زنان علیه زنان در داعش سوریه

سوئد یک زن را به اتهام شکنجه زنان و کودکان ایزدی در سوریه به جنایات جنگی متهم کرد.

مقامات سوئدی روز پنجشنبه یک زن ۵۲ ساله مرتبط با گروه دولت اسلامی(داعش) را به نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی علیه زنان و کودکان ایزدی در سوریه متهم کردند. لینا اسحاق، که یک شهروند سوئدی است، ظاهراً این جنایات را از اوت ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۶ در رقه، پایتخت سابق خلافت داعش و محل زندگی حدود ۳۰۰ هزار نفر مرتکب شده است.

رنادوگون، دادستان ارشد در بیانیه ای گفت: این جنایات در زمان حکومت داعش در رقه رخ داده است و این اولین بار است که حملات داعش علیه اقلیت ایزدی در سوئد محاکمه می‌شود.

در بیانیه دیگری، دادگاه منطقه استکهلم گفت که دادستان مدعی است که این زن تعدادی از زنان و کودکان متعلق به گروه قومی ایزدی را در محل اقامت خود در رقه بازداشت کرده است و به گفته شاهدان، آنها را تحت شکنجه شدید قرار داده است.

در سال ۲۰۱۴، شبه نظامیان داعش به شهرها و روستاهای ایزدی نشین در منطقه سنجار عراق یورش برده و زنان و کودکان را ربودند. زنان را مجبور به بردگی جنسی کردند و پسران را برای تلقین ایدئولوژی جهادی به اسارت بردند.

این زن پیشتر نیز در سوئد مجرم شناخته شده بود و به دلیل بردن پسر ۲ ساله خود به سوریه در سال ۲۰۱۴ در منطقه ای که در آن زمان تحت کنترل داعش بود، به سه سال زندان محکوم شده بود. این زن مدعی شده بود که به پدر کودک خود گفته که او و پسرش فقط برای تعطیلات به ترکیه می‌روند. با این حال، زمانی که این دو در ترکیه بودند، وارد سوریه و قلمرو تحت کنترل داعش شدند.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که حکومت داعش شروع به فروپاشی کرد، او به همراه پسرش و دو فرزند دیگرش که در همین حین به دنیا آورده بود، به همراه یک جنگجوی خارجی داعش از تونس توسط نیروهای ارتش سوریه دستگیر شد و سپس به سوئد مسترد شد. دادگاه گفت که بخش بزرگی از محاکمه قرار است پشت درهای بسته برگزار شود.

Voa