دعا و توصیه روزانه در ماه مبارک به بانوان:

بیستمین روز مهمانی؛ یک توصیه برای شما

یکی از دغدغه های والدین ایجاد آمادگی و سرگرم کردن بچه ها در این شب است.

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا، در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دل‌های مؤمنان.

شب‌های قدر از مهم ترین شب‌های سفارش شده می‌باشد که تقدیر انسان ها در این شب رقم میخورد. بنابراین لازم است تا با توجه به فضیلت این شب از قبل خود را آماده این ایام کنیم و نهایت بهره را از این شبها ببریم. یکی از دغدغه های والدین سرگرم کردن بچه ها در این شب است؛ ما در مطلب زیر جهت انجام این مسأله چند راهکار را معرفی کرده ایم.

چگونه بچه ها را در شب‌های قدر سرگرم کنیم؟

نکته نخست این است که اگر کودکان هفت سال کمتر دارید برای سرگرم کردن آنها در این شب ها تلاش کنید. با تهیه داستان، نقاشی های رنگ نشده و انیمیشن های مذهبی برای سرگرمی بچه ها به همراه آموزش دینی شان همراه شوید.

۲_هدیه بدهید

با تهیه هدایای کوچک فرزندتان را برای حضور در مراسم مذهبی از جمله خواندن ادعیه مختلف، قرآن و توجه به سخنرانی های دینی تشویق کنید. هدیه دادن یکی از بهترین راه ها برای آموزش و تشوق بچه ها در زمینه های مختلف محسوب می شود.

۳_زمان را فراموش نکنید

برنامه احیا در انتهای شب برگزار می شود، حال که در منزل به سر می برید می بایست زمان را در دست داشته باشید تا بچه ها خسته نشوند، بهتر است قبل از شروع مراسم ها کودکتان به خوبی خوابیده باشد.

برای اینکه کودکان بتوانند شب احیا بیدار باشند و از فیض شب قدر، استفاده کنند، به آنها بگویید که بعد از ظهر حتما بخوابند. اگر کاری کنید که بچه ها روز قبل را به خوبی استراحت کرده باشند و خوابیده باشند، خیالتان راحت است که بچه ها خواب آلوده نمی شوند. بچه های سه چهار ساله به بالاتر، می توانند بیداری شب را تحمل کنند و با بازی شب خوبی را بگذرانند‌.

۴-سوره های کوتاه را به بچه ها یاد بدهید

یکی از بهترین زمان ها برای آموزش قرآن کریم براساس سن و سال بچه ها آموزش قرآن و حفظ آن به بچه ها است ، می توان در این شب ها سوره های کوتاه را به بچه ها یاد بدهید تا حفظ کنند.

۵_غذای سبک به کودکتان بدهید

در شب های منتهی به احیا سعی کنید از غذاهای سنگین برای بچه ها مثل گوشت های دیر هضم، تخم مرغ و سرخ کردنی ها پرهیز کنید.

۶_بازی های موبایلی خوب نصب کنید

برای اینکه بچه ها در این شب ها بتوانند در مراسم های مذهبی همراه شوند، بازی هایی مناسب سن بچه ها در گوشی های همراهتان دانلود کنید و ساعات مناجات به خصوص در شب های قدر آنها را سرگرم کنید تا آرامش منزل نیز حفظ شود.

۷_ قرآن کوچک مخصوص بچه ها به آن‌ها بدهید

برای اینکه کودکان سنین مدرسه بتوانند اعمال شب قدر را با آرامش انجام دهند، برای آنها قرآن های کوچک با جانماز و مهر تهیه کنید تا تصویر روشنی از این شب ها برایشان به یادگار بماند.