تحلیل فیلم “هناس” با جمعی از فعالان حوزه زنان

نشست تحلیلی «سینما، زن و پیشرفت» از سلسله نشست‌های نهضت نقد سینما و تلویزیون همراه با اکران فیلم سینمایی هناس با حضور شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد، فاطمه محمدی دکتری جامعه شناسی سیاسی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده، مجری صداوسیما، سحر دانشور فعال فرهنگی و حوزه زنان و خانواده، مریم کثیری، فعال فرهنگی […]

نشست تحلیلی «سینما، زن و پیشرفت» از سلسله نشست‌های نهضت نقد سینما و تلویزیون همراه با اکران فیلم سینمایی هناس با حضور شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد، فاطمه محمدی دکتری جامعه شناسی سیاسی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده، مجری صداوسیما، سحر دانشور فعال فرهنگی و حوزه زنان و خانواده، مریم کثیری، فعال فرهنگی و رسانه و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در محل حسینیه هنر برگزار شد.

فاطمه محمدی: در هناس با یک زن جریان‌ساز مواجهیم

در ابتدای مراسم فاطمه محمدی مجری صداوسیما و فعال حوزه زنان و خانواده با اشاره به کمرنگ بودن هویت زنانه در فیلم‌های سینمایی گفت: هناس در یک قاعده سینمایی و با پردازش درست زنی را نشان داده که از یک عشق و تعلق خاطر عمیق عبور می‌کند و پس از آن ما مواجهیم با زنی که یک دنیا را می‌سازد.

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم شهره پیرانی هیچ وقت تصور نمی‌کرد یک روز به او بگویند همسر شهید. شهره‌ای که تا دیروز نازپرورده یک خانواده و معشوقه یک مرد بوده که پشتش می‌ایستاده تا رشد کند از اینجا به بعد یک دختربچه بی پدر همراهش است و زجری که برای آن آماده نبوده؛ و این کانسپت تبدیل می‌شود به زنی که اثرگذار است در مراتب مختلفی که نظام اجتماعی به او تحمیل می‌کند.

این فعال حوزه زنان و خانواده افزود: در جامعه شناسی هنر نظریه‌ای داریم به نام نظریه بازتاب. نظریه بازتاب می‌گوید آن چیزی که مخاطب باید از فضای رسانه برداشت کند سازنده اثر هنری باید آن را خلق کند. ما در هناس خلق بازتاب داریم؛ آدمی که در طول فیلم متوجه می‌شویم دلش نمی‌خواهد در یک جریانی باشد، در آن جریان قرار می‌گیرد و بعد می‌شود مدیر آن جریان و این شخصیت در هناس کاملا درآمده است

محمدی با بیان این نکته که سرمایه‌گذاری بر مبنای زنانه ریسک بالایی دارد و متاسفانه اصحاب رسانه حاضر نیستند حتی در حوزه انقلاب اسلامی در حوزه زنان سرمایه گذاری کنند ادامه داد: ما سال هاست داریم برای این می‌جنگیم که راجع به زن اصیل ایرانی حرف بزنیم. راجع به اسطوره‌ها و الگو‌هایی که بوده، راجع به الگو‌هایی که هست و باید باشد. ما باید برای دیده شدن این فیلم تلاش کنیم تا سرمایه گذار بفهمد ما دلمان می‌خواهد از این جنس فیلم‌ها با داستان‌ها و کیفیت‌های مختلف تولید شود، خصوصا برای نسل چهارم به بعد که خاستگاهشان یک خاستگاه رسانه‌ای تخصصی است.

وی افزود: این فضایی که ما الان در اینستاگرام و خیلی جا‌های دیگر داریم که اول یک اتفاق می‌افتد و بعد دنبال مقصر و برخورد قهری هستیم رسانه می‌تواند خیلی قبل‌تر آن را مدیریت کند

مریم کثیری: هناس الگوی زن منفعل را به الگوی زن کنش‌گر تبدیل کرد

همچنین مریم کثیری از فعالان عرصه فرهنگ و رسانه به عنوان آخرین سخنران گفت: هشت سال پیش ما تحقیقی کردیم در چند کشور جهان عرب مبنی بر رابطه مهارت‌های دست‌ورزی دختران با اعتماد به نفسی که دارند. نتایجی که به دست آوردیم این بود به میزانی که مادر خانواده دچار انفعال است -به این معنا که کنشگری اجتماعی ندارد- به همین میزان کودکان این خانواده به خصوص دخترانشان اعتماد به نفس پایینی دارند و منفعل هستند. تا وقتی که سینمای ایران زنی که ارائه می‌دهد زن منفعلی‌ست و الگویی ازائه می‌دهد که حل مسئله نمی‌کند نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که تمدن آینده تمدنی باشد که بتوان به آن امیدوار بود.

وی افزود: پسر‌های ما قهرمان زیاد دارند، اما ما به شدت در ارائه الگوی زن فعال برای دختربچه‌ها و دختران نوجوانمان فقیریم و هناس اولین قدم‌های رسانه‌ای ماست که به دختران جامعه می‌گوید که شما‌ها الگو دارید. در فیلم‌های دیگری هم مادران یا همسران شهدا را دیده ایم، اما آن‌ها منفعل اند؛ منتظرند. هیچ کدام اکت اجتماعی انجام نمی‌دهند. اما هناس الگوی زن منفعل را به الگوی زن کنشگر تبدیل کرد.