دست از حجابم بردار/ این شعار اعتراضی زنان مسلمان در فرانسه است

به گزارش جهان بانو، حزب «اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه» که در سال ۲۰۱۲ در نانتر به وجود آمد و اعلام هویت کرد، امسال در اقدامی بی‌سابقه توانست ۸۵ نامزد را در ۵۰ حوزه انتخابیه و بیشتر در دو استان «ایل دو فرانس» استان محل استقرار پایتخت (۴۸ نامزد) و «اوورنی-رُن- آلپ» (۱۶ نامزد)، معرفی کند. […]

به گزارش جهان بانو، حزب «اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه» که در سال ۲۰۱۲ در نانتر به وجود آمد و اعلام هویت کرد، امسال در اقدامی بی‌سابقه توانست ۸۵ نامزد را در ۵۰ حوزه انتخابیه و بیشتر در دو استان «ایل دو فرانس» استان محل استقرار پایتخت (۴۸ نامزد) و «اوورنی-رُن- آلپ» (۱۶ نامزد)، معرفی کند.

مسلمانان فرانسه از سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ میلادی با قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص حجاب اسلامی روبرو شدند. در پارلمان فرانسه در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۰۴ (۲۵ اسفند ۸۲) قانونی مورد تصویب قرار گرفت که به موجب آن دختران مسلمان از داشتن حجاب اسلامی در مدارس دولتی منع شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در همان زمان این قانون را مغایر با آزادی‌های فردی عنوان کرد. همچنین این قانون موجب دشمنی و عداوت در رابطه با مسئله حجاب و عدم تسامح دینی با بانوان باحجاب در محیط دانشگاه‌ها، مدارس و محل کار عنوان شد.

در پایگاه اطلاع رسانی حزب اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه نیز در مطلبی به «نژادپرستی محیطی» اشاره شده و تاکید شده است که این نوع از نژادپرستی به بهانه دفاع از سکولاریسم علیه زنان مسلمان رشد می‌کند.

خالد باجوج در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: زنان محجبه حتی آن هایی که از تحصیلات تکمیلی برخوردار هستند، شغلی پیدا نمی کنند. با این وجود در کشور انگلیس بانوان محجبه در بیمارستان ها، مراکز مختلف و ادارات مشغول به کار هستند.

در پایگاه خبری این حزب مسلمان به تناقضات موجود در جامعه فرانسه در رابطه با حقوق بشر اشاره شده و تاکید شده است دولتی که خود را لائیک و دمکرات می داند از دسترسی دانش آموز محجبه به دانش ممانعت می‌کند. این حزب مسلمان تصریح کرده است که اسلام با ارزش‌های جمهوری مغایرت ندارد.

تلاش مسلمانان حتی اگر همانطور که از برآوردهای اولیه نتایج انتخابات به نظر می‌رسد، نتیجه مطلوبی را برای این اقلیت دینی به دنبال نیاورد، می‌تواند جامعه فرانسه را در خصوص مطالبات مسلمانان که با اسلام‌ستیزیی و اسلام‌هراسی مواجه هستند، آگاه کند؛ چرا که در بحبوحه درگیری های انتخاباتی و سیاسی صدای این گروه از راه رسانه‌ها به گوش تعداد بیشتری از فرانسوی ها می رسد.