و اعتقاد به نظام جمهوری‌اسلامی نیز از مواردی هستند که برای این دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردارند، به ویژه افرادی که ازدواج کرده‌اند. همان‌طور که تاکید کردم نهاد خانواده برایمان بسیار مهم است و به دنبال آن همراهی کردن همسران برای ادامه تحصیل برایمان اهمیت دارد. قابل توجه است که حتی مهدکودک شکوفه‌های صادق، به منظور تسهیل شرایط برای دانشجویان مادر تاسیس شده است.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) در ارتباط با دریافت رضایت‌نامه‌ از شوهران دانشجویان توضیح داد: گاهی اوقات اگر مساله‌ای باشد به صورت تلفنی با همسران دانشجویان صحبت می‌کنیم، به ویژه برای افرادی که از شهرستان به دانشگاه می‌آیند؛ لازم است که این موافقت و همراهی وجود داشته باشد.

مهدوی کنی در ارتباط با چرایی عدم برنامه‌ریزی برای ورود بانوان به عرصه وزارت بیان کرد: فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ما برای حضور بانوان در چنین عرصه های مدیریتی آماده نیست. من خودم در خانواده‌ای پرورش یافتم که پدرم همیشه به ما تاکید می‌کرد که موضوع تحصیل را جدی بگیریم. حتی زمانی که به فعالیت هنری می‌پرداختیم و به ایشان نشان می‌دادیم، ضمن تعریف از حاصل کار هنری ما بر درس خواندن تاکید می کردند و می گفتند تحصیل چیز دیگری است.

وی در ارتباط با تفاوت این دانشگاه با دانشگاه‎ دخترانه‌ای چون الزهرا (س) عنوان کرد: دانشگاه الزهرا (س) دانشگاهی است که تنها دانشجویان آن دختر هستند، اما در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) همه نیروها اعم از نیروهای خدماتی، کارمندان، مدیران، اساتید مدعو و اعضای هیات علمی زن هستند. ما توانستیم برای نخستین بار این قابلیت بانوان را ثابت کنیم، اما در سال‌هایی که فعالیت ما تازه شروع شده بود به ما می‌گفتند شما نمی‌توانید برای اعضای هیات‎علمی و اساتید زنی را پیدا کنید، ولی این اتفاق به وقوع پیوست.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) با ذکر خاطراتی از علاقمندی آیت‌الله مهدی کنی به تحصیل و درس پرداخت و در ادامه گفت: حتی در دورانی که ایشان در تبعید به سر می برد ما را با خود همراه نمی‌کرد و دلیل آن را احتمال لطمه خوردن به تحصیل و درس ما عنوان می کرد. ایشان به هیچ وجه ممانعتی برای حضور اجتماعی و تحصیل بانوان نداشتند ولی باور داشتند که لازم است فعالیت اجتماعی در عرصه‌ای باشد که جامعه به آن نیازمند است؛ مانند محیط‌های پزشکی و سلامت و آموزشی و تربیتی که به بانوان ارتباط دارد.

مهدوی کنی در جواب به این پرسش که چه تعداد خانم در شورای انقلاب فرهنگی و دیگر شوراها حضور دارند؟ پاسخ داد: زنان الزامات تربیتی یک دختر از هفت تا هجده سالگی و نیز مشکلاتی که بانوان شاغل با آن مواجه هستند را درک می‌کنند. در این عرصه‌ها به حضور زنانی نیاز داریم که از استعداد و فکر برخوردار باشند. همچنین توانایی تاثیر در مدیریت، سیاست‌گذاری و برنامه ریزی در حوزه های مرتبط با بانوان از توانمندی هایی است که لازم است یک خانم برای تصدی این سمت ها داشته باشد. این بخش از حوزه‌هایی است که در وهله نخست نیازمند تربیت نیرو است و در ثانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. البته مورد دوم اهمیت بسیاری دارد زیرا تا فضای اجتماعی آمادگی این  حضور را نداشته باشد، بانوانی که به این بخش ها وارد می‌شوند بایستی فداکاری‌های بزرگی انجام دهند تا جامعه و خانواده از آنان استقبال کند و به آن ها باور پیدا کند.

او در ارتباط با احتمال توسعه فعالیت این مرکز آموزشی در شهرستان‌ها اظهار کرد: زمانی که پدر هنوز در قید حیات بودند، مخالف این مسئله بودند چرا که باور داشتند که مسائل مالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دانشگاه امام صادق (ع) زمانی که شروع به فعالیت کرد هزینه‌های خود را از سرمایه خیرین تامین می‌کرد. کم کم این سرمایه‌ها به شرکت‌هایی بدل شد که توانایی درآمدزایی داشتند و بدیهی است که در صورت اداره مناسب و خوب این شرکت‌ها، امکان تداوم تحصیل رایگان برای دانشجویان باقی خواهد ماند.

این عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: ما در رشته های فلسفه، حقوق، حوزه‌های تربیتی و فقه دانشجو داریم و این رشته ها برای بانوان جامعه رشته‌های موردنیاز محسوب می شوند.

مهدوی کنی با اشاره به تعهد کاری بانوان دانشجو در دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: این تعهد از خانم ها گرفته می‌شود اما اگر فردی نخواهد یا نتواند مشغول به کار شود، برایش مشکلی به وجود نخواهد آمد. لازم به ذکر است که در طی این سال‌ها قریب به ۲۳۰۰ خانم از پردیس خواهران این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

او تصریح کرد: انتظار داشتیم همان‌ طور که در زمان حیات پدرم حمایت‌های پدرانه ای از بانوان همکار و دختران دانشجو در پردیس خواهران این دانشگاه انجام می‌شد، بعد از درگذشت ایشان هم این رویکرد ادامه داشته باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. امیدوار هستم همان‌ طور که برای تربیت نیروهای آقا در نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری می‌شود برای تربیت نیروی خانم به منظور برطرف کردن نیازهای اجتماعی و به ویژه نیازهای خانوادگی حمایت و پشتیبانی انجام شود و برای نیل به این هدف گام‌های پدرانه‌ای از طرف مسئولان دانشگاه و هیئت ‌امنا برداشته شود و پردیس دانشگاه تنها به دنبال بر طرف کردن موانع نباشد.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی انتخاب