شیدا مهنام: موضوع بانوان می‌تواند محور اجتهاد در حوزه های علمیه قرار گیرد

به گزارش جهان بانو شیدا مهنام، دبیر نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» در نشست هم‌اندیشی نقش شبکه‌سازی تشکل‌های بین‌المللی در ترویج نهضت تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام اظهار کرد: اسلام مدافع حقوق بانوان در عرصه اجتماعی و اشتغال به شرط رعایت و حفاظت از حریم هاست. بنده […]

شیدا مهنام: موضوع بانوان می‌تواند محور اجتهاد در حوزه های علمیه قرار گیرد

به گزارش جهان بانو شیدا مهنام، دبیر نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» در نشست هم‌اندیشی نقش شبکه‌سازی تشکل‌های بین‌المللی در ترویج نهضت تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام اظهار کرد: اسلام مدافع حقوق بانوان در عرصه اجتماعی و اشتغال به شرط رعایت و حفاظت از حریم هاست. بنده باور دارم که ما زنان باید به نوعی خودباوری برسیم تا بفهمیم که در کجا و چه جایگاهی بیشتر اثربخش و مفید واقع می شویم و این وظایف را طوری تقسیم بندی کنیم که به هدف و مسیر اصلی ما آسیبی وارد نشود.

مهنام افزود: لازم است که میان وظایف اجتماعی و شغل با اهداف کلی هماهنگی ایجاد شود. زنی که شاغل است، سختی‌های همسرش را بیشتر درک می‌کند. چنین زنی مسائلی مانند دیرتر آمدن همسرش به منزل را به دلایلی مثل رابطه رئیس و مرئوس و یا رخ دادن تصادف در مسیر خانه بیشتر درک می‌کند. البته منظور ما از اشتغال زن، هر شغلی که زن به واسطه آن مجبور است با مردان نامحرم بسیاری در ارتباط باشد، نیست.

وی با اشاره به راه‌اندازی نهضت بین‌المللی «تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» تحت اشراف آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، عنوان کرد: ایشان در بخشی از پیامی که خطاب به ما و به مناسبت این مسئله صادر کردند فرمودند: خداوند براساس حکمت بالغه خود زن و مرد را طوری آفریده است که بتوانند در کنار یکدیگر و با شرایط عادلانه و با سعادت زندگی کنند، خدا زن و مرد را از یک نفس آفرید و هر کدام مکمل دیگری هستند. بنابر عدل الهی و حکمت او، هر دو توانایی‌ها و استعدادهایی دارند که می‌توانند جامعه را پر از عدل و سعادت کنند.

دبیر نهضت بین‌المللی تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام در ادامه گفت: ما وقتی شروع نهضت بین‌المللی را به استادمان آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد منعکس کردیم، ایشان گفتند که موضوع بانوان می‌تواند اجتهاد را تحت تاثیر قرار دهد. از نگاه این عالم بزرگوار، نظام حقوق اسلامی به ویژه در بخش خانواده از اصول محکمی برخوردار است که می‌تواند محور اجتهاد قرار بگیرد. خانواده، گوهر و نهاد هر جامعه است و پاسخگویی به سؤالات نوین اجتماعی در سایه همین تحولات اجتهادی است که باید در نظام خانواده تبیین گردد. 

مهنام خاطر نشان کرد: لازم است که مدیریت و تدبیر اصلی دگرگونی اجتماعی در مسائل زن و خانواده و انتقال آن به نسل بعد به وسیله خود بانوان طرح‌ریزی و هدایت شود و مردان و زنان اجرایی کردن آن را بر عهده بگیرند تا در آینده شاهد نسلی پویاتر و به تعبیر بعضی از دوستان نسل زهرایی باشیم و این موضوع مستلزم برنامه‌ریزی، آموزش و آگاهی‌بخشی است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ غرب، هر چند کارهایی در عرصه زن و خانواده انجام شده است که مورد تایید ما نیست، چرا که مسیر انحرافی را پیموده است، ولی اگر ملاحظه کنیم در خواهیم یافت که در کشورهای اروپایی زنانی که در پست‌های کلیدی هستند، عمدتا لباس‌های پوشیده دارند، حجاب سر ندارند ولی تلاش می‌کنند جدی باشند و رفتارهای مناسبی از خود نشان دهند.

پشتوانه تمدنی فاخرتر ایرانیان

دبیر نهضت بین‌المللی تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام بیان کرد: ما از پشتوانه تمدنی به مراتب قدیمی‌تر و فاخرتر از اروپائیان برخوردار هستیم. زن تا پیش از جنگ جهانی اول در اروپا از جایگاه مناسبی برخوردار نبود، ولی در هویت ایرانی در دوران هیچ یک از پادشاهان نمی‌بینید که زنی در کار پادشاه و تا حدودی در دیگر امور مداخله نکرده باشد. حتی بانوانی دریادار و هنرمند و … داشته‌ایم ولی هیچگاه زن برهنه‌ نداشتیم.  

