تحلیل خبر؛

طلاق و بحران جمعیت دامن‌گیر روسیه نیز شد!

مسئله‌ی جمعیت مسئله‌ی بسیار مهمی برای تمام ملت‌های دنیا محسوب می‌شود و مولفه‌ای مهم در تعیین قدرتمندی کشورها و توسعه‌یافتگی آنها است.

خبر اصلی:

«بر اساس آمارهای منتشر شده در روسیه هر ۱۰ ازدواج، ۷ تای آن به طلاق ختم می شود. افزایش نرخ طلاق، بحران جمعیتی روسیه را سخت تر می کند. مسائل و مشکلات مالی یکی از اصلی ترین دلایل طلاق در این کشور می باشد .»

تحلیل خبر:

۱۱ ژوئیه؛ روز جهانی جمعیت نامگذاری شده است. مسئله‌ی جمعیت مسئله‌ی بسیار مهمی برای تمام ملت‌های دنیا محسوب می‌شود و مولفه‌ای مهم در تعیین قدرتمندی کشورها و توسعه‌یافتگی آنها است.

در ۱۱ ژوئیه سال ۲۰۲۳ سازمان ملل متحد بیانیه‌ای به پاس گرامی‌داشت روزجهانی جمعیت منتشر کرد که در آن به ارائه آمار نرخ رشد جمعیت طی صدها سال گذشته تا کنون پرداخت.

در این بیانیه چنین آمده است که بشر پس از صدها هزار سال جمعیتش ۱میلیارد نفر شد و سپس بعد از گذشت ۲۰۰ سال به صورت تصاعدی این جمعیت رشد یافته و به هفت برابر رسید.

در سال ۲۰۱۱ جمعیت جهان ۷ میلیارد بود و در سال ۲۰۲۱، ۷٫۹ میلیارد گردید و پیش بینی شده است که در سال ۲۰۳۰ میلادی این رقم به ۸٫۵ میلیارد برسد. بررسی‌های انجام شده سازمان ملل نیز در رابطه با سیر صعودی رشد جمعیت هشدار کاهش آهنگ افزایش نرخ جمعیت را پدیدار کرده است.

علیرغم آنکه صندوق جمعیت سازمان ملل ۸ کشور جهان (کنگو، اتیوپی، مصر، پاکستان، هند، نیجریه، فلیپین و تانزانیا) را از جمله کشورهایی با افزایش نرخ جمعیت خوانده است با این حال کاهش جمعیت بحرانی است که گریبان بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای آسیای چون چین، ژاپن، کره جنوبی وکشور پهناوری که در دو قاره آسیا و اروپاست «روسیه» را گرفته است.

هرکشوری مطابق با آسیب‌شناسی‌های خود برنامه‌هایی برای افزایش نرخ جمعیت و مقابله با بحران پیش‌آمده را در دستور کار خود قرار داده است اما نکته این است که بحران پیش‌آمده بحرانی نیست که تنها گریبان‌گیر معدود ملت‌هایی در جهان را گرفته باشد.

در صورتی‌که بسیاری از کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه را درگیر خود کرده است. بر این اساس طبیعی است که نیاز است با مدیریت و هماهنگی مسئولانه و فعالانه‌ی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل؛ جنبش و حرکتی جهانی در راستای افزایش جمعیت و عبور از این مشکل صورت پذیرد.

سال گذشته رئیس جمهور شهید؛ آیت‌الله رئیسی (ره) در سازمان ملل متحد از لزوم همکاری مشترک کشورها در پیگیری جنبشی تحت عنوان جنبش خانواده سخن گفت.

دکتر پزشکیان نیز بخشی از نطق خود را در نشست علنی سازمان ملل متحد به تاکید بر پیشنهاد شهید رئیسی و اراده مصمم در پیگیری این طرح اختصاص داد.

تاکید بر خانواده، تشکیل و حراست از این نهاد مهم و تاثیرگذار می‌تواند گامی مهم سبب حفظ جامعه از بسیاری از آسیب‌های اخلاقی امروزه جوامع شده و سرپناهی امن و مطمئن برای زنان و مردان باشد تا در کنار مرتفع ساختن نیازهای مادی و معنوی یکدیگر به صورت مشروع و متعهدانه؛ چالش‌های شیرین و افتخارآمیزانه‌ای چون فرزندآوری و تربیت آن را در برنامه اصلی زندگی خود قرار دهند.


در بسیاری از کشورهای جهان آسیب‌شناسی کاهش نرخ جمعیت و ارائه راهکارها صرفا درون جغرافیایی است درحالی که با نگاه کلی به گزارش‌های تفصیلی سازمان ملل می‌توان دریافت که بحران جمعیت یک بحران جهان‌شمولی است که نیازمند راهکاری جهانی از سوی تمامی ملت‌های درگیر در این بحران است.

جهان‌بانو