نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کدبانوگری در گذشته و همچنین امروزه میتواند به عنوان یک سبک زندگی در نظر گرفته شود. این سبک زندگی شامل مجموعهای از مهارتها، نگرشها و رفتارهایی است که به مدیریت و ادارهی خانه و خانواده مربوط میشود.
مهارتهایی مثل آشپزی است که البته با این پیش فرض مهم که «کدبانو فقط آشپزبانو نیست…» ، چون یک بانو در خانه فقط آشپزنیست هرچند آشپزی بسیار کار مهمی است، بلکه کارویژه های مهم دیگری همچون فرزندآوری و زایش، تربیت و نگهداری، استقلال در اقتصاد خانواده و خانه، همسایه داری، محله داری، مزرعه داری، حیوانات خانگی و دامداری، مدیریت زمان، نانوایی و تنور داری، شوهرداری، و حتی داروخانه های سنتی و دفع بیماری های مقدماتی خانواده، و….
کدبانو «استقلال اقتصادی» دارد یعنی عدم وابستگی زیاد به بیرون خانه، یعنی ماست و شیر و مربا و نان و سبزی و کره و روغن و مرغ و خروس و دام و گوشت و میوه و… همه و همه در خانه، حیاط خانه و مزرعههای کوچک خانگی و دامداریهای کوچک خانگی و تنور نانهای خانگی و حتی خیاطی و دوزندگی شکل میگرفت و وابستگی به بیرون و خرید از بیرون بسیار کم و اساساً کدبانوگری به همین معنا بود…
کدبانو با دو رسالت مهم در فرهنگ ایرانی اسلامی شکل میگیرد:
۱) خانواده داری به معنای فرزندآوری و مادری و همسری و فرزندان زیاد و تعادل عواطف
۲) خانه داری یا مشاغل خانگی به معنای هویت مستقل اقتصادی و سفره داری با تولیدات خانگی و خیاطی و همسایه داری و محله شناختی و…
که در یک کلمه میشود خانه واده داری
امروز ما هرچند با توجه به تهاجم فرهنگی و تغییرات در سبک زندگی و نوع معماری خسته و بسته شهری، میتوانیم مفاهیم و گزارههای تمدنی همچون کدبانوگری را تقویت و بازخوانی و گفتمان سازی نماییم.
در مفاهیم مدرن در تعریف مفهوم زن، نه هویت «خانواده داری» و مادری تقویت و تشویق و توسعه مییابد و نه هویت «خانه داری» و مشاغل خانگی، بلکه زن تبدیل به یک مرد میشود و مرد هم به یک هویت منهای زن و خانواده سوق داده میشود و این مدل از سبک زندگی مدرن هیچ مدنیتی دیده نمیشود و انسانهای اجتماعی شدیداً ضد اجتماعی خواهند بود
در یک کلمه در سبک زندگی غربی، زنها تبدیل به مردهایی میشوند که قرار بود روزی با آنان ازدواج کنند.
یا به تعبیری در فرهنگ غرب خانواده به لانواده تبدیل میشود…
نکته مهم دیگر، نباید نقش یک کارگردان مهم را در «آموزش کدبانوگری ایرانی» و نظارت از آن فراموش کرد و آن هم مادرانی که در پشت صحنه، دخترانشان را برای مدیریت صحنه حساس خانهداری و خانوادهداری برای یک عمر آماده و تربیت کردند و میکنند.
نکته تبیینی آخر نقل داستان «کدبانوگری اسلامی» حضرت زهرا سلام الله که در یک تقسیم بندی خانوادگی با (شوهر) مولی علی(ع) به یک تعادل برنامه محور رسیده بودند، البته به توصیه پیامبر (ص) این اتفاق رخ داد و اما داستان:
روزی حضرت زهرا سلام الله در خانه و با دست در حال آسیاب گندم بود، ناگهان امام حسین (ع) که نوزاد بود، گریه کرد، سلمان فارسی که از اهل بیت بود (سلمان منا اهل البیت) و مهمان ایشان، به حضرت عرض کرد یکی از دو کار را من انجام دهم، که ایشان فرمودند: «پس شما به آسیاب (مشاغل خانگی) رسیدگی کنید، و من هم به بچه رسیدگی میکنم چرا که من به آرام کردن فرزند (مادری) اولیترم…»
نتیجه این روایت داستانی و تحلیل فوق این است که باید بین زنانگی زن و اشتغال تناسب و تعادل برقرار کرد و پیوست فرهنگی اشتغال زنان و «مادرانگی مادران» را با یک نگاه راهبردی در جهت توسعه سبک زندگی ایرانی اسلامی تقویت کرد.
خبرگزاری فارس نیوز
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت