راه اندازی مسجد اورنگ آباد هند، نمونه ای از فعالیت تاثیرگذار زنان مسلمان

مسجد زنان در شهر اورنگ آباد کشور هند، به مرکزی برای آموزش عقاید اسلامی و علوم قرآنی به دختران و زنان مسلمان این شهر تبدیل شده است. به گزارش جهان بانو، در قرن های گذشته بانوان مسلمان در کشور هند در مساجد به اقامه نماز می‌پرداختند و حتی در ساخت بسیاری از مساجد مشارکت می‌کردند. […]

مسجد زنان در شهر اورنگ آباد کشور هند، به مرکزی برای آموزش عقاید اسلامی و علوم قرآنی به دختران و زنان مسلمان این شهر تبدیل شده است.

به گزارش جهان بانو، در قرن های گذشته بانوان مسلمان در کشور هند در مساجد به اقامه نماز می‌پرداختند و حتی در ساخت بسیاری از مساجد مشارکت می‌کردند. شایان ذکر است که مساجد بسیاری در هند قرون وسطی به دستور بانوان خاندان سلطنتی این کشور ساخته شده است. همسران فرمانروایان مغول در ساخت مساجد نقش مهمی ایفا کردند و بر ساخت مراکز علمی و مذهبی در بسیاری از نقاط این کشور نظارت داشتند. 

با این وجود در حال حاضر اکثر مساجد هند پذیرای بانوان مسلمان نیستند. شهر اورنگ آباد اما در میان شهرهای مسلمان نشین یک استثنا محسوب می‌شود. این شهر سه مسجد دارد که بانوان در آن ها نماز می‌خوانند و در کنار دوره‌های دینی دیگر به فراگیری قرائت قرآن می‌پردازند.

یکی از این مساجد، مسجد زنان (Zanani Masjid) نام دارد که ۳۵۰ سال قبل توسط اورنگ زیب در دوره مغول ساخته شده است. زنان و دختران مسلمان بسیاری در این مسجد گرد هم می‌آیند تا به مطالعه حدیث و قرآن بپردازند. این دوره‌ها رایگان است و توسط بانوان قاری تدریس می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ دختران محصل در در یک کالج دولتی که در نزدیکی این مسجد قرار  داشت، بعد از ظهرها در این مسجد حضور پیدا کرده و به اقامه نماز می‌پرداختند. به تدریج بانوان دیگر در یک پارک در نزدیکی این مسجد برای نماز تجمع می‌کردند و پس از پیاده روی صبحگاهی به تلاوت قرآن می‌پرداختند.

هنگامی که مردم مخالفت های خود را آغاز کردند، این زنان شروع به رفتن به مسجد زنان کردند. در ارزیابی های آن ها مشخص شد که برای تعمیر مسجد به مبلغی برابر با ۲۰ هزار روپیه نیاز است. آنها برای انجام این کار به یک معمار مراجعه کردند، اما او تصمیم گرفت این مسجد را بازسازی کند، بدون اینکه از آنها مبلغی دریافت کند. 

در سال ۲۰۱۳، افسری بیگم، یک شهروند سالخورده که در نزدیکی این مسجد زندگی می کرد، برای آموزش علوم قرآنی به گروه زنان ملحق شد و در راستای بسیج بودجه برای مسجد ابتکار عمل را به دست گرفت. به زودی این مسجد کوچک تعمیر شد، برق و آب دریافت کرد و بعد از آن برای برگزاری کلاس‌ها آماده شد. 

این دوره‌ها که در آغاز با به هم پیوستن ۱۰ زن شروع شده بود، به تدریج جمعیتی بالغ بر ۴۰ نفر از بانوان را در خود جای داد که به یادگیری احادیث و حفظ آنها و یادگیری قرائت قرآن با تجوید علاقه نشان می‌دادند.

افسری بیگم، می‌گوید: «اکنون دو دسته از بانوان در این کلاس‌ها حضور دارند. دسته اول بانوان و سپس دسته دوم دختران نوجوان هستند که نماز، اخلاق و عقاید اسلام را آموزش می بینند.»

گفتنی است که وجود این مسجد و فعالیت‌های گسترده آن، انگیزه‌ای برای دیگر مساجد و مدارس مسلمان برای ارائه آموزش قرآن در این شهر با هدف ترویج ارزش‌های اسلامی است.