روستای «گل‌سلیمان‌آباد»؛ الگویی موفق توسعه اشتغال روستایی زنان

به گزارش جهان بانو، بانوی کارآفرین میاندوآبی در ابتدا کار خود را با خیاطی و به پشتوانه همراهی همسرش آغاز کرد. پس از آن به توسعه فعالیت های خود در سایر رشته‌های صنایع دستی پرداخت، به گونه ای که در حال حاضر به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و به عنوان الگویی برای بانوان روستایی […]

به گزارش جهان بانو، بانوی کارآفرین میاندوآبی در ابتدا کار خود را با خیاطی و به پشتوانه همراهی همسرش آغاز کرد. پس از آن به توسعه فعالیت های خود در سایر رشته‌های صنایع دستی پرداخت، به گونه ای که در حال حاضر به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و به عنوان الگویی برای بانوان روستایی شناخته می‌شود.

این بانوی روستایی بر اساس گفته های خود از آن دست بانوانی است که با تحمل سختی‌های فراوان و تنها با ۲۰۰ هزار تومان سرمایه کسب و کار خود را آغاز کرده و حالا به مرحله ای رسیده است که محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می کند

روستای “گل سیمان آباد” محلی بوده که این بانوی کارآفرین فعالیت خود را در آنجا آغاز کرده و در طول این سال‌ها در جشنواره‌های متعدد جهانی و ملی موفق به کسب رتبه برتر شده است. در حال حاضر در کنار خیاطی در زمینه عروسک سازی، گیاهان دارویی و بافت گلیم نیز به فعالیت می‌پردازد و به بانوان روستایی کارآفرینی و راه‌های کسب درآمد را آموزش می‌دهد.

همچنین وی با تشکیل صندوق خرد زنان، موفق به ترویج فرهنگ پس‌انداز در میان بانوان روستای خود شده است. این بانوی کارآفرین با استفاده از این پس‌انداز اندک، توانست تسهیلات بانکی برای ایجاد کسب و کار بیشتر در روستا و کمک به اشتغال بانوان روستایی دریافت کند و فرهنگ کار و درآمدزایی را در میان بانوان روستای خود گسترش دهد.

وی در حال حاضر به عنوان یکی از مربیان موفق در روستا و مروجان طرح «یک روستا یک محصول» شناخته می‌شود و بافت گلیم سنتی توسط این بانوی روستایی در این روستا آموزش داده می‌شود.

تولید سالانه ۲۵۰۰ مترمربع گلیم 

سعیدپور، این بانوی کارآفرین در رابطه با این موضوع اظهار کرد: ما سالانه به طور متوسط حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع گلیم‌ تولید می‌کنیم که معمولا از طریق صفحه‌های مجازی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازارهای صادراتی توسط واسطه به فروش می رسد

این بانوی کارآفرین اضافه کرد: در سال جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میاندوآب کمک کرد و این امکان برای بنده فراهم شد تا به صورت مستقیم در نمایشگاه کشور عراق در استان حلبچه حضور پیدا کنم و مستقیما وارد بازار صادرات شوم.

وی بیان کرد: «ایپک گلیم» عنوان تجاری شرکت ماست. در اواخر سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور کیفیت محصولات ما را مورد تایید قرار داد و به این ترتیب موفق به دریافت مهر اصالت و مرغوبیت ملی از سوی این وزارتخانه شدیم.

سعیدپور در ادامه گفت: با هدف افزایش توان بانوان روستایی و عشایری و با توجه به پتانسیل و ظرفیت موجود در منطقه، تلاش ما بر این است که صنعت گلیم بافی را احیا کنیم. هم اکنون در حال اجرای طرح «یک روستا یک محصول» هستیم و بنده در این طرح به عنوان پشتیبان فعالیت می کنم.

این بانوی کارآفرین خاطر نشان کرد: هدف اصلی اجرای این طرح افزایش توان خانم ها در حوزه های مختلف صنایع دستی است که به ایجاد یک معیشت پایدار در کنار فعالیت‌های کشاورزی بسیار کمک می‌کند.

دریافت جایزه پایداری بنیاد جهانی انرژی گلوب 

سعیدپور به تازگی به پاس فعالیت های گسترده خود، در رویداد جایزه پایداری بنیاد جهانی انرژی گلوب ۲۰۲۲ که در جزیره کیش برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میاندوآب در این باره اظهار کرد: وی در بخش جوانان و زنان با ارائه و اجرای طرح افزایش توان بانوان روستایی و عشایری طبق الگوی LNSIE مورد تقدیر قرار گرفت و موفق به دریافت لوح تقدیر از این بنیاد شد.

