خستگی مادران از چالش های تربیت فرزند و چند پیشنهاد ساده به شما

رسیدگی به امور بچه‌ها از یک طرف و گاهی ناخشنودی مادران از موارد متعدد در زندگی، سبب می‌شود که این بانوان بعضی مواقع احساس بی‌انگیزگی، افسردگی و خستگی داشته باشند. اگر بسیاری از موارد ساده در زندگی رعایت شود، سبب خواهد شد که مادران از انرژی بیشتری برخوردار باشند و این انرژی را به بچه‌ها […]

خستگی مادران از چالش های تربیت فرزند و چند پیشنهاد ساده به شما

رسیدگی به امور بچه‌ها از یک طرف و گاهی ناخشنودی مادران از موارد متعدد در زندگی، سبب می‌شود که این بانوان بعضی مواقع احساس بی‌انگیزگی، افسردگی و خستگی داشته باشند. اگر بسیاری از موارد ساده در زندگی رعایت شود، سبب خواهد شد که مادران از انرژی بیشتری برخوردار باشند و این انرژی را به بچه‌ها نیز منتقل کنند.

به گزارش جهان بانو، بسیاری از مادرها پس از طی کردن دوران ۹ ماهه بارداری، زایمان و سپس رسیدگی‌های ابتدایی به دنیا آمدن بچه تا رشد و نمو او، ممکن است به خستگی دچار شده و یا حتی بی‌انگیزه و افسرده شوند. این مسئله به‌خصوص در مورد مادرانی که تا پیش از فرزنددار شدن بیرون از منزل مشغول به کار بوده و حالا باید پرستار بیست و چهار ساعته بچه‌ای باشند که مدام نیاز به مراقبت از لحاظ پوشاک، غذا و خواب دارد، بغرنج تر است.

در مدتی که فرزند هنوز در دوره نوزادی است، ممکن است مادران در کنار همه این خستگی‌ها با مشکلاتی نیز به لحاظ  فضای زندگی و نحوه ارتباط نوزاد با فضای خانه و دیگران مواجه شوند و چنین چالش هایی خستگی آنها را چندین برابر می کند. در این نوشتار تصمیم داریم چند نکته‌ای که باعث ناراحتی و خستگی بیشتر مادران می‌شود را بررسی کرده و به آنها آموزش دهیم تا چگونه نسبت به این موارد واکنش نشان داده یا بی‌تفاوت باشند.

۱- غصه لوازم خانه را نخورید

یکی از این چالش‌ها که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم، ارتباط فرزند ما با فضای داخل خانه، دیوارها، لوازم و سایر لوازم آشپزخانه و اتاق‌ها است. همان طور که می دانید بچه ها تا زمانی که توانایی راه رفتن را به دست آورند و به قول معروف عقل‌رس شوند، ممکن است در منزل دست به خرابکاری‌هایی بزنند که سبب ناراحتی و هزینه برای پدر و مادرها شود.

یکی از روش های برخورد مادران در این دوران می تواند این باشد که به جای غصه خوردن برای لوازم خانه از بچگی کردن فرزند خود لذت ببرند. پس باید خطاب به همه مادرها که در این دوران به سر می‌برند گفت که برای لوازم خانه ناراحت نشوید. کودکی فرزند خود را فدای چیزهایی که با پول قابل حل هستند، نکنید. 

در مورد کنار آمدن با این چالش راهکارهایی نیز وجود دارد مانند این‌که اگر فرزندتان یاد گرفته بر روی دیوار خط خطی و نقاشی کند، بهتر است کاغذهای بزرگی بر روی دیوار بچسبانید یا از رنگ های انگشتی استفاده کنید و با فرزندتان در حمام به نقاشی بپردازید.
پس اگر زمانی فکرتان درگیر چنین مسائلی شد، به خودتان بگویید: غصه خوردن برای در و دیوار چندان اهمیتی ندارد، نهایتا چند سال دیگر رنگ می‌کنید یا کاغذ دیواری را تغییر می‌دهید. شاید هم فرزندتان در آینده یک نقاش ماهر مانند پیکاسو شود، از کجا می‌دانید؟

۲- بچه‌ای که کثیف کاری نکند، بچه نیست

مشکل دیگری که مادرهای خسته به خاطر آن اظهار ناراحتی می‌کنند، کثیف کاری لباس‌های فرزندانشان است. همه مادران می‌دانند که در طول روز بچه‌ها باید چند دست لباس عوض کنند، چرا که لباس‌ها با هر وعده صرف غذا، هر میان وعده، شیر خوردن یا چهاردست و پا رفتن بچه‌ها کثیف می‌شود.

