دختر شایسته به سبک پهلوی

مجله زن روز به‌عنوان بانی برگزاری مسابقه دخترشایسته هر بار که با اعتراضات و جبهه‌گیری مردم روبه‌رو می‌شد، تلاش می‌کرد به مردم تلقین کند که مسابقه دخترشایسته با ملکه زیبایی فرق دارد.

دوره پهلوی اول و دوم را باید بیش از همه  دوره سلطه فرهنگ بیگانه به‌حساب آورد. تلاش شد تا زن ایرانی مدلی از زن اروپایی و غربی باشد و تمام مشخصات یک زن غربی را داشته باشد. یکی از این الگو‌های غربی که با معیار‌های جوامع لیبرالیستی راه‌اندازی شده بود، رقابت‌های جهانی «ملکه زیبایی» نام داشت که در ایران تحت عنوان «دختر شایسته» ترویج شد.

مجله زن روز به‌عنوان بانی برگزاری مسابقه دخترشایسته هر بار که با اعتراضات و جبهه‌گیری مردم روبه‌رو می‌شد، تلاش می‌کرد به مردم تلقین کند که مسابقه دخترشایسته با ملکه زیبایی فرق دارد.

برهنگی شایستگی زنان را تعیین می‌کرد

اگرچه ادعای این مجله این بود که معیار اصلی انتخاب دخترشایسته بیش از آنکه به‌دلیل جذابیت‌های ظاهری باشد، به‌دلیل آداب‌دانی و شیک‌پوشی و… است، اما در واقعیت اوضاع فرق داشت. وقتی برندگان مسابقه به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسیدند، باید در اردو‌هایی سرنوشت‌ساز شرکت می‌کردند تا به‌عنوان دخترشایسته برسند. در این اردو‌ها بود که نیت واقعی برگزارکنندگان رو می‌شد.

در این اردوها، دختران برگزیده معمولا با مینی‌ژوپ در دورهمی‌ها شرکت می‌کردند و عکس‌های این دختران با لباس‌های باز، بدن‌نما در مجله زن روز چاپ می‌شد. این اردو بخش دیگری هم داشت که دختران برگزیده باید مهارت‌های خود در شنا را با مایو به نمایش می‌گذاشتند تا عکس‌های نفرات برگزیده باز هم در نشریه منتشر شود. با انتشار همین عکس‌ها در مجله بود که به دختران تفهیم می‌شد اگر می‌خواهند دخترشایسته شوند باید چنین لباس‌هایی بپوشند.

مخالفت متدینین با بی‌حیایی در دوران پهلوی

یکی از اصلی‌ترین اهداف گردانندگان مجله زن روز، ارائه الگویی خاص به دختران ایران بود تا براساس آن اهداف مورد نظر حکومت پهلوی درباره ترویج فرهنگ غربی و سکولار برآورده شود. به همین دلیل از شماره یک این مجله، طرح «انتخاب دختربهار» و بعد‌ها «انتخاب دخترشایسته» مطرح شد و به مرحله اجرا رسید؛ بنابراین مسابقه دخترشایسته اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کرد که از همان ابتدا و به‌ویژه در سال‌های مبارزه مردم ایران علیه رژیم پهلوی، واکنش و اعتراض جامعه متدین و روحانیت و علما را در پی داشت.

جدی‌ترین اعتراض روحانیت و جامعه مذهبی ایران به اقدامات مجله زن روز را می‌توان در ماجرای دفاع همه‌جانبه این مجله از «لایحه حمایت از خانواده» مشاهده کرد؛ لایحه‌ای که هدفی جز غربی‌سازی حقوق زن و حذف قوانین اسلامی از قانون اساسی نداشت. آیت‌الله مرتضی مطهری یکی از همان روحانیون بود که اعتراض خود را به مطالب و اقدامات ضددین مجله زن روز درباره حقوق زنان در اسلام با انتشار ۳۲مقاله نشان داد؛ مقالاتی که در سال۱۳۵۳ به شکل کتابی مستقل با عنوان «حقوق زن در اسلام» منتشر شد.

پروژه‌ای که با شکست مواجه شد

تلاش مجله زن روز و ایده‌پردازان برگزاری مسابقه دخترشایسته برای تغییر الگوی دختران ایرانی، اما به جایی نرسید. وقتی جو انقلابی بر کشور حاکم شد، تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات دخترشایسته کمتر از قبل شد.   هرچند مجله زن روز در سال‌های آخر تلاش می‌کرد با همان تعداد محدود مسابقه را برگزارکند، اما در ماه‌های منتهی به انقلاب دیگر گزارش و عکسی از همان مسابقات محدود هم منتشر نکرد. در ماه‌های منتهی به انقلاب، ایده‌پردازان این مسابقه که هدفی جز غربی‌کردن دختران ایرانی نداشتند، به شکست پروژه خود اذعان کردند. خیابان‌های تهران و شهر‌های مختلف کشور پر شده بود از دخترانی که ظاهر و رفتارشان هیچ شباهتی با دخترانی نداشت که عکس‌شان روی جلد مجله می‌رفت. گفته‌اند یک‌بار که اشرف پهلوی با هلی‌کوپتر از بالا خیابان‌هایی را که مملو از دختران و زنان انقلابی بود تماشا می‌کرد با خشم و تأسف گفت: «این بود عاقبت آن همه زحمت و تلاش من و پدرم برای اینکه حجاب را از سر این زنان برداریم؟!»

خبرگزاری فارس