دومین قدرت فرانسه در دستان یک زن

بعد از ۳۰ سال ؛ نخست وزیر زن در فرانسه الیزابت بورن به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه منصوب شد، این اولین باری است که در ۳۰ سال گذشته یک زن به این سمت  منصوب می شود. کاخ الیزه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که بورن جایگزین ژان کاستکس در این مسئولیت خواهد […]

بعد از ۳۰ سال ؛ نخست وزیر زن در فرانسه

الیزابت بورن به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه منصوب شد، این اولین باری است که در ۳۰ سال گذشته یک زن به این سمت  منصوب می شود.

کاخ الیزه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که بورن جایگزین ژان کاستکس در این مسئولیت خواهد شد و می شود دومین زنی که بعد از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان نخست وزیر خدمت می کند. اولین نخست وزیر زن در فرانسه، در این کشور ادیث کرسون بود که بین ماه می ۱۹۹۱ و آوریل ۱۹۹۲ در زمان رئیس جمهور سوسیالیست فرانسوا میتران خدمت کرد. بورن پیشتر وزیر محیط زیست، حمل و نقل و کار بود.

او رهبری دولت فرانسه را بر عهده خواهد داشت و احتمالاً موظف به اجرای اولویت های کمپین انتخاباتی امانوئل مکرون خواهد بود؛ یعنی اصلاح قوانین بازنشستگی، اعمال بیشتر و قویتر سیاست های طراحی شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی.

انتصاب او پس از انتخاب مجدد رئیس جمهور امانوئل ماکرون در ۲۴ آوریل صورت گرفت. به گفته روابط عمومی کاخ الیزه «تشکیل دولت» به بورن سپرده شده است.

بورن در مراسمی که در روز دوشنبه به مناسبت واگذاری قدرت برگزار شد، انتصاب خود را به «تک تک دختران کوچک» فرانسه تقدیم کرد. او در این مراسم حین سخنرانی اش گفت:« رویاهای خود را تا آخر راهی که دارند، دنبال کنید ….. هیچ چیز نباید مانع مبارزه برای به دست آوردن جایگاهی بهتر برای تمامی زنان در جامعه شود ». با شروع روز دوشنبه، واحد روابط عمومی کاخ الیزه اعلام کرد که کاستکس استعفای خود را ارائه داده است.

کاستکس، شهردار سابق شهر کوچک پرادس در جنوب غربی فرانسه( که زادگاه اش نیز هست)، زمانی که در ژوئیه ۲۰۲۰ نخست وزیر شد، چهره ای کمتر شناخته شده بود. او رهبری مدیریت فرانسه بحران کووید-۱۹ را بر عهده گرفت.