سلول های موجود در بافت چربی بدن زنان/محافظی در برابر چاقی و بیماری‌های متابولیک

به گزارش جهان بانو، یافته های مطالعات دانشگاه سین سیناتی آمریکا نشان دهنده آن است که مقدار میتوکندری در بافت چربی زنان بیشتر است و باعث می شود که بدن افراد در برابر چاقی و بیماری‌های متابولیک از محافظت بیشتری برخوردار ‌شود. دکتر کارتیکیان چلا کریشنان، استادیار گروه داروشناسی و فیزیولوژی سیستم‌ها در کالج پزشکی […]

محافظت سلول های بافت چربی بدن زنان از آن ها در برابر چاقی و بیماری های متابولیک

به گزارش جهان بانو، یافته های مطالعات دانشگاه سین سیناتی آمریکا نشان دهنده آن است که مقدار میتوکندری در بافت چربی زنان بیشتر است و باعث می شود که بدن افراد در برابر چاقی و بیماری‌های متابولیک از محافظت بیشتری برخوردار ‌شود.

دکتر کارتیکیان چلا کریشنان، استادیار گروه داروشناسی و فیزیولوژی سیستم‌ها در کالج پزشکی سین سیناتی آمریکا با مطالعه بر روی مدل‌های حیوانی، سطوح مختلفی از میتوکندری را با در نظر گرفتن جنسیت حیوان کشف کرد و گروه تحقیقاتی وی در پژوهشی که بر روی انسان انجام داد، با همین نتیجه مواجه شد.

وی اظهار کرد: میتوکندری قادر به تولید انرژی در سلول‌های بدن است. مطالعاتی که در این زمینه بر روی انسان و موش انجام داده شد، نشان داد که بافت چربی جنس مونث از میتوکندری بیشتری نسبت به بافت چربی جنس مذکر برخوردار است.

چلا کریشنان افزود: ما دریافتیم که این تفاوت تنها در تعداد نبوده است. حتی ژن‌هایی که بیان می‌شوند و به میتوکندری مربوط هستند نیز تعداد بیشتری داشتند و دارای سطح بالاتری از عملکرد بودند. ما باور داریم که می‌توان این پدیده را با بیماری‌های متابولیک تفسیر داد و شرح کرد؛ معنای این عبارت این است که بانوان تا پیش از یائسگی در برابر بیماری‌های متابولیک بیشتر محافظت می‌شوند. همچنین در این مطالعه ژن میتوکندری که Ndufv۲ نام دارد، شناسایی شد و ممکن است که این ژن مسئول محافظت از میتوکندری باشد.

این استادیار گروه داروشناسی در کالج سین سیناتی آمریکا تصریح کرد: باید گفت که مقدار بیشتری از این ژن مانند دیگر ژن‌ها در بانوان یافت می‌شود و در نتیجه با اضافه وزن و چاقی کمتری همراه است. همچنین عوارضی که در پی چاقی به وجود می آیند مانند سطح کلسترول و سطح انسولین  بالا، قند خون بالا و نیز دیابت بروز کمتری در زنان خواهد داشت.

چلا کریشنان خاطر نشان کرد: مطالعه ما نشان دهنده اهمیت آماری محافظت در برابر چاقی است. ما پی بردیم که این حفاظت به‌ علت تولید گونه‌های فعال اکسیژن(ROS)  رخ می دهد. به طور معمول محققان گمان می کنند که گونه‌های فعال اکسیژن بد هستند، اما مشکل تمرکز بر آسیب شناختی گونه‌های فعال اکسیژن است. ما متوجه این نکته شدیم که تولید گونه‌های فعال اکسیژن در سطح فیزیولوژیکی مطلوب است، چرا که شبیه یک سیگنال برای افزایش تکامل حیات میتوکندری در جنس ماده‌ و در نتیجه چاق نشدن آن ها فعالیت می‌کند، اما مردان چاق و با اضافه وزن باقی می‌مانند.

داده‌های انسانی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته، محصول پژوهش های گروهی در سوئد و فنلاند است.

این استادیار گروه داروشناسی در کالج سین سیناتی آمریکا امیدوار است نتایج این مطالعه پژوهشگران را تشویق به گنجاندن بیشتر زنان در تحقیقات خود کند.

وی تاکید کرد: لااقل این مورد سبب خواهد شد که آن ها متوجه شوند که باید هر ۲ جنس را در تحقیقات ازجمله پژوهش های پیش‌بالینی و بالینی بگنجانند. اغلب تحقیقاتی که تاکنون منتشر شده تنها بر روی مردان انجام شده است. گنجاندن هر ۲ جنس تحقیقات را تکمیل می کند.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

منبع: ایسنا