به بهانه روزملی سلامت زنان

شایع ترین سرطان های زنان کدام اند؟

براساس آمارها سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند که ۵۲ درصد از آن‌ها مرد و ۴۸ درصد از آن‌ها زن هستند.

سرطان به عنوان یک بیماری سخت که با درد و ناراحتی‌های فراوان همراه است در ذهن مردم جای گرفته و ابتلا به این بیماری یک بحران جدی در زندگی همه افراد تلقی می شود، با این وجود به دلیل پیشرفت‌های پزشکی در ایران و جهان اگر سرطان در مراحل اولیه اش تشخیص داده شود، تا حد زیادی قابل درمان است.

براساس آمارها سالانه حدود ۱۵۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند که ۵۲ درصد از آن‌ها مرد و ۴۸ درصد از آن‌ها زن هستند. در این بین هر سال هشت هزار و ۵۰۰ زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و  این سرطان پنجمین علت مرگ در زنان ایرانی و دومین علت مرگ به دلیل ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

براساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت سرطان‌های شایع در بین زنان ایرانی سرطان سینه، سرطان تیروئید، سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر و سرطان ریه است که در اینجا به معرفی و روش های درمان آن‌ها می‌پردازیم.

سرطان سینه؛ شایع‌ترین نوع سرطان

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان است که سالانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار زن در ایران را درگیر می‌‌کند. این بیماری ابتدا از سلول های بدخیم بافت سينه آغاز شده که به صورت نامنظم و فزاینده ای تکثیر می‌شوند و بدون اینکه در سیستم ایمنی بدن موجب عکس‌العمل تدافعی شوند، از آن عبور می‌کنند. این سرطان اکثر اوقات به صورت یک توده بدون درد و ضخیم در قسمت فوقانی سينه ایجاد می‌شود و از آنجا به دیگر اعضای بدن گسترش پیدا می‌کند.

از نظر پزشکی ثابت شده است دخترانی که به صورت منظم ورزش می‌کنند با تاخیر در سیکل‌ های ماهیانه مواجه می‌شوند و این موضوع در کاهش سرطان سینه موثر است، چراکه شروع زودرس قاعدگی از علل رایج سرطان سینه است. همچنین مصرف ویتامین‌های A، d، اسید فولیک و سلنیوم می‌تواند بدن را در برابر سرطان مقاوم کند. اين مواد مغذی از خاصيت آنتی اکسیدانی برخوردار هستند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

اگر سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان آن تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در زمینه درمان این سرطان به وجود آمده است؛ روش های درمانی که برای بیماران مبتلا به این سرطان فواید زیادی داشته و آن‌ها را نسبت به بهبود این بیماری امیدوار کرده است. در حال حاضر چندین روش درمانی برای این بیماری وجود دارد و رایج‌ترین آن‌ها جراحی است. این روش ها به دو صورت موضعی و سیستمیک هستند. درمان های موضعی سرطان سینه شامل روش هایی مانند جراحی و رادیوتراپی است و درمان های سیستمیک سرطان سینه روش هایی مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوامل ایجاد کننده سرطان سینه در بانوان

سرطان تیروئید؛ شایع ترین بدخیمی در بین سرطان های غدد درون ریز در ناحیه سر و گردن

سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی در بین سرطان های غدد درون ریز در ناحیه سر و گردن محسوب می‌شود. در دو دهه اخیر احتمال ابتلا به این بیماری دو برابر شده است. آمارها نشان می‌دهد که شیوع این سرطان در بین زنان دو برابر بیش از مردان است. هنگامی‌که سلول‌های غده تیروئید جهش پیدا می‌کنند، فرد به این سرطان مبتلا می‌شود. امروزه پیشگیری از سرطان تیروئید و تشخیص زود هنگام آن با مراجعه به پزشک و غربالگری های منظم امکان پذیر است. برای پیشگیری از این بیماری لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

۱_ اگر سن شما بین ۲۰ تا ۳۹ سال است هر سه سال یک بار آزمایش تیروئید بدهید.

۲_ در صورت داشتن سابقه سرطان تیروئید در خانواده و یا قرار گرفتن سر و گردنتان در معرض تابش اشعه به صورت منظم، عدم تقارن و یا برآمدگی در گردنتان را مقابل آینه بررسی کنید.

