از تنها بانوی مهندس مکانیک هواپیما در کشور چه می دانید؟

روایت نرجس مرتضوی از مسیر پر فراز و نشیب مهندسی مکانیک هواپیما

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به بانوان است که توانسته‌اند با اتکا به خود و توانمندی‌هایشان در عرصه‌های مختلف ورزشی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بدرخشند.

روایت نرجس مرتضوی از مسیر پر فراز و نشیب مهندسی مکانیک هواپیما

به گزارش جهان بانو، مقصدم فرودگاه بین المللی مشهد بود، اما نه برای سفر یا استقبال از یک مسئول؛ بلکه برای دیدار و گفتگو با تنها بانوی مهندس مکانیک هواپیما به آشیانه هواپیماها رفتم. جایی که نرجس مرتضوی مشغول فعالیت در بخش تعمیرات هواپیماها بود.

این بانوی مهندس مکانیک، دارای مدرک کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران است و از ده سال قبل به‌عنوان مکانیک هواپیما و مدیر آموزش در قسمت فنی و مهندسی ایرلاین شرکت تابان مشغول به فعالیت است.

گذر از هفت خوان رستم

مرتضوی می‌گوید: «برای به دست آوردن این عنوان شغلی هفت خان رستم را پشت سر گذاشته ام.» از لحن و چهره او پیداست که بسیار به این حرفه علاقه دارد. او ادامه می دهد: هنگامی که در این رشته مشغول به تحصیل شدم، به من می گفتند این یک رشته مردانه است و احتمالا در آینده با مشکلاتی روبرو خواهم شد. با این وجود من پر قدرت به کارم ادامه دادم، چراکه به تخصص و توانایی ام اطمینان داشتم. البته شرایط سخت و طولانی را پشت سر گذاشتم تا به این جا رسیدم.

تنها بانو با مدرک CAT سی

مهندس نرجس مرتضوی تنها بانو در کشورمان است که موفق به کسب مدرکCAT سی برای هواپیمای نوع سبک MD  شده است. گفتنی است که اختیارنامهCAT  سی به فردی تعلق می‌گیرد که به عنوان بالاترین شخص در تعمیرات سنگین هواپیمایMD اجازه صدور “گواهی ترخیص هواپیما از سنگین‌ترین چک‌های هواپیما” را دارد. این اختیارنامه در حال برای مهندس مرتضوی صادر شده است که تعداد افراد دارای این مدرک در ایران به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما موفق به کسب سه مدرک بین المللی شده است، تصریح می کند: وظیفه من این است که تمامی امور مربوط به هواپیما که مواردی همچون چک دستگاه و تعویض قطعات لازم هواپیما را شامل می شود، انجام دهم. پس از این مراحل با استفاده از مهر و امضا سالم بودن هواپیما را تایید و آن را به خط پرواز باز می گردانم. در واقع اجازه برگشت هواپیما به خط پرواز، توسط بنده صادر می شود.

این مهندس مکانیک هواپیما اضافه می کند: در رشته ما باید هر روز باید مسائل جدیدی آموخت و به تجربه ها اضافه کرد، چرا که هواپیما با جان انسان ها سر و کار دارد.

مرتضوی خاطر نشان می کند: ما بانوان بسیاری در زمینه خلبانی و کمک خلبانی، مهندسی برق هواپیما و مدیران شرکتهای هواپیمایی داریم که در حیطه کاری خود بسیار موفق عمل کرده اند.

حجاب عامل پیشرفت

از وی در ارتباط با سختی‌های این شغل می‌پرسم و او در پاسخ می‌گوید: با توجه به اینکه محیط کاری من محیطی مردانه است، از این‌‌رو نباید اجازه می‌دادم تا حواشی دامن‌گیرم شود. به همین علت رعایت حجاب و پوشش مناسب بسیار به من کمک کرد و باعث رشد و پیشرفت من شد.

این مهندس مکانیک هواپیما علاقه‌‌ای به مهاجرت ندارد و اعتقاد دارد که ‌هیچ محدودیتی در زمینه پیشرفت او در کارش وجود ندارد و می‌تواند به همه خواسته‌ ها و اهداف خود در ایران برسد.