فاطمه علیزاده افزود: همچنین ۴۰۰ دلار رمز ارز انرژی گلوب توسط «ماکا گاندی» رییس هیات داوران و «ولفگانگ نیومان» رییس بنیاد جهانی انرژی گلوب به این بانوی نمونه میاندوآبی اهدا شد.

وی اضافه کرد: از سال ۲۰۰۰ این بنیاد جایزه ای را بنام جایزه انرژی گلوب سالانه با هدف ارزیابی پروژه‌ها و شناسایی بهترین عملکردها در حوزه پایداری انرژی و معرفی طرح‌های برگزیده در بخش‌های انرژی، آب، هوا، زمین، جوانان، استارت آپ های پایدار و ساختمان‌های پایدار در یک مراسم جهانی با هدف یادگیری و هدایت اعتبارات و وجوه سازمان‌های بین المللی در مسیر این طرح‌ها برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۸۷ کشور در فرآیند رقابت این جایزه شرکت داشتند، گفت: شرکت کنندگان طرح‌های خود را در بخش‌های یاد شده ارایه می‌کنند و بهترین طرح‌ها پس از ارزیابی در مراسمی جهانی جوایز دریافت می‌کنند.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میاندوآب با بیان اینکه این بانوی میاندوآبی جزو چهار زن منتخب این رویداد بود، افزود: وی سال گذشته نیز در زمینه توانمندسازی زنان عشایر و روستایی به عنوان ۱۰ کارآفرین برگزیده به نخستین جشنواره کشوری «روستایی شو» راه یافته بود.

وی ادامه داد: این بانوی کارآفرین ملی همچنین ۲ سال پیش در سومین جشنواره کشوری «معیشت پایدار جایگزین کشاورزی» توانسته بود عنوان دوم را کسب کند.

علیزاده اضافه کرد: وی با ارایه ایده «گلیم بافی از مواد ۱۰۰ درصد بازیافتی» با رویکرد اشتغال بانوان روستایی و معیشت پایدار در روستاهای حاشیه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه برگزیده بخش «ایده‌ها و محصولات نوآورانه» با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت و احیای تالاب‌های کشور با اولویت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری عنوان برتر جشنواره «معیشت پایدار جایگزین کشاورزی» را کسب کند.

وی اظهار کرد: روند کارآفرینی این بانوی شایسته با دوخت پرچم، تولید گلیم و در نهایت به بافت عرق‌گیر صندلی خودرو برای نخستین بار در ایران آغاز شد.

کارآفرینی را از دوران کودکی آغاز کردم

«سعیدپور» در ادامه گریزی هم به دلایل فعالیت در صنایع دستی زد و گفت: از دوران کودکی با توجه به اینکه مادرم خیاط بود از نزدیک با این حرفه آشنا شدم و در اوقات فراغتم با ضایعات پارچه برای خودم عروسک درست و برای لباس عروسک‌هایم از مادرم راهنمایی می‌گرفتم.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه زیادی که به خیاطی داشتم و از کودکی با این حرفه آشنا بودم و مدل‌ها متنوعی را که برای زنان و دختران روستا می‌دوختم توانستم در روستا بازار خوبی برای خودم پیدا کنم و حتی برخی از فامیلم از شهر کارهای خیاطی خود را نزد من می‌آوردند.

وی می‌گوید: در ابتدا با توجه به سفارش‌های زیادی که داشتم احساس می‌کردم به موفقیت خوبی دست پیدا کردم اما کم‌کم به این فکر رسیدم که کارم را توسعه دهم و علاوه بر دوخت لباس، با اولین یارانه در سال ۱۳۸۹ یک چرخ خیاطی دیگر خریداری و کار دوخت پرده را نیز آغاز کردم.

این بانوی کارآفرین میاندوآبی افزود: آن سال طرح هادی در روستای گل‌سلیمان‌آباد میاندوآب اجرا می‌شد و این روستای یک هزار خانواری رتبه نخست شهرستان را در زمینه نوسازی مسکن داشت که این امر بهانه خوبی بود تا سفارش‌های زیادی را در زمینه دوخت پرده در داخل روستا دریافت کنم که به تنهایی نتواانستم سفارش‌ها را انجام دهم به همین خاطر از زنان روستایی کمک گرفتم.