پس بچه‌ای که وسایل خانه را به هم نریزد، کفشش را گلی نکند و لباسش را کثیف نکند، بچه سالمی نیست و باید نگران او بود. قدیمی‌ترها خیلی این نکته را یادآوری می‌کردند. راهکاری که می‌توان در چنین مواردی پیشنهاد کرد این است که لباس نخی ارزان‌قیمت‌تری تن فرزندتان بکنید که با خراب و کثیف شدنش دلتان نسوزد و وسواس کمتری نشان دهید.

واکنش عصبانی نشان دادن و گفتن جملاتی از این دست که: دیروز لباساتو شستم این چه وضعشه؟ آخه تو چقدر شلخته‌ای؟ چقدر بگم لباساتو تمیز نگه‌دار؟ رفتار اشتباهی است که مادر پس از ناراحتی از کثیف شدن لباس بچه نسبت به این اتفاق نشان می‌دهد.

ممکن است که مادران اعتراض کنند که در حال حاضر و با این شرایط اقتصادی لباس ارزان‌قیمت پیدا نمی‌شود. باید این نکته را در نظر گرفت که با وجود چنین شرایطی باز هم می‌توان به نسبت قیمت‌ها لااقل برای بازی و منزلی فرزندان لباس‌های ارزان‌قیمت‌تری تن آنها کرد.

۳-به خودتان برای کارهای منزل سخت نگیرید

یکی از دغدغه‌های مادران مسائلی از این دست است که با این بچه کوچک چگونه آشپزی کنند؟ پیش از به دنیا آمدن این بچه آشپزی خوبی داشتند، کیک و شیرینی درست می‌کردند، مهمان دعوت می‌کردند اما در حال حاضر قادر به انجام چنین کارهایی نیستند. باید به این دسته از مادران گفت که قرار نیست شما در آشپزی، خیاطی، تمیزی، قنادی و همه ی امور همزمان بهترین و کامل‌ترین باشید.

بهترین راهکاری که می‌توان در مورد این موضوع توصیه کرد این است که به خودتان سخت نگیرید. گاهی اجازه دهید منزلتان به هم ریخته باشد. البته برای بچه‌دارها به‌هم‌ریختگی کاملا طبیعی است! اما به خودتان فشار نیاورید که بعدا عصبی شوید. این دوران هم می‌گذرد.

۴-برای خودتان خرید کنید

گاه پیش می‌آید که والدین پس از بدنیا آمدن فرزندان دیگر برای خودشان چندان هزینه نمی‌کنند و به عنوان مثال با وجود اینکه سالهای زیادی از کفش و کیف درب و داغانی استفاده می‌کنند، مدام برای بچه لباس‌های شیک می‌خرند.
بچه‌ای که نبیند مادرش برای خودش ارزش قائل می‌شود، هیچ گاه اهمیت دادن به خود را یاد نمی‌گیرد.
بهتر است گاهی اوقات برای دل خودتان و طبق نیاز و تمایل خود به انجام خرید بپردازید. این توصیه به خصوص برای بانوانی که دختر بچه دارند، خیلی تاثیرگذار است. پس اینطور نباشد که هنگام خرید به خودتان بگویید حالا بعدا برای خودم خرید میکنم و کفشی که لازم دارم را می‌خرم. در عوض برای بچه عروسک می‌خرم و او خوشحال می‌شود! این طرز فکر اشتباه است. چون همین برطرف نکردن نیازهایتان باعث خواهد شد که شما از زندگی ناخوشنود شوید و این ناخشنودی شما را عصبی می‌کند.

۵-با بچه‌ها همدلی کنید

زمان هیجانات عاطفی فرزندانتان تنها لازم است که با آنها همدلی کنید. بسیاری از اوقات آنان تنها نیاز به درک شدن دارند نه ملامت و سرزنش شما. بنابراین بهتر است با گفتن جملاتی مانند می‌فهمتت، حق داری یا درکت می‌کنم با او ابراز همدلی کنید.

از گفتن جملاتی مانند این جمله: «چند بار بگم چشمات رو باز کن؟» جدا پرهیز کنید چرا که عزت نفس فرزندانتان را هدف قرار می‌دهد و باعث می‌شود که شما از نحوه فرزندپروری‌تان ناخوشنود باشید. بسیاری از اوقات اتفاق می‌افتد که مادرها به این دلیل ‌که احساس می‌کنند مادر خوبی نیستند، حس و حالی خوبی هم در زندگی ندارند. بنابراین بهتر است به کارهایی بپردازید که باعث حال خوب شما در زندگی می‌شود و آن امور را بیشتر تمرین کنید.

منبع: فارس