سیاست مزورانه؛ اعتراض برخی فعالان حقوق زنان به قتل دختر اهوازی و سکوت آنان در برابر قتل میترا استاد

نکته مهمی در حادثه همسر کشی اهواز از نظرها پنهان مانده است و آن، این موضوع است که قتل مونا حیدری و سایر بانوانی که توسط همسرشان به قتل رسیده اند مایه سوء استفاده برخی از فعالان به اصطلاح حوزه زنان شده است؛ همان افرادی که در همسر کشی محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران ساکت ماندند و از اظهار نظر در رابطه با آن اتفاق خودداری کردند. حالا اما درست نزدیک دهه فجر صدای فریادشان علیه قاتلان همسر بلند شده است.

سیاست مزورانه؛ اعتراض برخی فعالان حقوق زنان به قتل دختر اهوازی و سکوت آنان در برابر قتل میترا استاد

به گزارش جهان بانو، سلاخی شدن زنی دیگر توسط همسر، موضوع منزجرکننده قتل‌های ناموسی است که هر چند وقت شاهد به وقوع پیوستن آن هستیم. قتل تکان‌دهنده مونا حیدری، دختر ۱۷ ساله اهوازی توسط همسر و برادرشوهرش و چرخاندن و نمایش‌دادن سر بریده او در سطح شهر توسط قاتل، از دیروز در محافل رسانه‌ای و فضای مجازی بسیار بحث برانگیز بوده است. از روز گذشته تا به امروز هرکس در فضای مجازی خود به گونه ای این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و از وقوع این حادثه ابراز ناراحتی کرد و علاوه بر این موراد انتقادهایی نیز به حقوق بانوان در ایران وارد شد.

عمل قبیح همسرکشی آن هم به چنین شکل فجیعی به طور قطع مورد حمله و انتقاد است و هیچ فردی را پیدا نخواهیم کرد که در برابر قاتل این جنایت سکوت کند. قتل مونا حیدری نه تنها موجب تشویش اذهان عمومی و جریجه دار شدن افکار عمومی شده، بلکه به نوعی ترویج خشونت در جامعه را به نمایش گذاشته است. متاسفانه باید گفت که این قتل، اولین قتل ناموسی نبوده و آخرین قتل هم نخواهد بود و به همین دلیل به اتخاذ تصمیمی جدی از سوی مجلس  و دولت برای پیشگیری از وقوع مجدد این معضل در سطح جامعه هستیم.

به دنبال این اتفاق انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در صفحه توییتر خود با اشاره به قتل دختر ۱۷ ساله اهوازی نوشت: « یکی چون شهید حججی بابت حفاظت از ناموس سر می دهد و دیگری به نام ناموس داعش وار جنایت می‌کند! معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،  به جد پیگیر تصویب قانون  و اجرا از مجلس و قوه قضاییه خواهد بود.»

همچنین فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر عنوان کرد:« برای عده ای در برخی بافت‌های فرهنگی کشور، غیرت با مصادیق غلطی ملازمه پیدا کرده. مبلغان دینی و دستگاه های تبلیغی و همچنین کنشگرانی که در این فضاها فعالیت می‌کنند، بایستی این مصادیق غلط را تبیین کنند تا مفهوم درست غیرت مردانه جایگزین شود. باید مسؤولانه به فکر اصلاح خطاهای فاحش فرهنگی باشیم.»

وی در توئیت دیگری نیز نوشته است:« بررسی نهایی لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت در کمیته تخصصی به پایان رسیده و بعد از بررسی بودجه ۱۴۰۱، با توجه به تصویب فوریت لایحه در مجلس، بدون نوبت در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس بررسی خواهد شد.»

فاطمه رحمانی، عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر عنوان کرد: « ارتکاب جنایت هولناک و رفتار داعش گونه قاتل اهوازی نسبت به همسرش را نمی توان با هیچ قانونی عقوبت کرد. این فاجعه نشان داد در موضوع حمایت از زنان کم کاری های عمیق و جدی وجود دارد و صرف وضع قوانین موجب پیشگیری نخواهد شد. گرچه تصویب لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس است.»

هیچ تردیدی نیست که باید برای برخورد با عاملان قتل‌های ناموسی تصمیمی جدی اتخاذ شود. همچنین این موضوع که تا به امروز قوانین موجود در این زمینه بازدارنده نبوده است، مسئله ای انکارناپذیر است. در کنار این موارد باید گفت که کمبود قوانین حمایت کننده از بانوان در جامعه، یکی از عوامل بروز چنین خشونت فجیعی علیه زنان است. امروز این مسئله بر کسی پوشیده نیست که معطل ماندن لایحه حفظ کرامت بانوان در برابر خشونت در فراکسیون زنان به بروز چنین مسائلی دامن خواهد زد. با این وجود نکته مهمی که در این حادثه نهفته آن است که قتل مونا حیدری و سایر بانوانی که توسط همسرشان کشته شدند، مایه سوء استفاده بعضی از فعالان به اصطلاح حوزه بانوان شده است. همان‌ افرادی که در همسر کشی محمدعلی نجفی، شهردار اصلاح طلب و اسبق تهران تصمیم گرفتند که سکوت کنند و هیچ اظهار نظری در رابطه با این موضوع نکردند. حالا اما این افراد درست نزدیک جشن ملی فجر ۱۴۰۰، صدای فریادشان علیه قاتلان همسر بلند شده است. این افراد اگر حقیقتا در حوزه بانوان مطالبه داشتند، آن زمان سکوت نمی‌کردند.

شهیندخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت یازدهم در صفحه توییتر خود در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است:« کنترل و کاهش خشونت با اتخاذ همزمان تدابیر فرهنگی- آموزشی، قانونی (وضع، اصلاح و تغییر قوانین ناکارآمد) وحفاظتی-حمایتی میسر می‌شود و لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت جامعِ همه اینهاست؛ نمی بینید آسودگی خاطر از بی کیفری جسارت تکرار جرم را دوچندان کرده است؟!تا کی بی عملی؟»

همچنین معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت دوازدهم در صفحه توییتر خود نوشته است: «شاهد فاجعه دیگری از خشونت خانگی در خوزستان بودیم. دولت ۱۳ و مجلس ۱۱ پاسخ دهد سرنوشت “لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت”چه شد؟ سر نوشت لایحه رومینا چه شد؟ تعلل تا کی؟ منتظر چه هستید؟ این فجایع عوامل متعدد دارد اما از مسئولیت دولت و مجلس در تصویب قوانین بازدارنده نمی کاهد.»

ملاوردی، ابتکار و سایر فعالان زن اصلاح طلب برای کشته شدن مونا حیدری‌ها و رومینا اشرفی‌ها دلسوزی می‌کنند، اما در برابر قتل میترا استاد، همسر نجفی سکوت اختیار کردند. به راستی این افراد فعالان حوزه بانوان و مطالبه گر در مسائل زنان هستند یا سوء استفاده‌گران از وقوع قتل‌های ناموسی؟ آیا آن ها که با هشتگ همسرکشی برای قتل مونا حیدری توییت زدند، برای قتل میترا استاد نیز از همسر کشی صحبت کردند؟ مسئله این است که از معضلات حوزه بانوان برای بازی‌های سیاسی خود بهره می‌برند، نه برای رفع مشکلات جامعه زنان… باشد که رستگار شویم.