روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی که از حمایت کشور خود ناامید شده بود، به طالبان پناه برد

شارلوت بلیس در ستونی که در روز شنبه در روزنامه ی نیوزیلند هرالد منتشر شد، ادعا کرد «به‌شدت طنزآمیز» است که زمانی رفتار طالبان با زنان را زیر سؤال برده بود و اکنون همان نگرش را نسبت به رفتار دولت خود دارد. بلیس در ستون خود نوشت: «وقتی طالبان به شما – یک زن باردار […]

روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی که از حمایت کشور خود ناامید شده بود، به طالبان پناه برد

شارلوت بلیس در ستونی که در روز شنبه در روزنامه ی نیوزیلند هرالد منتشر شد، ادعا کرد «به‌شدت طنزآمیز» است که زمانی رفتار طالبان با زنان را زیر سؤال برده بود و اکنون همان نگرش را نسبت به رفتار دولت خود دارد.

بلیس در ستون خود نوشت: «وقتی طالبان به شما – یک زن باردار و تنها – پناهگاه امن پیشنهاد می‌کند، می‌دانید که شرایط خوبی در انتظار شما نیست . در حالی که افغان‌ها ماهیانه یک جیره غذای اصلی – آرد، عدس، روغن و نمک – جمع‌آوری می‌کنند، یک نگهبان طالبان می‌نشیند و نظارت می کند تا مبادا کسی بیش از آن اندازه که باید، غذا بردارد.»

رئیس سازمان ملل می‌گوید که طالبان باید به حقوق زنان و کودکان احترام بگذارد. کریس هیپکینز، وزیر مخصوص مدیریت بحران کووید-۱۹ نیوزیلند، به هرالد گفت که دفتر او از مقامات مربوطه خواسته است بررسی کنند که آیا رویه‌های مناسب را در مورد بلیس رعایت کرده‌اند یا خیر، که در ابتدا هم مشخض شد که  این مسئله نیاز به توضیح بیشتر دارد.

در طول  بحران کرونا ، نیوزلند توانسته شیوع ویروس را به حداقل برساند و تنها ۵۲ مورد مرگ ناشی از این ویروس را در میان جمعیت ۵ میلیونی خود گزارش کرده است. اما الزام این کشور مبنی بر اینکه حتی شهروندان بازگشته به کشور باید مدت ۱۰ روز در هتل های قرنطینه ای که توسط ارتش اداره می شود، در انزوا بگذرانند، منجر به ارجاع هزاران نفر از مردمی شده است که مایل به بازگشت به خانه هستند و برای دستیابی به این مکان ها با هم رقابت می کنند.

سال گذشته بلیس برای پوشش خبری خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای خبرگزاری الجزیره کار می کرد که با بازجویی از رهبران طالبان در مورد رفتار آنها با زنان و دختران، توجه نهاد های بین المللی را به خود جلب کرد.

بلیس در ستون خود در روز شنبه گفت که در ماه سپتامبر به قطر بازگشت و متوجه شد که از نامزد خود، عکاس مستقل جیم هویلبروک در روزنامه ی نیویورک تایمز باردار است. او قرار است در اردیبهشت ماه دختری به دنیا بیاورد. او گفت که در ماه نوامبر از الجزیره استعفا داد و به همراه نامزدش به زادگاه هویلبروک در بلژیک نقل مکان کردند.

او گفت نتوانستند مدت زیادی بمانند، زیرا بلیس ساکن این کشور نبود و ویزا نداشت. او گفت که تنها جای دیگری که این زوج برای زندگی ویزای آن کشور را داشتند، افغانستان بود. بلیس گفت که با مخاطبین ارشد طالبان صحبت کرده است که به او گفته اند اگر به افغانستان بازگردد مشکلی نخواهد داشت.

او گفت که آنها به او گفته اند: “فقط به مردم بگویید که متاهل هستید و اگر تشنجی ایجاد شد، با ما تماس بگیرید. نگران نباشید.» او گفت که ۵۹ سند را برای مقامات نیوزیلند در افغانستان ارسال کرده است، اما آنها درخواست او را برای بازگشت اضطراری به کشورش نیوزلند را رد کرده اند. کریس بانی، رئیس مشترک سیستم قرنطینه مدیریت شده نیوزلند به هرالد گفت که درخواست اضطراری بلیس با قانون سفر در عرض ۱۴ روز مطابقت ندارد؛ وی به که کارمندانش گفته است که با بلیس در مورد درخواست دیگری که مطابق با قانون و الزامات باشد، تماس بگیرند و این موضوع را فورا پیگیری کنند. بلیس گفت که پس از صحبت با وکلا و دیگر مسئولین مربوطه در نیوزلند، به نظر می رسد که پرونده او دوباره به جلو می رود؛ اما او هنوز هم برای بازگشت به خانه تاییدی نگرفته است.