وضعیت زنان و کودکان در نوار غزه؛ جایی بین مرگ و زندگی

نسرین مالک، نویسنده سودانی و ستون‌نویس روزنامه گاردین در یک مقاله با اشاره به جنایات اسرائیل علیه زنان در نوار غزه نوشت: گاهی یک فاجعه آنقدر وخیم است که جزئیات آن از نظرها پنهان می‌ماند.

نسرین مالک، نویسنده سودانی و ستون‌نویس روزنامه گاردین در یک مقاله با اشاره به جنایات اسرائیل علیه زنان در نوار غزه نوشت: گاهی یک فاجعه آنقدر وخیم است که جزئیات آن از نظرها پنهان می‌ماند. در پس پرده تلفات و آواره‌های نوار غزه، زنان و دخترانی هستند که برای‌شان این درگیری به طرز عجیبی شدت پیدا کرده و وضعیت زندگی آنها را کاملا تغییر داده است. همانطور که رئیس امور زنان در سازمان ملل نیز در گفتگو با آسوشیتدپرس گفته زنان و کودکان بار سنگین این جنگ را به دوش می‌کشند.

حدود ۵۰ هزار زن باردار در غزه حضور دارند و ۴۰ درصد از آنها در گروه «پرخطر» قرار گرفته‌اند. زیرساخت‌های بهداشت و درمان کاملا از بین رفته است. در هنگام زایمان، هیچ داروی مسکن و یا حتی پرستار و پزشکی برای این زنان باردار در دسترس نیست. نوزادان بر روی زمین به دنیا می‌آیند و بند ناف آنها با هر شیء تیزی بریده می‌شود.

مادران و کودکان فلسطینی هر روز در چنین شرایط طاقت فرسایی برای زنده ماندن تلاش می‌کنند؛ اگر آنها این مشکلات را پشت سر بگذارند با گرسنگی و آوارگی مواجه می‌شوند و علاوه بر همه این موارد، نمی‌توانند به غذای کافی و آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند تا به بچه‌هایشان شیر دهند. هنگامی هم که شیرخشک در اردوگاه‌ها پیدا می‌شود، یافتن آب برای جوشاندن و تهیه آن یک چالش به شمار می‌رود.

براساس گزارش سی‌ان‌ان نوزادان تازه متولدشده که در اردوگاه‌های آوارگان هستند، هرگز شسته نشده‌اند. بسیاری از جنبه‌های مادر بودن در این روزها به مسئله مرگ و زندگی بدل شده است.

همزمان با آشکار شدن وضعیت زنان فلسطینی در نوار غزه، فعالیت در گفتمان‌های فمینیستی تا حدی دردسرساز شده است. برخی سیاستمداران غربی مانند هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده و برخی از فعالان فمینیست که از ناکامی فیلم «باربی» در نامزدی مراسم جایزه اسکار ابراز ناامیدی کردند و از اینکه چنین فیلمی با وجود رویکردهای فمینیستی مورد توجه قرار نگرفت، خشمگین شدند، حالا با آتش‌بس در نوار غزه مخالفت می‌کنند و وضعیت زنان فلسطینی را نادیده می‌گیرند.

براساس گزارش «هاآرتص» هر ۱۵ دقیقه یکی از کودکان غزه کشته می‌شود. اسامی هزاران کودکی که ارتش اسرائیل ظرف چهار ماه گذشته در غزه به قتل رساند، همانند تیتراژ پایان فلیمی بلند همراه با یک موسیقی غمگین در پس‌زمینه منتشر می‌شوند و این در حالی است که ۲۶۰ تن از این کودکان به یک سالگی خود نرسیدند و هیچ کسی نمی‌داند رویاهای این کودکان چه بود.

ایسنا