روش‌های درمانی سرطان تیروئید بر ۹۷ درصد از مبتلایان تاثیرگذار است. مرحله اول در درمان این نوع سرطان، جراحی و حذف غده تیروئید است و پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز در رابطه با بیمارانی استفاده می‌شود که بقایای غده تیروئید در آن‌ها احتمال بازگشت بیماری را افزایش دهد.

سرطان روده بزرگ؛ یکی از سرطان‌های شایع در کشورهای توسعه‌ یافته

سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع در کشورهای توسعه‌ یافته است و آمارهای ابتلا به آن در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. براساس آمارهای رسمی شیوع این سرطان در ایران در بین زنان و مردان به میزان مساوی است. سرطان روده به طور معمول با بالا رفتن سن شیوع بیشتری پیدا می‌کند و البته ممکن است در برخی از افراد نیز در سنین پایین‌ به صورت ژنتیکی ایجاد شود.

بسیاری از افراد به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی به این سرطان مبتلا می‌شوند. عدم تحرک، چاقی، مصرف الکل و استعمال سیگار از جمله عوامل خطرزا برای ابتلا به این بیماری است و تشخیص و درمان زودهنگام آن می‌تواند سرعت پیشرفت سرطان را کاهش دهد. متخصصان تاکنون نتوانسته‌اند هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ ارائه کنند، اما غربالگری به موقع، ورزش، اصلاح رژیم غذایی، مصرف آسپرین و ویتامین D می‌تواند در پیشگیری از این بیماری تاثیرگذار باشد. روش‌‌های درمان سرطان روده شامل درمان هایی مانند شیمی درمانی، جراحی و ایمونوتراپی است و جراحی متداول ترین راه درمان آن محسوب می‌شود.

سرطان رحم؛ سرطان آندومتر

سرطان رحم یا سرطان آندومتر اغلب در زنان مسن پس از سن یائسگی به وجود می‌آید و شایع ترین علائم آن خونریزی غیرعادی در ناحیه واژن است. این بیماری دستگاه تناسلی زنان را درگیر می‌کند و زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند. لکه‌بینی و خونریزی‌های نامنظم از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان آندومتر کنترل وزن است. ورزش نیز از جمله راه‌کارهایی است که تاثیرات مثبتی در محافظت از بدن دارد. ورزش می‌تواند در کاهش میزان بالای استروژن که ممکن است دستگاه تناسلی را در معرض این بیماری قرار دهد، کمک کننده باشد. رایج ترین روش درمان این بیماری جراحی است. در طول جراحی دهانه رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ برداشته می‌شود و پس از جراحی مشخص خواهد شد که سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد. این موضوع در تشخیص نیاز بیمار به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی و نیز نتایج درمان تاثیرگذار است.

سرطان ریه؛ افزایش ۹۸ درصدی مبتلایان به این بیماری

موارد ابتلا به سرطان ریه در بین زنان در طول ۴ دهه گذشته ۹۸ درصد افزایش یافته است و این سیر صعودی به دلیل تغییر فرهنگ در مصرف سیگار و افزایش تعداد زنان سیگاری است.

سلول‌های سرطانی کوچک و سلول‌های سرطانی بزرگ از انواع سرطان ریه محسوب می‌شوند. سلول های سرطانی کوچک ریه مهاجم‌تر هستند و به راحتی در مراحل اولیه بیماری در نقاط مختلف بدن گسترش می‌یابند. این نوع سرطان با سیگار کشیدن ارتباط مستقیم دارد و مبتلایان آن در بیشتر موارد مصرف کنندگان سیگار هستند. سلول های سرطانی بزرگ ریه اما به کندی رشد می‌کنند و ۹۰ درصد از مبتلایان به این بیماری به این نوع سرطان دچار هستند.

تنها راه پیشگیری از سرطان ریه عدم استعمال سیگار و دوری کردن از دود سیگار است. این روش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. اگر در معرض دود سیگار قرار دارید و یا در گذشته سیگار استعمال کرده‌اید، با پزشک خود درباره مصرف روزانه ۳۲۵ میلی گرم آسپرین مشورت کنید. جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی روش‌هایی هستند که برای درمان سرطان ریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.