ضرورت حضور زنان به اکوسیستم دانش‌ بنیان

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به حضور ۷۰ درصدی زنان در شرکت‌های دانش بنیان گفت: باید سازوکاری برای رسمیت بخشیدن به زنان و مشاغل خانگی در اقتصاد غیر رسمی ایجاد کنیم.

بهروز آذر، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بازدید از نمایشگاه خانه نوآوری و فناوری ایران در نشستی که با حضور حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری حدود ۶۱ درصد از ورودیان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و بیشترین فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و ریاضی زنان هستند که در بین مدیران میانی قرار می‌گیرند یا وارد بخش کارشناسی می‌شوند، اما با این وجود برای دستیابی به مسئولیت‌های بالاتر موانع متعددی برای خانم‌ها وجود دارد که مانع از حضور آنها در فضاهای با ارزش‌آفرینی گسترده‌تر و تصمیم‌گیری بیشتر می‌شوند.

بهروزآذر در ادامه به لزوم توجه به ارائه تولیدات در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: برای گسترش بازارهای بیشتر، به روایت‌هایی از محصول براساس حل مسائل نیاز داریم و ضروری است محصولات شرکت‌های دانش بنیان برای ارائه مؤثرتر، بر نیازهایی که رفع می‌کنند، ارزش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی که تولید می‌کنند و مسائلی که حل می‌کنند، تمرکز کنند.

در ادامه حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به نقش زنان در فناوری‌های داخلی بیان کرد: در صنایع خلاق مانند هنر و انیمیشن، حضور بانوان پر رنگ‌تر است و این صنایع از نقاط قوت ماست. در قانون برنامه هفتم نیز توجه به این صنایع ضروری قلمداد شده و حضور زنان در آن حدود ۷۰ درصد برآورد شده است.

همچنین بهروزآذر با اشاره به حضور بانوان در بخش اقتصاد غیررسمی عنوان کرد: بایدباید سازوکاری برای رسمیت بخشیدن به زنان و مشاغل خانگی در اقتصاد غیر رسمی ایجاد کنیم. بسیاری از مشاغل زنان در اقتصاد غیررسمی، استاندارهای لازم برای دانش‌ بنیان شدن را دارد و ضروری است که با همکاری دیگر دستگاه‌ها، حمایت‌های بیشتری از این سیستم دانش بنیان انجام شود.

به نظر بهروزآذر، ورود بیشتر بانوان به اکوسیستم دانش‌بنیان اهمیت زیادی دارد و باید تلاش حداکثری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این کار انجام شود.

آنا