ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در درمان ناباروری

درحالی که از هر ۶ نفر در دنیا یک نفر از مشکل ناباروری رنج می‌برد، بسیاری از زوج های نابارور کشورهای دیگر برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.

«بعد از چندسال انتظار برای بچه‌دار شدن و از این دکتر به آن دکتر رفتن، فقط با یک دوره درمان کوتاه در مرکز ناباروری رویان صاحب بچه ‌شدیم!»، « به من گفته بودند خیال بچه‌دار شدن را از سرم بیرون کنم اما بعد از یک سال مراجعه به مرکز ناباروری ابن‌سینا باردار شدم.» این بخشی از تجربیات مادرانی است که مشکل چندین و چندساله شان در مراکز درمان ناباروری ایران درمان شده است.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در درمان نازایی است و رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه شهیدبهشتی ۳ تیر اعلام کرده است «زوجین نابارور خارجی از سراسر دنیا به دلیل اقدامات بسیار پیشرفته و پزشکان حاذقی که ما در داخل کشورمان داریم به ایران می‌آیند.»

این درحالی است که امکان درمان ناباروری در دهه‌های گذشته در کشور نبود و زوجین باید به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند.

براساس آمارها بیماران خارجی از ۱۶۴ کشور جهان برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند و به این معناست که ایران از  ۸۰ درصد کشورهای جهان گردشگر سلامت دارد. بیشترین علت مراجعات گردشگران سلامت به ایران نیز درمان ناباروری است.

علاوه بر تخصص و تبحر پزشکان ایرانی و تجهیزات پیشرفته‌ای که در حوزه ناباروری در اختیار داریم،‌ قیمت بسیار پایین خدمات درمان ناباروری باعث شده است که مراجعان بسیاری از کشورهای دنیا به ایران سفر کنند. هزینه یک سیکل درمان ناباروری در ایران، در حد ۷۰۰ – ۵۰۰ دلار است، در حالی که در کشورهایی مثل عراق یا قبرس، این هزینه بین ۵ تا ۶ هزار دلار، در اروپا حدود ۸ تا ۹ هزار یورو و در آمریکا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی معتقد است که« سیکل درمان ناباروری در ایران با هزینه کم باعث ایجاد توریست درمانی و ارزآوری در کشور شده است.»

اما رئیس مرکز بهداشت باروری دانشگاه شهید بهشتی معتقد که ارزان بودن خدمات تنها دلیل مراجعه گردشگران سلامت نیست و می‌گوید که «ایران هم از نظر تخصص پزشکان و هم از نظر تجهیزات به روز پزشکی حرف اول را می زند، پزشکان ما بلدند با تجهیزات مدرن کار کنند. چیزی که در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد.»

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا توصیه می‌کند برای افزایش رونق گردشگری سلامت در ایران اخذ روادید با مقاصد درمانی تسهیل شود. همچنین، ضروری است که سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی تقویت شود و تسهیلاتی ویژه، مانند بلیت های ارزان‌تر، برای گردشگران در نظر گرفته شود. همچنین می‌توان از تجربیات موفق کشور ترکیه در این حوزه الگوبرداری کرد.  ایجاد شرایط اقامت مناسب و ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند باعث رشد گردشگری سلامت در ایران شود.

فارس