در یک پژوهش بررسی شد: چرایی نابرابری جایگاه سیاسی زنان و مردان آمریکایی

به گزارش جهان بانو، کودکان آمریکایی اقدام به تصویرسازی از نابرابری جایگاه سیاسی دو جنس مخالف در نقاشی‌هایشان کردند. تاریخ ایالات متحده آمریکا نشان دهنده آن است که زنان هیچ وقت در این سرزمین نتوانسته اند از نظر سیاسی به موقعیت‌هایی برابر با مردان دست پیدا کنند. درست است که سهم زنان این کشور بیشتر […]

در یک پژوهش بررسی شد: چرایی حضور کمتر زنان آمریکایی در عرصه سیاست

به گزارش جهان بانو، کودکان آمریکایی اقدام به تصویرسازی از نابرابری جایگاه سیاسی دو جنس مخالف در نقاشی‌هایشان کردند. تاریخ ایالات متحده آمریکا نشان دهنده آن است که زنان هیچ وقت در این سرزمین نتوانسته اند از نظر سیاسی به موقعیت‌هایی برابر با مردان دست پیدا کنند.

درست است که سهم زنان این کشور بیشتر از ۵۰.۸ درصد جمعیت است، اما فقط ۲۶.۷ درصد در کنگره و ۳۱ درصد در جایگاه قانون‌گذاری ایالات متحده حضور دارند. در این شرایط تعادل کافی وجود ندارد و به همین دلیل ارزش‌های واقعی زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی و نیز از نظر برابری و مساوات مورد تهدید واقع می‌شود و در نتیجه این عوامل تدابیر ارائه شده به وسیله ارگان‌های سیاسی از کیفیت برخوردار نخواهند بود و با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند. در کنار این موارد باید این موضوع را هم در نظر گرفت که اگرچه زنان دانشجو در دانشگاه های آمریکا بیشتر هستند، اما تعداد کمتری از آنان رشته های مطالعات سیاسی را انتخاب می‌کنند.

در اولین نگاه ممکن است نابرابری مهم‌ترین دلیل وضعیت سیاسی فعلی زنان این کشور به نظر برسد، اما با این وجود تحقیقات بسیاری نشان دهنده این است که زنان آمریکایی در مقایسه با مردان کمتر به سیاست علاقه و اشتیاق نشان می‌دهند. همچنین این پژوهش ها نشان می‌دهند که این زنان چندان به فعالیت در اداره‌های دولتی گرایش ندارند. با این وجود به تازگی چندین نهاد که غیر دولتی هم به حساب می‌آیند مانند Emerge America و Ready to Run سعی کرده‌اند با آموزش هر چه بیشتر زنان، ترغیب آن‌ها برای پیوستن به ارگان‌های سیاسی و افزایش درآمد سیاستمداران زن برای حل این مسئله تلاش کنند. همچنین فکر و راه حل دیگری به ذهن محققان بسیاری خطور کرده است و این ایده بیان می کند که دختران از همان دوران کودکی با مسائل سیاسی آشنا شوند و متخصصان این حوزه علاقه آن‌ها را به سیاست افزایش دهند.

تصویر گرایش سیاسی دختران آمریکایی به سیاست در نقاشی‌ها

تعدادی از پژوهشگران این کشور در راستای پاسخ به این پرسش که آیا تفاوت گرایش سیاسی میان مردان و زنان آمریکایی از همان دوران کودکی به وجود می‌آید یا خیر، هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر را در محدوده تحصیلی کلاس‌های اول تا ششم ابتدایی مورد بررسی قرار دادند. در سن کودکی انجام دادن گفتگو‌های سیاسی با افراد چالش‌ های زیادی دارد، زیرا در این محدوده سنی افراد تصور روشن و دقیقی از دیوان عالی، کنگره و سیاست در ذهن خود ندارند. لذا پژوهشگران از دانش‌آموزان تقاضا کردند تا یکی از رهبران سیاسی کشور را در دفترهای خود به تصویر بکشند. همه دانش‌آموزان پس از اینکه نقاشی خود را تمام کردند، وظیفه داشتند که در مورد نقاشی خود صحبت کنند و مخصوصا توضیح دهند که شخصی که آن‌ها به تصویر کشیده اند در حال انجام چه کاری است. در پایان از دانش‌آموزان خواسته می شد که درباره میزان علاقه خود به سیاست صحبت کنند و به این سوال پاسخ دهند که آیا مایل هستند تا در آینده به موقعیت های سیاسی برتر کشور آمریکا دست پیدا کنند یا خیر.

