رطب سیاه کن/سیاه نمایی فیلم عنکبوت مقدس علیه ایران و اسلام

به گزارش جهان بانو، فیلم عنکبوت مقدس که محصول مشترک کشورهای غربی دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه می باشد این فیلم که درباره قتل زنجیره ای زنان توسط سعید حنایی بود اما از موضوع اصلی فاصله و با نمایش اوج سیاه نمایی علیه ایران و فرهنگ ملی و دینی وارد جشنواره کن شد و با […]

به گزارش جهان بانو، فیلم عنکبوت مقدس که محصول مشترک کشورهای غربی دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه می باشد این فیلم که درباره قتل زنجیره ای زنان توسط سعید حنایی بود اما از موضوع اصلی فاصله و با نمایش اوج سیاه نمایی علیه ایران و فرهنگ ملی و دینی وارد جشنواره کن شد و با اهداف سیاسی در بخش بهترین بازیگر زن نیز ،جایزه اش را به یکی از بازیگران زن ایرانی مهاجرت کرده که حالا در حوزه سیاسی فعالیت می کند اهدا کرد.همچنین این فیلم به آمریکا فروخته شد.

اما آنچه که بیش از همه باعث ناراحتی فعالان فرهنگی و رسانه ای ایران شد ، به نمایی از این فیلم باز می گردد، که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) نمایش داده شده است و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

اسلحه‌ای به نام جشنواره کن!
‏نسبت دادن خشونت و جنایت به ملیت و اعتقادات مذهبی افراد، یک رویکرد ارتجاعی، غیراخلاقی و نژادپرستانه است.
فیلم «عنکبوت مقدس» مطابق نقد بی‌بی‌سی فارسی با تیتر «قتل زنان به نام خدا» این فیلم، جنایت و خشونت را نه به اختلال روانی قاتل، که به فرهنگ ملی و اعتقادات مذهبی‌اش ربط داده است..
ژان لوک گدار(کارگردان و فیلمنامه نویس و منتقد فرانوسی)معتقد است :«جشنواره کن یک سلاح تبلیغاتی است» و امسال ایران باز هم هدف تخریب این سلاح قرار گرفت.

بخشی از بیانیه سازمان سینمایی کشور در خصوص فیلم عنکبوت مقدس:

در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می شود شاهد آن بودیم که ساخته ای نه تنها صرفا سیاسی بلکه شب نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش های میلیون ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است….

سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری، بر این نکته تاکید می کند که فرانسه و جشنواره فیلم کَن می بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه ای خود بزدایند.

محمدرضا شفیعی وحامد عسگری و امیرحسین جعفری و جمال سجادی از جمله افرادی بودند که این فیلم را مذمت کردند.