دبیر کمیته علمی کشوری کرونا: بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است

به گزارش جهان بانو دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با واکسیناسیون کودکان و مادران باردار در برابر کرونا ویروس، اظهار کرد: نکته در خور توجه در این باره اظهارنظر کمیته کشوری واکسن است. نظر شخصی من این است که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است. جماعتی تصریح کرد: تصور کنید […]

واکسیناسیون زنان باردار علیه کرونا ویروس

به گزارش جهان بانو دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با واکسیناسیون کودکان و مادران باردار در برابر کرونا ویروس، اظهار کرد: نکته در خور توجه در این باره اظهارنظر کمیته کشوری واکسن است. نظر شخصی من این است که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است.

جماعتی تصریح کرد: تصور کنید که یک مادر باردار می‌خواهد تا زمانی که فلان واکسن خاص وارد می شود برای تزریق واکسن صبر کند و پس از وارد شدن واکسن یادشده به کشور، اقدام به واکسیناسیون کند؛ در صورتی که ممکن است این واکسن در دسترس نباشد یا تهیه آن زمان طولانی را به خود اختصاص دهد. اگر در این بین این مادر باردار مبتلا شود و خدایی ناکرده خودش یا بچه بر اثر ابتلا به کووید_۱۹ از بین روند، آیا چنین کاری عقلانی است؟

وی افزود: توصیه ای که می شود این است که بهترین واکسن، واکسنی است که در دسترس است. در تمام کشورها به این مسئله توجه می شود و می‌خواهند افراد را هرچه سریع‌تر در برابر کرونا واکسینه کنند. زیرا هرچه زمان بگذرد، ممکن است افراد به کرونا مبتلا شوند و دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن بیان اینکه هر واکسنی که در دسترس است، مناسب است، توصیه کرد: زنان باردار هم واکسن تزریق کنند. سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم را تایید کرده است، این واکسن مشکلی ندارد و میزان کارایی آن نیز ۷۸ درصد است. لذا توصیه ما این است که از هر واکسنی که در دسترس است، استفاده شود تا بدن در برابر کرونا ایمن گردد.

جماعتی در ادامه در مورد داروی ضد ویروسی مولنوپیراویر که اخیرا ادعا شده است که به درمان بیماری کرونا کمک می کند، گفت: خواصی که درباره مولنوپیراویر مطرح می‌شود هنوز در حال مطالعه است. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، مشخص شده است که اگر بیمار این دارو را پیش از ورود به مرحله شدید بیماری مصرف کند، می‌تواند از شدت این بیماری جلوگیری کند و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: اما اینکه به صورت ۱۰۰ درصد موارد مطرح شده درباره این دارو صحیح باشد، مطالعات بیشتری می طلبد و در دست تحقیق و بررسی است. اما در مجموع در یکسری مطالعات نشان داده شده که موثر است و می‌تواند میزان مرگ و میر را به شکل چشمگیری کاهش دهد، ولی باز هم نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

منبع: ایسنا