روایتگری زنان فلسطین از همبستگی مردم و مقاومت

پژوهشگر حوزه و زن و خانواده گفت: رسانه‌های صهیونیستی در ماجرای غزه تمام سعی خود را کردند که مردم غزه را از رزمندگان مقاومت جدا نشان دهد درحالی‌که چنین نیست. روایت زنان غزه، زندگی در این منطقه را دقیق‌تر نشان می‌دهد و همبستگی جریان مقاومت و مردم را برای جهانیان روشن می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سنجرانی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، در دومین نشست از سلسله‌نشست‌های «نسبت میان زنان و مقاومت» که با محوریت «گزارشی از کنشگری زنان و دختران فلسطینی در روایت زندگی در میانه جنگ غزه» برگزار شد، گفت: غزه باریکه‌ای است که پس از اشغال فلسطین و آواره‌کردن مردم این کشور، بخشی از فلسطینی‌ها در آن ساکن شدند.

 این باریکه ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد و تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت داشت. همچنین، بخشی دیگر از آوارگان فلسطینی در الخلیل و کرانه باختری، یعنی در میان خود صهیونیست‌ها زندگی می‌کنند. باریکه غزه به‌عنوان متراکم‌ترین منطقه جهان شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم غزه مسلمان هستند، توضیح داد: اکثریت مسلمانان غزه سنی‌مذهب هستند و پیروان مکتب تشیع در میان آنان کم هستند.

 همچنین، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از پیروان دین مسیحیت نیز در غزه زندگی می‌کنند که احتمالاً تعدادشان کاهش‌یافته است.

درگذشته تعداد بسیار کمی از یهودیان نیز در غزه بودند، اما در حال حاضر هیچ یهودی در این منطقه وجود ندارد. شغل بیشتر مردم غزه کشاورزی است و عده کمی نیز به ماهیگیری مشغول‌اند. واردات کالا به غزه تحت نظارت سازمان ملل و با کنترل شدید انجام می‌شود.

همچنین، نقل‌وانتقال افراد به داخل و خارج از غزه با محدودیت‌های شدید و کنترل‌های سخت مواجه است و تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

روایتگری از استمرار زندگی در غزه، موجب تقویت جریان مقاومت می‌شود.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده بیان کرد: در غزه ۳۰۷ مدرسه و ۲۳ دانشگاه با ۶۵۰ رشته تحصیلی وجود داشت که در نتیجه بمباران‌های اخیر رژیم صهیونیستی، بخشی از آن‌ها تخریب شده‌اند.

 در حال حاضر، ۷۳ درصد از فارغ‌التحصیلان غزه بیکار هستند و شرایط جنگی اوضاع را به‌مراتب وخیم‌تر کرده است.

غزه منطقه‌ای است که مقاومت در آن به‌شدت مشهود است و رژیم صهیونیستی نتوانسته با آن مقابله کند. عمده گروه‌های مقاومت در این منطقه فعال هستند.

سنجرانی افزود: یکی از جنبه‌هایی که در کشاکش جنگ غزه نادیده گرفته شده، این است که زنان غزه در کنار مقاومت و تحمل سختی‌ها، غم‌ها و کنشگری‌های خود، زندگی را نیز روایت می‌کنند.

 روایت زندگی یک مسئله مهم و دارای فلسفه فطری است. زن به‌عنوان نماد زندگی و زایش، گزارشی از ادامه حیات و استمرار زندگی در غزه ارائه می‌دهد که تأثیر مهمی بر تقویت و ارتقای جریان مقاومت دارد. اگر گزارش‌های مربوط به جنبه‌های زندگی در غزه تقویت شود، همانند جوانه‌ای که از گلدان سبز می‌شود، خلاقیت، امید و انگیزه را در میان مردم و نیروهای مقاومت زنده می‌کند و زندگی مردم را به طرز چشمگیری دگرگون می‌سازد.

هفتم اکتبر آغاز مسائل غزه نیست

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات بزرگی که مردم به واسطه تأثیر تبلیغات صهیونیستی دچار آن می‌شوند، این است که آغاز مشکلات غزه را از هفتم اکتبر و عملیات «طوفان الاقصی» می‌دانند، درحالی‌که این وضعیت از مدت‌ها قبل وجود داشته است.

 در واقع، مردم فلسطین از دیرباز تحت‌فشارهای زیادی قرار داشته‌اند، از هیچ آزادی برخوردار نبوده و در محاصره کامل به سر می‌بردند و در حقیقت در یک زندان به‌تمام‌معنا زندگی می‌کردند. این شرایط باعث مرگ تدریجی همه فلسطینیان شده بود.

 هفتم اکتبر به معنای انتخاب مردم فلسطین بین «مرگ تدریجی» و اقدام برای «مرگ یا زندگی» بود که گزینه دوم را انتخاب کردند. جرقه عملیات «طوفان الاقصی» و حوادث هفتم اکتبر در پی توهین به زنان فلسطینی فعال در مسجدالاقصی و آزار و اذیت آن‌ها توسط سربازان اسرائیلی به وقوع پیوست.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده افزود: کنشگری زنان تا پیش از هفتم اکتبر نیز وجود داشت، اما در این مدت شدت بیشتری به خود گرفته است.