وی گفت: برای نخستین بار ایده «خرید پرده با دوخت و نصب رایگان» به فکرم رسید که با استقبال خوب اهالی روستا همراه بود، بنابراین تعدادی شاگرد خیاط داوطلب از بین زنان و دختران روستا پیدا کردم که به آنها خیاطی یاد دادم که با استقبال خوب اهالی روستا همراه بود.

سعیدپور افزود: با خلاقیتی که داشتم توانستم چندین مدل پرده جدید را نیز طراحی کنم و در هر مرحله از طراحی از زنانی و دخترانی روستا و سلیقه‌های خوب آنان نیز استفاده می‌کردم و حتی ساکنان روستاهای همجوار و حتی شهر نیز برای منازل خود سفارش می‌دادند.

وی ادامه داد: با گسترش کارم تعداد دیگری زنان روستا هم تمایل پیدا کردند تا در کارگاه کار کنند به همین خاطر ایده دیگری به ذهنم رسید به طوری که از ضایعات و دور ریختنی‌های پارچه های پرده، درست کردن «پادری» را با کمک آنها آغاز کردم.

چند نفر هم در کارگاه مشغول ساخت «پادری» (رطوبت‌گیر) بودند و حتی برخی مشتریان که برای سفارش پرده می‌آمدند از پادری‌هایی که هم رنگ پرده‌هایشانبود نیز خریداری می‌کردند و با این ایده مشکل پسماند و ضایعات پارچه که تا آن وقت برایم به مغضلی تبدیل شده بود نیز حل شد.

هفت سال است منتظر دریافت زمین هستم

اما این بانوی کارآفرین میاندوآبی در بخشی از این گفت وگو به وجود مشکلات زیاد در حوزه کسب و کار خود اشاره می‌کند و می‌گوید، سعی کردم همیشه به تنهایی از پس مشکلاتمان برآیم، اما بعضی جاها واقعا لازم است که مسوولان وارد عمل شوند.

سعیدپور با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ برای توسعه کسب و کار و ایجاد کارگاه و اینکه در کنار آن ایجاد اقامتگاه بومگردی روستایی درخواست دریافت زمین کرده است، اظهار کرد: پرونده واگذاری زمین از محل اراضی منابع ملی متاسفانه تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ و هر بار جلسه ای تشکیل شده و در رسانه‌ها اعلام می‌شود که مشکلات فلان کارگاه حل شد ولی در همین حد اعلام است و سپس به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه هر بار در رسانه‌ها هم انتقادی کردیم مورد اعتراض اداره‌های ذیربط قرار گرفتیم، گفت: در روزهای گذشته بازدیدی که رییس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و فرماندار باروق به مناسبت هفته صنایع دستی از کارگاهم داشتند، دستور بررسی و رسیدگی به موضوع را صادر کردند که همانند موارد گذشته منتظر تشکیل جلسه در این باره هستیم.

سعیدپور، تغییرهای زودهنگام مسوولان را عاملی در عدم تحقق این مهم می‌داند و می‌گوید: همین که یک مسوول با شرایط کار ما آشنا می‌شود پس از مدتی تغییر می‌کند و دوباره پرونده ما راکد می‌ماند تا به دست مسوول بعدی برسد.

وی با بیان اینکه فعالیت وی یک نوع حمایت از کسب و کار مجموعه‌ای متشکل از بانوان عشایری و روستایی است که برای معیشت خانواده در این بحران اقتصادی در تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهد: مسوولان باید از نزدیک ببینند که مردم با مشکلات معیشتی زیاد چگونه برای نان شب در تلاش هستند.

این بانوی میاندوآبی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات بانوان روستایی و عشایری نحوه پرداخت وام‌های اشتغال است که گاهی مدیران برخی از بانک‌ها برای ۱۰ میلیون تومان تسهیلات، در ارایه ضامن شرایط را طوری سخت می‌گیرند که متقاضی عطایش را به لقایش می‌بخشند.

میاندوآب از نظر تعداد صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی رتبه نخست را در آذربایجان‌غربی داراست؛ فعالیت این صندوق‌ها به رونق و پویایی اقتصاد خانوارهای روستایی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی این شهرستان کمک شایانی می‌کند.

در این شهرستان ۲۳ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با عضویت ۷۲۷ نفر از زنان روستایی این شهرستان با سرمایه ۷.۵ میلیارد ریال اعتبار در حال فعالیت هستند.

روستای یک هزار خانواری «گل‌سلیمان‌آباد» میاندوآب در ۲۰ کیلومتری شرق این شهر و در محور جاده «سرچم» این شهرستان واقع شده است.

میاندوآب دارای ۲۷۷ هزار نفر جمعیت بوده و در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

ایرنا