مهنام تصریح کرد: یکی از کاملترین پوشش‌ها مربوط به بانوان زرتشتی پیش از ورود اسلام بوده است. امروز هم این بانوان زرتشتی در یزد و بعضی از مناطق کشور حضور دارند که نشان دهنده آن است که هویت ایرانی از چنین پوششی برخوردار بوده است. در اسلام هم نمونه‌های ارزشمندی همچون حضرت خدیجه(س) داریم. ایشان همه دارایی خود را در راه اسلام فدا کرد و فرزندی مانند حضرت فاطمه زهرا (س) را تربیت کرد. اگر ما در این عصر شیعه هستیم مدیون این بانوان مکرمه هستیم.

وی تاکید کرد: در روایات چنین بیان شده است که افرادی خدمت امام کاظم(ع) رفتند تا سؤالاتی از ایشان بپرسند و ایشان آن ها را به حضرت معصومه (س) ارجاع دادند. هنگامی که آن افراد پاسخ خود را دریافت کردند، دوباره خدمت امام (ع) رسیدند و امام فرمودند: فداها ابوها.

دبیر نهضت بین‌المللی تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام اظهار کرد: ما باید با همین حجاب، باورها و اعتقادات در مراسم بین‌المللی حضور پیدا کنیم و از دین خود به دفاع بپردازیم. ما در این عرصه، در جهان اسلام چندان خوب عمل نکرده‌ایم و نمایندگان ما نیز ضعیف عمل کرده‌اند. 

زنان اروپا تا یک قرن قبل حق رای نداشتند

مهنام افزود: بانوان کشور سوئیس تا سال ۱۹۳۰ حق رای نداشتند، ولی هنگامی که جنگ بین المللی به وقوع پیوست، مردان به دفاع و مباحث نظامی کشیده شدند و زنان مجبور شدند وارد عرصه کشاورزی و صنعت و … شوند. جنگ به آنان فهماند که زن، جایگاه دارد ولی جایگاه زن در ایران و اسلام از سابقه چند قرنی برخوردار است. در فیلم‌های انگلیسی مربوط به پیش از دوره بی‌حجابی در غرب نیز بانوان لباس‌های پوشیده و فاخر داشتند و هرقدر پایگاه اجتماعی آنان بالاتر بود، لباس‌های بلندتر و پوشیده‌تر داشتند و در حال حاضر نیز سیاستمداران زن بسیاری از مسائل را رعایت می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شبکه‌ وسیعی از بانوان در کشور و در سطح بین‌المللی، خاطر نشان کرد: هرقدر این شبکه گسترده تر باشد می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم. با این وجود متاسفانه هنوز یک بانک اطلاعاتی از وضعیت بانوان نداریم که بدانیم چه مقدار زن شاغل داریم، چند نفر در روستا به فعالیت می‌پردازند. ما به بانوان متعهدی نیاز داریم که بدانند ایران کشور آنهاست و حتی اگر به خارج از کشور هم می روند، این آگاهی را داشته باشند که چگونه از تمدن و فرهنگ خود به دفاع بپردازند و از ایمان و معنویت سخن بگویند.

دبیر نهضت بین‌المللی تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام اضافه کرد: البته امروز هم بانوان ایرانی، نسبت به بانوان جوامع دیگر محجوب‌تر و متعهدتر هستند. برای داشتن آینده بهتر باید به جوانان آموزش دهیم تا این شبکه و نهضت بین‌المللی که ایجاد شده است، تقویت شود. در حال حاضر شبکه ما در بعضی کشورها مانند تونس، آلمان و روسیه به خوبی فعالیت می کند و جامعه‌المصطفی(ص) در این زمینه می‌تواند بسیار به این جریان کمک کند. 

در ادامه تعدادی از بانوان حاضر در این جلسه که از مسئولان و بانوان فعال در این نهاد بودند، به ارائه پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند. تاکید بر ظرفیت بالای جامعه المصطفی(ص) برای همکاری در معرفی جایگاه زن در اسلام و معرفی شخصیت والای حضرت زهرا(س)، برگزاری دوره‌ها و کمپین‌های آموزشی با حضور دو هزار نفر و آموزش ۱۵ هزار نفر از بانوان توسط فارغ‌التحصیلان المصطفی(ص) و فعالیت زنان مبلغ زبان‌دان در دیگر کشورها از جمله مطالب بیان شده در این نشست بود.

منبع: ایکنا