کنشگری زنان فلسطینی دامنه وسیعی را شامل می‌شود، از جمله «ایفای نقش مادری و تربیت نسلی آماده برای مقاومت و اقدام علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی»، «زنده نگه‌داشتن فرهنگ اسلامی از طریق فعالیت‌های متعدد مانند پرورش حافظان قرآن، شکل‌دهی به جامعه‌ای ایمانی و باورمند به مبدأ و معاد، حفظ روحیه بالا و صبر»، «انجام فعالیت‌های اجتماعی متنوع مانند خبرنگاری، حضور در دانشگاه، حفظ قرآن و راه‌اندازی جریاناتی مانند ماجرای مقلوبه» و «پیشبرد امور مذهبی»

.

روایت دقیق زنانه از «اتحاد نیروهای مقاومت و مردم در غزه»

 

حجت‌الاسلام سنجرانی با اشاره به اینکه زنان غزه نگرش‌ها و گرایش‌های متفاوتی دارند و حتی در برخی موارد نگرش‌های فمینیستی نیز مشاهده شده است، افزود: در این نشست، روایتگری زنان جبهه مقاومت در بُعد زندگی و با رویکرد مقاومت مدنظر است که نشان‌دهنده پویایی و اصالت مردم این منطقه است.

 رسانه‌ها معمولاً روایت‌های غیردقیق و گاهی نادرست از شرایط واقعی ارائه می‌دهند، همان‌طور که در مورد اوضاع ایران نیز روایت‌های نادرستی منتشر می‌شود.

 رسانه‌های صهیونیستی در ماجرای غزه تمام تلاش خود را کردند تا مردم غزه را از رزمندگان مقاومت جدا نشان دهند، درحالی‌که این دو از هم تفکیک‌ناپذیرند.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده ادامه داد: مقاومت از دل مردم غزه نشأت می‌گیرد و حتی اگر فرماندهان مقاومت نیز همگی شهید شوند، این مقاومت در بدنه مردم وجود دارد و دوباره سر بر می‌آورد. روایت زنانه، زندگی در غزه را به‌دقت بیشتری به تصویر می‌کشد و اتحاد جریان مقاومت و مردم را به‌خوبی نمایان می‌سازد و این حقیقت را برای جهان روشن می‌کند.

 زنان غزه رسانه را به‌خوبی شناخته‌اند و به بهترین شکل از آن بهره‌برداری می‌کنند و علاوه بر این، از ابزار زبان برای انتشار پیام غزه به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز به‌درستی استفاده می‌کنند.

ابعاد مختلف روایتگری زنان غزه درباره استمرار زندگی در این منطقه

وی بیان کرد: هرچند رسانه‌ها بیشتر به نمایش گریه، زاری و مظلومیت زنان غزه پرداخته‌اند و خودشان نیز بیشتر بر این جنبه تأکید کرده‌اند، اما زنان غزه تصمیم دارند که ازاین‌پس استمرار زندگی را به شکلی پررنگ‌تر روایت کنند.

 روایت‌هایی که زنان غزه از استمرار زندگی در این منطقه دارند، ابعاد مختلفی را شامل می‌شود، از جمله «روایت صدا به‌عنوان حق حیات، مظلومیت مردم و غصب سرزمین فلسطین توسط اشغالگران»، «روایت زندگی عادی با نمایش پخت‌وپز و توزیع غذا بین مردمی که در خانه‌های نیمه خراب زندگی می‌کنند»، «روایت تحصیل با نشان‌دادن زنان تحصیل‌کرده، روند ادامه تحصیل در غزه و اختلالاتی که به‌خاطر شرایط جنگی در این روند به وجود آمده است»، «روایت معنویت از طریق قرآن‌خوانی و همچنین تک‌خوانی و جمع‌خوانی اذکار مرسوم»، «روایت جنگ با نمایش جنایات دشمن صهیونیستی»، «روایت صبر» و «صدور بیانیه‌های کودکانه و زنانه به زبان‌های مختلف در قالب بیانی حماسی خطاب به خداوند، مردم سایر نقاط جهان و… به‌منظور بیان مشکلات و رنج‌های خود».

 هر چه مصیبت جنگ بیشتر می‌شود، خلاقیت زنان فلسطینی نیز افزایش می‌یابد و در مسیر روایت زندگی باقدرت بیشتری عمل می‌کنند؛ زنان روایتگر زندگی در غزه، منبع خبری مناسبی برای سایر گروه‌های مقاومت در دیگر نقاط جهان هستند.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در پایان سخنان خود مطرح کرد: مسلمانان در قبال کمک‌رسانی همه‌جانبه به مردم غزه در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه در حوزه روایتگری، وظیفه دارند.

 برای کمک به جریان روایتگری زنان غزه و تبیین وضعیت فلسطین برای جهانیان، باید گزارشی عالمانه از روایتگری زنان غزه ارائه شود. یاری‌رسانی به مردم غزه در هر بُعدی اهمیت دارد و بر تقویت جبهه مقاومت تأثیرگذار است.

حوزه