راوی کتاب دا: هر وقت به خرمشهر می روم حالم بد می شود/مردم این خطه زندگی مصیبت باری دارند

به گزارش جهان بانو، احتمالا نام «سیده زهرا حسینی» راوی کتاب «دا » را شنیده اید. خاطرات وی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر توسط سیده اعظم حسینی نگارش شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. پدر و برادر بزرگتر این بانو در روزهای اول جنگ به شهادت رسیدند و برادر کوچکتر وی […]

به گزارش جهان بانو، احتمالا نام «سیده زهرا حسینی» راوی کتاب «دا » را شنیده اید. خاطرات وی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر توسط سیده اعظم حسینی نگارش شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. پدر و برادر بزرگتر این بانو در روزهای اول جنگ به شهادت رسیدند و برادر کوچکتر وی مجروح شد. خانم حسینی در تاریخ بیستم مهر ماه ۱۳۵۹ بر اثر اصابت ترکش به دست و نخاعش مجروح شده و بیمارستان منتقل گردید. وی در دوران جنگ تحمیلی فعالیت های زیاد و متنوعی انجام داده است؛ فعالیت هایی مانند توزیع امکانات، تعمیر و آماده سازی اسلحه، حمل مجروحان، پخت و پز، همکاری در کفن و دفن شهدا و امدادگری. امسال عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها به مناسبت چهلمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر رونمایی شد. در این عکس شاهد حضور سیده زهرا حسینی هستیم. این عکس بدین بهانه ای شد تا با این بانو در ارتباط با نقش زنان در دوران جنگ تحمیلی و تبیین آن در قالب های هنری به گفتگو بپردازیم:
تا چه اندازه نقش بانوان در دوران دفاع مقدس در قالب های هنری به تصویر کشیده شده است؟
بنده فکر می کنم که این حوزه بسیار جای کار دارد. آنچه که تا به حال انجام شده در واقع مشتی از خروار است. ما به تعداد تمام افرادی که در دوران جنگ تحمیلی در جبهه ها حضور پیدا کردند می توانیم کار انجام دهیم، آنچنان که نه تنها در کشورمان بلکه می توانیم به کل دنیا نشان دهیم زن ایرانی چگونه زنی است. زن ایرانی زنی است که با شجاعت و رشادت تمام برادر، پسر و همسرش را به میدان نبرد می فرستد، پشت سر آن ها تمام قد می ایستد و با هر وسیله ای که در توان دارد به دفاع بر می خیزد. تعدادی از بانوان ما در بیمارستان ها حضور پیدا می کردند و لباس مجروحان را می شستند. برخی دیگر مواد غذایی و حتی مربا و ترشی برای رزمندگان در جبهه های نبرد آماده می کردند. عده دیگری در بیمارستان ها به امدادرسانی و خدمت می پرداختند و برخی از بانوان نیز دوشادوش رزمندگان در خطوط مقدم جبهه به دفاع و مقاومت بر می خواستند. ما می توانیم به تعداد تک تک این عزیزان کار انجام دهیم و با افتخار آن ها را به مردم جهان نشان دهیم. در رابطه با این موضوع بسیار جای کار وجود دارد و امیدوارم که هنرمندان در رشته های مختلف هنری به سراغ این سوژه ها بیایند و روی آن ها کار کنند.
فکر می کنید در کدام یک از قالب های هنری به خوبی به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس پرداخته شده است؟
در تمام حوزه های هنری در ارتباط با این موضوع کار شده است. با این وجود تصور می کنم در زمینه نگارش کتاب بهتر عمل کرده ایم. بعضی فیلم های ساخته شده با محوریت دفاع مقدس از کیفیت خوبی برخوردار هستند و بعضی هم تعریفی ندارند و جا داشته است بیشتر به آن ها پرداخته شود. در مقام مقایسه می توانم بگویم کتاب های خوبی با موضوع نقش بانوان در دوران دفاع مقدس به چاپ رسیده است. اگر از این کتاب ها با همین روایت فیلم ساخته شود، کار بزرگی خواهد بود و در صورت انجام این کار می بایست از کسانی که این کار را می کنند، تقدیر و قدردانی کرد.
قرار نیست از کتاب دا فیلمی ساخته شود؟
متاسفانه ساخت فیلم هایی با موضوع جنگ تحمیلی که مطابق با سلیقه جوانان این مملکت باشد و برای تربیت نسل های آینده این سرزمین مفید باشد، به بهانه نبود بودجه متوقف شده است. به عنوان مثال در مورد همین کتاب دا کارگردان و تهیه کننده آن برای شروع کار آمادگی دارند، با این وجود به دلیل کمبود بودجه ساخت فیلم انجام نمی شود و ما نمی دانیم این بودجه ها صرف چه کاری می شود؛ الله اعلم! در صورتی که اگر فیلم هایی با اقتباس از کتاب های دفاع مقدس ساخته شود، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
ساخت فیلم های دفاع مقدسی چه تاثیری بر جامعه و مخاطبان دارد؟
این فیلم ها بسیار تاثیرگذار هستند و حتی در تحکیم بنیاد خانواده تاثیرات خوبی بر جای خواهند گذاشت. تمایل ندارم که نام کتاب دا را بیاورم و از آن تعریف کنم، با این وجود چون برخی افراد در مورد آن با بنده صحبت کردند خاطره ای را بازگو می کنم. یک بار یک جوان بسیار مذهبی به من گفت همسر من تصمیم داشت به خاطر مشکلات زندگی اقدام به طلاق و جدایی کند، اما وقتی کتاب دا را مطالعه کرد، دیدگاهش عوض شد و فهمید زندگی این طور نیست که به خاطر مشکلات مالی بتوان آن را به راحتی کنار گذاشت. الحمدالله در حال حاضر با وجود دو فرزند به خوبی زندگی می کنیم و همه به لطف کتاب داست. به او گفتم به خاطر دا نیست بلکه به لطف خون شهداست. این برکت خون شهدا در کتاب دا جاری و ساری است و برای جوانان و آیندگان مایه عبرت و روشنایی مسیر خواهد بود. بدین ترتیب می بینیم که فیلم ها و کتابهایی که به دوران جنگ تحمیلی می پردازند می توانند تاثیرات خانوادگی، اجتماعی و فردی داشته باشند.

