در شصت و ششمین کمیسیون مقام زن در سازمان ملل چه گذشت؟

آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل متحد با سخنانی در رابط با برابری جنسیتی در حضور ۱۴۸ کشور، بر تعهد سازمان ملل به برابری زنان در همه جا تاکید کرد. او با اشاره به دستیابی به برابری جنسیتی در میان رهبران ارشد دنیا، گفت: «امروز، من مفتخرم که گزارش دهم که ما در مسیری مثبت […]

آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل متحد با سخنانی در رابط با برابری جنسیتی در حضور ۱۴۸ کشور، بر تعهد سازمان ملل به برابری زنان در همه جا تاکید کرد.

او با اشاره به دستیابی به برابری جنسیتی در میان رهبران ارشد دنیا، گفت: «امروز، من مفتخرم که گزارش دهم که ما در مسیری مثبت به سمت دستیابی به برابری جنسیتی در سراسر سیستم سازمان ملل هستیم. زنان متخصص بیشتری در دبیرخانه ما به کار گرفته شده است؛ و پیشرفت قابل توجهی در سطوح متوسط مدیریتی –  آنهم در حالی که در سال های اخیر، با بحران های مالی فلج کننده ای که نیاز به توقف استخدام منظم نیرو و بهره برداری از بودجه را داشت؛ دست و پنجه نرم می کردند».

آقای گوترس افزود که: «پیش بینی می شود با سرعت پیشرفت فعلی دبیرخانه در سال ۲۰۲۷ ،که یک سال قبل از تاریخ تعیین شده در استراتژی برابری جنسیتی است، به این برابری دست یابد. در حالی که پیشرفت های ثابتی در مقرهای مختلف سازمان ملل حاصل شده است، برابری جنسیتی اما، پیشرفت های آهسته تر و ناهمواری را نشان داده است. در برخی از ماموریت ها، تنها یک چهارم کارکنان بین المللی را زنان تشکیل می دهند».

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: «میراث سیاست‌ها و سوگیری‌های سازمانی که مانع مشارکت برابر زنان می‌شود، تنها با اقدامات مشخص، منابع اختصاصی و اراده سیاسی قوی قابل خنثی کردن است». او از ابزارهای مفیدی مثل دستورالعمل‌های محیطی توانمندساز ویژه ی نهاد زنان سازمان ملل متحد؛ یعنی قوانین خاصی برای استخدام برابر زنان و مردان در ارگان ها و سازمان های مختلف، نام برد.

آقای گوترس به برخی از ابتکارات خود برای افزایش درصد حضور رهبران زن در این حوزه ، مانند فراخوان جهانی برای نمایندگان ویژه و انتصاب ۱۶ زن رئیس یا معاون اشاره کرد. او گفت: «با نگاهی به آینده، انتخاب شما رهبران زن در فراخوان های جهانی به منظور یاری رساندن به ما، جهت ایجاد یک خط ارتباطی قوی و متوازن تر جنسیتی از رهبران در عملیات های میدانی؛ حیاتی و لازم خواهد بود».