یکی از دانش‌آموزان پسر کلاس سوم ابتدایی در این پژوهش دونالد ترامپ را در حال سخنرانی به تصویر کشیده بود. هنگامی که پژوهشگران از او سوال کردند ترامپ در مورد چه چیزی حرف می‌زند، کودک در جواب گفت: “هیلاری کلینتون باید دستگیر و زندانی شود.” پژوهشگران از این دانش‌آموز پرسیدند که ترامپ چگونه روزهای خود را سپری می‌کند و کودک پاسخ داد: “به دادگاه می‌رود.” سرانجام از این دانش‌آموز خواستند که نظر خود را در ارتباط با ترامپ بازگو کند و او گفت: “ترامپ یک احمق است.”

دانش‌آموز مورد مطالعه دیگر، دختر بچه هفت ساله‌ای بود که تصویر یک شهردار را در حال سخنرانی نقاشی کرده بود و زمانی که از او خواستند در مورد نقاشی خود توضیح دهد، در پاسخ گفت: “شهردارها کاری جز حرف زدن ندارند.”

تفاوت دنیای زنان و مردان از دید کودکان

هنگامی که از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در ارتباط با کسب و کارها و شغل های گوناگون سوال می‌شود، در بیشتر موارد در تصورات آن ها زنان در مشاغلی مانند دکتر، پرستار و معلم تصور می‌شوند، در حالی که مردان معمولا یا به عنوان نیروی امنیتی به فعالیت می‌پردازند و یا مأمور آتش‌نشانی هستند. آن دسته از تصورات سیاسی مردان و زنان و آمریکایی که متفاوت است، در همان دوران کودکی و با نگاه به تاریخ سیاسی این کشور به وجود می‌آید و غالبا تا زمان درگذشت شخص تغییر نمی‌کند. حقیقت این است که کودکان در همان دهه نخست زندگی خود همان طور که با تفاوت‌های جنسیتی آشنا می‌شوند، همزمان با گرایش‌های سیاسی نیز آشنایی پیدا می‌کنند و این باور در آن ها شکل می‌گیرد که مردان امور سیاسی کشورهای مختلف را بر عهده دارند و ممکن است این مهم‌ترین عامل در کاهش گرایش زنان آمریکا به حضور در فعالیت‌های سیاسی در بزرگسالی محسوب ‌شود.

دیدگاه کودکان در مورد سیاست

در تحقیقی که توسط پژوهشگران آمریکایی در ارتباط با دیدگاه کودکان در مورد سیاست انجام شد نشان داد که قریب به نیمی از دانش‌آموزان، زنان را به عنوان رهبران سیاسی تصور کرده بودند حال آن‌که دانش‌آموزان بزرگتر یعنی دانش‌آموزان کلاس‌های پنجم و ششم تصویر مردان را به عنوان سیاستمداران آمریکا نقاشی بودند. پژوهشگران از تجزیه و تحلیل این تصاویر این گونه نتیجه گرفتند که تصورات زنان از سیاست نه در سال‌های نخست زندگی که در هنگام ورود افراد به دوره نوجوانی به وجود می‌آید. در حقیقت، دختران این کشور با افزایش سن بیشتر به این نتیجه می‌رسند که دنیای سیاست از آن مردان است و باید از آن فاصله بگیرند.

همچنین در این مطالعه سه چهارم کودکان پسر در هر دوره سنی مردان را رهبران سیاسی تصور کرده بودند زیرا هیچ یک از آنان در نقاشی‌های خود زنان را در قالب رهبران سیاسی به تصویر نکشیده بودند.

منبع: ایمنا