چاقی و بالا رفتن سن موجب افزایش شیوع «دیابت بارداری» می‌شود

دیابت بارداری نوعی از دیابت است که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده شده و قبل از آن وجود نداشته و در نیمه دوم بارداری با افزایش ترشح هورمونهای جفتی، قندخون تعدادی از مادران باردار درحد غیرطبیعی افزایش می یابد.
دیابت
عوامل موثر در ابتلا زنان به دیابت بارداری

شیوع چاقی و بالا رفتن سن مادران باردار هم مزید بر علت شده و به همین دلیل شیوع دیابت بارداری رو به افزایش است. تاریخچه قبلی دیابت بارداری، سابقه دیابت نوع دو در بستگان درجه اول، چاقی و کم تحرکی، سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سابقه ابتلا به فشار خون یا چربی خون بالا، سابقه تولد نوزاد با وزن بالای چهار کیلوگرم و سابقه مرگ داخل رحمی جنین از جمله عوامل خطرساز ابتلا به دیابت بارداری است.

عوارض دیابت بارداری

از آنجایی که دیابت بارداری می‌تواند منجر به پیامدهای مادری و جنینی(سقط، مسمومیت بارداری، وزن بالای نوزاد هنگام تولد و ناهنجاری‌ها و مشکلات در نوزادان) گردد، لذا تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد.

تمام زنان برای ارزیابی و مراقبت‌های قبل و حین بارداری باید به پزشک مراجعه کنند و تحت بررسی های لازم قرار گیرند، همچنین برای کنترل دیابت بارداری از تغذیه مناسب و سالم، افزایش فعالیت بدنی و درصورت نیاز از دارو(انسولین) استفاده می شود.

دکتر نیرومندمتخصص بیماریهای داخلی در خصوص دیابت بارداری گفت: بعد از زایمان معمولا دیابت بارداری برطرف می شود، اما ۵۰ تا ۶۰ درصد این افراد در طول عمر خود به دیابت مبتلا می‌شوند، لذا بیماران مبتلا به دیابت بارداری پس از زایمان نیز باید تحت نظر پزشک بررسی های لازم را انجام دهند.

ایسنا