داستان اختراعات و ابتکارات زنان توسط نشر نو به چاپ رسید

کتاب «دخترها در فکر همه‌چیز؛ داستان اختراعات و ابداعات» که به قلم کاترین تیمش به رشته تحریر درآمده و توسط صوفیا محمودی ترجمه شده است، به همت نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

داستان اختراعات و ابتکارات زنان توسط نشر نو به چاپ رسید

به گزارش جهان بانو، کتاب «دخترها در فکر همه‌چیز؛ داستان اختراعات و ابداعات» که به قلم کاترین تیمش به رشته تحریر درآمده و توسط صوفیا محمودی ترجمه شده است، به همت نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد. نسخه اصلی این‌کتاب توسط ملیسا سوئیت تصویرگری شده و در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات هاوتون میفلین هارکورت در نیویورک به چاپ رسیده است.

این ‌کتاب داستان اختراعاتی را در بر می‌گیرد که زنان و دختران در طول تاریخ به نام خود به ثبت رسانده‌اند. این اثر شامل مقدمه ای با این عنوان «سرآغازها… دخترها، مبتکران هر روزه…» است و ‌عناوین زیر را نیز در بر می‌گیرد:

آلیس بروکس و بتینا چن (رومینیت – بسته خانه سازی عروسکی)، آن مور (آغوش بند)، پَتسی اُکانل. شرمن (اسکاچگارد – محافظ بافت پارچه)، کیارا نیرگین (مبازره علیه خشکسالی با پوست پرتقال)، مری اندرسن (برف‌پاک‌کن ماشین)، جین لی کروز (سپر فضایی)، تریشا پرابو (اپلیکیشن «دوباره فکر کن»)، مارگارت الوئیز نایت (ماشین پاکت‌ساز)، دکتر پاتریشیا بَث (میل جراحی لیزری عدسی چشم)، کَریس ماری هاپر (کامپایلر – مبدل علائم دستوری در کامپیوتر)، استفانی کوُلک (کولار)، عَزه عبدالحمید فیاض (تبدیل پلاستیک به سوخت)، آنا استورک و آندریا استرشتا (نورافشان – چراغ اضطراری) و روت ویکفیلد (شیرینی‌های خرده‌شکلات‌دار).

 پس از مطالبی که در این فصل ها در اختیار مخاطب قرار داده شده است، گزیده‌ای نیز از تاریخچه اختراعات و ابتکارات زنان به چاپ رسیده است.

در بخشی از این‌ کتاب آمده است:

مری در بخش توضیح ویژگی‌های اختراع خود نوشت: «اختراع من مربوط می‌شود به بهبود عملکرد ابزارهای پاک‌کردن شیشه، که در آن یک میله بازویی با قابلیت حرکت پاندولی روی شیشه، به یک اهرم در محفظه‌ای زیر شیشه جلو ماشین وصل شده و با آن فعال می‌گردد.»

به عبارت دیگر، یک اهرم از داخل، یک دسته بازویی را در بیرون به حرکت وامی‌داشت. این‌بازوی پاک‌کننده از باریکه‌های چوب و تکه‌ای لاستیک ساخته شده بود. مری آن را طوری طراحی کرده بود که در شرایط هوای خوب می‌شد آن را برداشت؛ و به این‌ترتیب به نما و ظاهر تراموا خدشه‌ای وارد نمی‌شد. یکی از مهم‌ترین اجزاء، افزودن یک میل تعادل بود.

مری در این‌باره نوشت: «این وزنه، ابزاری بود در برف‌پاک‌کن ابداعی من، تا فشار وارده بر شیشه را به طور یکسان در تمام سطح شیشه حفظ کند.»

این‌ کتاب در ۱۱۲ صفحه مصور به شمارگان ۳ هزار و ۳۰۰ نسخه و با قیمت ۸۵ هزار تومان راهی بازار نشر شده است.