سقط جنین بر اساس جنسیت

در سال‌های اخیر این بحران جنسیتی در دو کشور یاد شده کاهش پیدا کرده است، چرا که مقامات دولتی بسته های حمایتی برای تولد فرزند دختر و نیز محدودیت‌هایی با هدف جلوگیری از سقط جنین مبتنی بر جنسیت قرار داده‌اند. به گزارش جهان بانو، سقط جنین همواره پدیده ای ناراحت کننده و غیر انسانی است، […]

در سال‌های اخیر این بحران جنسیتی در دو کشور یاد شده کاهش پیدا کرده است، چرا که مقامات دولتی بسته های حمایتی برای تولد فرزند دختر و نیز محدودیت‌هایی با هدف جلوگیری از سقط جنین مبتنی بر جنسیت قرار داده‌اند.

به گزارش جهان بانو، سقط جنین همواره پدیده ای ناراحت کننده و غیر انسانی است، با این وجود در موارد انگشت شمار و با تشخیص پزشک متخصص انجام آن بلامانع است. با این حال اما برخی از خانواده ها به دلایل مختلف فرزند خود را نمی خواهند و برای از بین بردن وی حاضرند هر اقدامی انجام دهند. برخی از طیف های فعالین حقوق زنان نیز تنها و تنها در صورت ناراضی بودن مادر از داشتن جنین این حق را به مادران می دهند تا کودک خود را از بین ببرند. سقط جنین ابعاد گسترده و دلایل بسیار متفاوتی دارد و افراد تنها به دلیل فقر اقتصادی دست به این کار نمی زنند.

گفتنی است که به تازگی تحقیقاتی در مجله‌ی BMJ Global Health منتشر شده است که نشان می دهد از دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی تا به امروز سقط جنین بر پایه جنسیت در برخی از کشورها همچون هند و چین و ۱۰ کشور دیگر موجب از بین رفتن ۲۳ تا ۴۵ میلیون نوزاد دختر شده است. بر اساس پژوهش ها این احتمال وجود دارد که تا سال ۲۰۳۰، ۴.۷ میلیون نوزاد دختر دیگر نیز بر اثر سقط جنین از میان بروند.

چنین موضوعی باعث از بین رفتن توازن جمعیتی در میان زنان و مردان جامعه می‌شود. در تحقیقات جدید از مدلی مبتنی بر داده‌های مربوط به ۳.۲۶ میلیارد تولد در ۲۰۴ کشور جهان استفاده شده است و در آن مشخص گردیده که در ۱۲ کشور شواهدی قوی از عدم تعادل جمعیتی میان زنان و مردان وجود دارد و ۱۷ کشور دیگر نیز در معرض این خطر قرار دارند.

این پژوهش پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۱۰۰، ۵.۷ میلیون نوزاد دختر دیگر در این کشورها حق حیات و زندگی را از دست می دهند. در چین و هند تعداد مردان ۷۰ میلیون بیشتر از زنان است. این مساله عدم تعادل جنسیتی و مضیقه در ازدواج را رقم زده است و هراس از تنها ماندن در آینده و افزایش خشونت و قاچاق زنان از پیامدهای عدم تعادل جنسیتی محسوب می شود.

در سال‌های اخیر این بحران جنسیتی در دو کشور یاد شده کاهش پیدا کرده است، چرا که مقامات دولتی بسته های حمایتی برای تولد فرزند دختر و نیز محدودیت‌هایی با هدف جلوگیری از سقط جنین مبتنی بر جنسیت قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است چنانچه این تعادل در دیگر کشورهایی که در آن‌ها پسران به دختران ترجیح داده می‌شوند همچون نیجریه، پاکستان، تانزانیا، مصر و افغانستان از بین برود، بر اساس مدل‌سازی انجام شده می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۱۰۰ احتمال از دست دادن ۲۲ میلیون فرزند دختر دیگر وجود خواهد داشت.

با وجود این که برخی از ارقام گفته شده صرفا پیش بینی هایی در این زمینه به حساب می آیند، اما با در نظر گرفتن افزایش امکانات برای از بین بردن جنین و دسترسی آسان به آنها چنین اتفاقی دور از ذهن نیست.

و در آخر باید به این ارقام همه نوزادان را اضافه کرد؛ نوزادان دختر و پسری که به هر دلیل شوربختانه والدینشان آنها را نخواستند و ورود آنها را به این دنیا خوش آمد نگفتند.