چه پیشنهادی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارید؟
متاسفانه در مسئله فرهنگ در مقایسه با حوزه های دیگر در جایگاه پایین تری قرار داریم. مدیریت فرهنگی ما نسبت به عرصه های دیگر عقب تر و ضعیف تر است. امیدوارم در این دولت بهتر و بیشتر از قبل فعایت های فرهنگی مطلوب انجام شود. جای تاسف دارد که آثار مکتوب خوبی در حوزه دفاع مقدس داریم و با این وجود از آن ها برای ساخت فیلم و سریال استفاده نمی شود و فیلم های پر هزینه و بی محتوایی ساخته می شود که هیچ منفعتی ندارد و حتی ممکن است برخی از آنها آسیب زا نیز باشد.

در مورد عکس صحنه پردازی شده «خرمشهر ها» نیز توضیحی بدهید که چطور شما را برای حضور در این عکس مطلع کردند؟
آقای باقری امسال در ماه مبارک رمضان در رابطه با عکس خرمشهرها با بنده صحبت کردند، توضیحاتی دادند و از من خواستند تا به خرمشهر بیایم. ایشان پس از ماه رمضان دوباره تماس گرفتند و گفتند قرار است عکس آقای سعید صادقی از خرمشهر مونتاژ شود و به این ترتیب بنده با همسرم به خرمشهر رفتیم. وقتی عکس «خرمشهرها» را مشاهده کردم، بسیار هیجان زده شدم. نمی توان آن روزها را فراموش کرد. مردم با پیروزی رزمندگان و آزاد سازی خرمشهر در مسجد جامع این شهر نماز شکر خواندند و به جشن و پایکوبی پرداختند. امیدوارم خداوند لطف کند و یک روز این جشن را در قدس بگیریم. آرزو می کنم مشکلات شهرهایی که زمانی درگیر جنگ بودند همچون آبادان، اهواز و خرمشهر به زودی بر طرف شود. مردم این خطه هشت سال با افتخار زندگی کردند با این وجود در حال حاضر زندگی مصیبت باری دارند. هر وقت خرمشهر می روم، حالم بد می شود. مرم خرمشهر بسیار فداکاری کردند و همه چیز خود حتی عزیزانشان را در این راه نثار کردند. امیدوارم که این دولت در این زمینه کار کند و مشکلات خرمشهر و شهرهای دیگری که با جنگ دست و پنجه نرم می کردند، بر طرف شود.