اینترنت و موج جدید زن ستیزی

به اعتقاد دبورا کامرون، زبان شناس و محقق، جامعه در خصوص رفع تبعات موج جدید زن ستیزی در اینترنت ناتوان مانده است.

این زبان شناس در کتاب خود با عنوان «زبان، جنسیت گرایی و زن ستیزی» شیوه بیان جنسیت گرایی و زن ستیزی امروزه در تبلیغات و رسانه ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. او از شواهدی از تحقیقات دانشگاهی استفاده می‌کند تا گزارشی جامع از نحوه استفاده از زبان برای تضعیف و سواستفاده از زنان ارائه دهد.

دبورا کامرون، زبان شناس و محقق می‌گوید: تعصب، تبعیض و سوءاستفاده از آن دست معضلاتی هستند که نباید به عنوان مسائل گذشته در نظر گرفته شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این معضلات نه تنها در قرن بیست و یکم از بین نرفته بلکه مطابق با شرایط امروز تکامل یافته اند.

او در این کتاب به اندروتیت، دونالد ترامپ، ظهورtradwife و manosphere و شخصیت های عمومی زن مانند کامالاهریس و گرتاتونبرگ که با تبعیض جنسی مواجه شده اند، اشاره کرده است.

شبکه های اجتماعی و تبعیض جنسی

پروفسور کامرون می‌گوید: بازگشت زن ستیزی آشکار هم در عرصه سیاست و هم در فرهنگ عامه نمایان است. با وجود اینکه زن ستیزی قرن ۲۱ از منظر سیاسی عقب مانده است اما سبک و سیاق و عملکرد آن کاملا امروزی است.

پروفسور کامرون معتقد است که پدید آمدنTik Tok و نسخه های مختلف دیگر، بستر ترویج افکار زن ستیزانه را فراهم می‌کند و منجر به افزایش خشونت کلامی و سوءاستفاده آنلاین از زنان می شود .

نظرسنجی ها همواره نشان می‌دهند بیشتر زنانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، تجربه آزار آنلاین را دارند؛ همچنان‌که اغلب آنها تجربه آزار و اذیت آفلاین در خیابان یا حمل و نقل عمومی را دارند .

اندرو تیت به علت ترغیب مردان جوان به حفظ الگوی های مردسالاری توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

پروفسور کامرون می‌گوید که زن ستیزی مفرطی که توسط اینفلوئنسری مانند تینت ترویج می‌شود با نگرش های معمولی و بدون توجه که در جریان اصلی تبلیغات، کمدی و گزارش های خبری که بیان می‌شود همپوشانی دارد.

ضربه به زنان خصوصا در عرصه سیاست با گسترش زن ستیزی

پروفسور کامرون استدلال می‌کند این سیل عظیم زن ستیزانه پیامد های گسترده ای با خود به همراه دارد. زیرا به طور کلی بر نحوه مشارکت و حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار است.

او می‌گوید: برای برخی از زنان که از وجهه عمومی بالایی به عنوان نمونه در عرصه سیاست، فعالیت‌های سیاسی یا رسانه‌ها برخوردارند، این معضل به مشکل جدی تری تبدیل شده است.

نگرانی فزاینده‌ای در مورد تاثیر این امر بر مشارکت زنان در سیاست و عرصه عمومی وجود دارد؛ اگرچه آنها دیگر همچون صد سال گذشته طرد نمی‌شوند، ترس یا واقعیت در معرض تجاوز قرار گرفتن و یا تهدید شدن به مرگ بسیاری را به انزوا و حذف خودخواسته سوق می‌دهد.

این با رفتارهای دیگر در برابر زنان آمیخته می‌شود و این کتاب شامل تحقیقاتی برای نشان دادن این است که به زنان نسبت به مردان زمان کمتری داده می‌شود؛ روندی که پروفسور کامرون آن را «اقتصاد جنسیتی توجه» می‌نامد.

زبان، تبعیض جنسی و زن ستیزی نشان می‌دهد که چگونه زبان زنان کنترل شده است آنها هم به دلیل محجوب بودن و هم به دلیل سرسخت بودن مورد نکوهش قرار می‌گیرند. به گفته نویسنده، کامالا هریس و هیلاری کلینتون از جمله کسانی هستند که با این استاندارد دوگانه مواجه شده اند.

راه های مبارزه با زن ستیزی به اعتقاد پروفسور کامرون

گرچه پروفسور کامرون اشاره می‌کند که پیشرفت های جدید در زمینه هوش مصنوعی(AL) باعث افزایش جنسیت زدگی و زن ستیزی می‌شود؛ او به مشهود بودن مبارزه زنان نیز اشاره می‌کند.

کامرون نشان می دهد که چگونه از زبان گفتاری برای مبارزه با تبعیض جنسی و زن ستیزی استفاده شده است. برای نمونه با ابداع اصطلاحات جدید، عبارات توهین آمیز از میان می‌روند و کارزاری دسته جمعی برای تغییر در گزارشات رسانه ها، فرهنگ های لغت و یا نحوه سخن گفتن در آگهی های استخدامی ایجاد می شود.

او معتقد است، زبان جنسیت زده و زن ستیز به طور موذیانه ای همه جا هست و در عصری که اغلب به ما می‌گویند دیگر این مسائل از میان رفته است، به شکل نامحسوسی می‌تواند بروز کند. برای مبارزه با آن باید بتوانیم آن را تشخیص دهیم و بفهمیم چه طور عمل می‌کند و این کتاب واقعا برای همین است.