طرح جوانی جمعیت، طرحی در راستای تحکیم خانواده

به گزارش جهان بانو مریم آقایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در ارتباط با عملیاتی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: در صورتی که این طرح از ضمانت اجرایی برخوردار باشد، موفقیت آمیز خواهد بود و لازم است که برای چنین امر مهمی همگی نهادها و سازمان‌ها در راستای […]

در صورت توجه به دستورات قرآنی آمار طلاق کمتر خواهد شد

به گزارش جهان بانو مریم آقایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در ارتباط با عملیاتی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: در صورتی که این طرح از ضمانت اجرایی برخوردار باشد، موفقیت آمیز خواهد بود و لازم است که برای چنین امر مهمی همگی نهادها و سازمان‌ها در راستای اجرایی شدن این طرح همکاری و مشارکت داشته باشند.

آقایی افزود: معمولا هنگامی که در ارتباط با نهاد خانواده و تحکیم آن سخنانی گفته می‌شود، در عمل هیچ گونه پشتیبانی و اقدام ویژه ای برای حمایت از بانوان انجام نمی‌شود تا آنان نقش مادری و همسری خود را به راحتی انجام دهند. نمونه بارز این مسئله نحوه برخورد با دختران دانشجو یا استادان خانم ما است. 

وی تصریح کرد: طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در چهارچوب سبک زندگی ایرانی _ اسلامی است. چنانچه این طرح در کشور ما به مرحله اجرا برسد، علاوه بر رفع مشکلات پیری در الگوی سازی اسلامی نیز نقش شایانی ایفا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در ارتباط با تفاوت طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با «افزایش نرخ رشد جمعیت» اظهار کرد: بحران سالمندی موجب شده است تا مسئولین امر در ارتباط با افزایش نرخ رشد جمعیت و جوان سازی احساس نیاز کنند. به همین دلیل موضوع فرزندآوری به عنوان یک موضوع استراتژیک در نظام اسلامی مطرح شد و ارائه مجموعه ای از تصمیمات و راهکارهای اجرایی در ارتباط با موضوع جمعیت از نتایج دغدغه مندان این موضوع است. 

وی در ادامه گفت: تسهیلاتی که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارائه می‌شود شامل خدماتی مانند تحت پوشش بیمه قرار دادن درمان بیماران نازایی، بهره مند کردن مادران از حمایت‌های عمومی مانند بیمه درمانی مادران خانه‌دار به صورت رایگان یا مرخصی زایمان، افزایش مزایای تولد هر فرزند به صورت پلکانی و حمایت‌های مالی از جوانان در قالب اعطای وام مسکن یا ازدواج است.

آقایی اضافه کرد: مشوق‌های فرهنگی به تنهایی نمی توانند در راستای جوان سازی جمعیت نقش موثری ایفا کنند. در برخی از موارد جلوگیری از فرزندآوری و بارداری زوجین تنها به دلیل مسائل اقتصادی نیست، بلکه باورهای نادرست فرهنگی در چنین مواردی تاثیر بیشتری دارد. به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌های متمول تمایلی به داشتن فرزند ندارند چراکه تحت تاثیر فرهنگ غربی یا رسانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: طرح تنظیم جمعیت از نتیجه بسیار خوبی برخوردار بود و ما شاهد کاهش فرزند در آن برهه زمانی بودیم؛ این اتفاق در سه دهه رخ داد. البته نباید انتظار داشت اجرای طرح جوان سازی جمعیت مانند  فرزند کمتر، زندگی بهتر در بازه کوتاه‌مدت خروجی مطلوبی داشته باشد و نرخ رشد جمعیت با شیب تند افزایش پیدا کند.

 فراهم آوردن زیرساخت‌ها؛ جلوگیری از بحران جمعیت دهه شصتی‌ها می‌کند

آقایی در پاسخ به این پرسش که آیا جوان سازی جمعیت در آینده منجر به بروز مشکلات برای جوانان مانند افراد متولد دهه ۶۰ خواهد شد یا خیر، گفت: قطعا اگر جوانی جمعیت با سیاست‌گذاری های مناسبی همراه نباشد، کشور با بحران‌های جدیدی رو به  رو خواهد شد؛ اما اگر همزمان زیرساخت‌های مورد نیاز در راستای تحصیل، شغل، مسکن، بهداشت و درمان برای نسل های جدید در نظر گرفته شود، افزایش جمعیت کشور را قدرتمند خواهد کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به طور قطع این اتفاق در بازه زمانی کوتاه و به یکباره رخ نخواهد داد و مسئولان در رابطه با این موضوع غافلگیر و سردرگم نخواهند شد. این افزایش به صورت پلکانی و تدریجی رخ می دهد. به عنوان مثال هم اکنون حوزه آموزش عالی با حجم بسیاری از صندلی های خالی مواجه است در نتیجه در آینده لااقل برای آموزش رایگان جوانان مشکلی وجود ندارد. 

طرح جوانی جمعیت مغایر با حقوق زنان نیست

وی با انتقاد از هجمه سازی فمنیست‌ها از اجرای طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اظهار کرد: آنها بر این باور هستند که کشور ما با تصویب این طرح، حقوق باروری بانوان را نقض می‌کند.  در حالی که بندهای مصوب در این قانون در راستای پشتیبانی از بانوان، باروری آنها  و منشور حقوق بارداری است. 

آقایی اضافه کرد: این طرح زنان را ملزم و مجبور به بارداری نمی‌کند، بلکه تنها آنها را تشویق به فرزندآوری از طریق ارائه تسهیلات خواهد کرد. این مشوق‌ها اختیار را از زنان یا زوج‌ها برای باروری سلب نمی‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این طرح با فراهم آوردن سلامت مادران، بارداری ایمن، کمک به زوجین نابارور در حقیقت حقوق زنان را رعایت کرده و به آن ارزش دوچندان داده است.

منبع: ایسکا نیوز