روزه گرفتن در ماه رمضان برای زنان باردار چگونه است؟

متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که آیا بانوان باردار میتوانند روزه بگیرند گفت: به طور کلی برای روزه گرفتن توصیه میشود که ابتدا با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید روزه بگیرند ولی برای پاسخ به این سوال باید موضوع را در حالات مختلف بررسی کرد به گزارش جهان […]

متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که آیا بانوان باردار میتوانند روزه بگیرند گفت: به طور کلی برای روزه گرفتن توصیه میشود که ابتدا با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید روزه بگیرند ولی برای پاسخ به این سوال باید موضوع را در حالات مختلف بررسی کرد

به گزارش جهان بانو، معصومه انبارلوئی، متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قزوین، اظهار کرد: این پرسش برای بسیاری از خانم‌های باردار مطرح است که آیا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر؟ در صورت روزه‌داری آیا خطری متوجه جنین آن‌ها می‌شود؟

وی ادامه داد: به‌طور کلی برای روزه گرفتن زنان باردار توصیه می‌شود که ابتدا با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تأیید روزه بگیرند ولی برای پاسخ به این پرسش باید موضوع را در حالات مختلف بررسی کرد.

این متخصص خاطرنشان کرد: روزه‌داری در سه ماه نخست بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های اولیه بافت مغزی جنین در حال شکل‌گیری است می‌تواند بر رشد عمومی جنین تأثیر گذاشته و خطرات جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد.

وی بیان کرد: این موضوع علی‌الخصوص در فصولی از سال که ساعات روزه‌داری طولانی است و به حدود ۱۰ تا ۱۲ می‌رسد خطرناک‌تر است، همچنین تهوع در ماه‌های اول بارداری بیشتر است و همین سبب می‌شود که امکان روزه‌داری در این دوره کمتر شود.

انبارلوئی با اشاره به روزه‌داری در سه ماهه دوم بارداری تصریح کرد: روزه‌‌داری در سه ماهه دوم بارداری از نظر پزشک معالج منعی ندارد زیرا عموماً اثر سوء بر جنین ندارد.

وی همچنین در خصوص روزه‌داری در سه ماه سوم بارداری توضیح داد: روزه‌داری در سه ماهه سوم بارداری نیز به صلاح جنین نیست زیرا در سه ماهه سوم بخش عمده انرژی جنین از قند خون مادر تأمین می‌شود و اگر مادر در این دوره اقدام به روزه‌داری کند چربی‌های بدن او تجزیه شده و از آن ترکیبات کتونی حاصل می‌شود که می‌تواند از طریق جفت وارد گردش خون جنین شده و به سیستم عصبی جنین آسیب برساند. این متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: زنان بارداری که می‌خواهند در این دوره روزه بگیرند حتماً باید فعالیت کم داشته باشند، آزمایش‌های خون و ادرار آن‌ها طبیعی باشد و بیماری خاصی نداشته باشند، همچنین میزان کالری مورد نیازشان را بر اساس قد، وزن و سن حاملگی با نظر پزشک معالج محاسبه کنند و فشار خون طبیعی نیز داشته باشند