«خانه داران کتابخوان»؛ اولین مجموعه برای ترویج کتابخوانی بانوان خانه دار در کشور

به گزارش جهان بانو، تمام بانوان این جمع به طور مرتب به مطالعه کتاب می‌پردازند. این بانوان طبقه‌ای از پاساژ پرنیان شهر تبریز را تغییر کاربری داده و آن را تبدیل به محفل کتابخوانی کرده‌اند. متاسفانه امر کتابخوانی این روزها کاری غیرضروری تلقی می‌شود و اگر از افرادی که تمایل چندانی به مطالعه کتاب ندارند […]

«خانه داران کتابخوان»؛ اولین مجموعه برای ترویج کتابخوانی بانوان خانه دار در کشور

به گزارش جهان بانو، تمام بانوان این جمع به طور مرتب به مطالعه کتاب می‌پردازند. این بانوان طبقه‌ای از پاساژ پرنیان شهر تبریز را تغییر کاربری داده و آن را تبدیل به محفل کتابخوانی کرده‌اند.

متاسفانه امر کتابخوانی این روزها کاری غیرضروری تلقی می‌شود و اگر از افرادی که تمایل چندانی به مطالعه کتاب ندارند در ارتباط با عدم علاقه شان سوال کنید، دلایل گوناگونی را برای شما برمی‌شمارند و یا متوسل به بهانه ها و توجیهات خاص می‌شوند. اما هنوز افرادی وجود دارند که در میان روزمرگی‌های زندگی، تمیزکاری و پخت و پز با یار مهربان انس گرفته و با آن روز و شب خود را سپری می‌کنند.

کتابخوانان ما، بانوان خانه داری هستند که علم، خواندن و هنر را نیز در کنار خانه داری دنبال می‌کنند و با علاقه خاصی در بین روزمرگی‌های مربوط به امور منزل، کتابخوانی را از  لذت‌بخش‌ترین قسمت های زندگی خود می‌دانند.

ممکن است که این بانوان خانه دار به دلیل اشتغال به امور خانه که پایانی ندارد و ۲۴ ساعت شبانه روز را به خود اختصاص می‌دهد، در جامعه به ‌عنوان یک فرد شاغل جایگاهی نداشته باشند، اما اکنون فرصتی به وجود آمده است تا با انگیزه و علاقه‌ ای ستودنی در دورهمی کتابخوانی با هدف بالا بردن آگاهی بانوان تبریزی و ترویج فرهنگ کتابخوانی حضور پیدا کنند.

در این دورهمی بانوانی با رده‌های سنی مختلف حضور دارند و تعداد زیادی از مادران که بسیار به کتاب‌های انجمن علاقه نشان می‌دهند، از کتابخوان‌های این محفل به شمار می‌آیند. فرزندان خردسال این بانوان هم در نشست های کتاب‌خوانی بزرگ می‌شوند، بر سنشان افزوده می‌شود و از نظر فرهنگی در این محافل رشد می‌کنند.

اکرم خسروی یکی از این بانوان است که ۵۰ سال دارد و  ۱۲ سال است که به مطالعه کتاب می‌پردازد. وی در ارتباط با مطالعات خود بیان می‌کند: تحصیلات بنده دیپلم است و از همان دوران مدرسه هم علاقه‌ی بسیاری به سرودن شعر داشتم. همیشه این علاقه را دنبال می‌کردم و در ارتباط با این موضوع به مطالعه کتاب‌های بسیاری پرداختم.

خسروی ضمن بیان اینکه دغدغه‌ی اصلی‌ وی در سال‌های متمادی خرید و مطالعه کتاب است، اظهار می‌کند: با وجود بیشتر بودن مشغله خانه داری و زندگی متاهلی، هیچ یک از آنها باعث نشده‌اند که کتابخوانی‌ را کنار بگذارم و در طول این سالها علاقه به کتابخوانی همچون جوانه‌ای در درونم رشد کرده و قد کشیده است؛ آن چنان که اکنون امکان ندارد از مقابل مغازه‌ی کتاب‌فروشی عبور کنم و به خرید کتاب نپردازم، چرا که این امر تبدیل به یکی از دغدغه ها‌ی اصلی زندگی‌ام شده است.

این بانوی کتابخوان اضافه می‌کند: همان طور که می‌دانید امور مربوط به منزل از کثرت و تنوع زیادی برخوردار هستند، با این وجود من حداقل ۱۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به کتابخوانی اختصاص می‌دهم. بنده موضوعات گوناگونی را برای مطالعه کتاب انتخاب می‌کنم؛ محتواهای علمی و تحقیقی، بهداشت و سلامت و کتاب های داستانی و رمان و آثاری که در ارتباط با سالمندان هستند، موضوعاتی هستند که در بیشتر مواقع آن ها را برای مطالعه انتخاب می‌کنم. از زمانی که با این مجموعه‌ آشنا شده ام، انگیزه‌ و علاقه ام به کتابخوانی افزایش پیدا کرده‌ است. از شیرین‌ترین قسمت های این مجموعه دورهمی‌های کتابخوانی است.

کتاب، همراه همیشگی‌ سفرهایم

وی در ادامه می‌گوید: با وجود مطالعه کتاب هیچ گاه احساس تنهایی نکرده‌ ام. هنگامی که کتاب‌خوانی در کنار روزمرگی‌های زندگی قرار می‌گیرد، بسیار شیرین است و تاکنون اصلا کتابخوانی را ترک نکرده ام. حتی در طول سفرهایم‌ همیشه کتاب به همراه داشته ام و باور دارم که با مطالعه کتاب معلوماتمان در زمینه‌های گوناگون افزایش می‌یابد.

خسروی تاکید می‌کند: کتاب‌های بسیاری وجود دارند که به انسان درس زندگی می‌آموزند. بارها اتفاق افتاده است که مشکلی که در زندگی‌ با آن رو به رو شده‌ام را به واسطه آموختن مطالب کتب مختلف حل و فصل کرده‌ام. امیدوارم که هر بانویی در کنار انجام امور روزانه منزل هر روز زمانی را به خواندن حتی یک صفحه کتاب اختصاص بدهد، زیرا قطعا با کتابخوانی به مادری آگاه و مطلع تبدیل می‌شود و در پرورش و تربیت فرزندان خود موفق عمل خواهد کرد.

فیروزه واصفی، مسئول دفتر مجموعه خانه داران کتابخوان در ارتباط با این مجموعه بیان می‌کند: در مجموعه خانه داران کتابخوان همه مراحل کتابداری که ثبت، تحویل، ساماندهی و تهیه نشر جدید کتاب‌ها از جمله این مراحل است، انجام می‌شود. بانوان خانه دار فرهیخته ما برای عضویت در این مجموعه که در دو بازه زمانی شش ماهه و یکساله قرار دارد، به سایت مجموعه مراجعه می‌کنند و برای امانت گرفتن کتاب‌ها اقدام می‌کنند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: از سال ۹۹ کتب مجموعه از درب خانه ها به بانوان خانه دار تحویل داده شده است. با شروع بیماری کرونا و با وجود محدودیت‌های اعمال شده، تدابیری به منظور تحویل کتاب ها از درب منزل به خانم‌های خانه دار اندیشیده شد. لازم به ذکر است که تحویل کتاب از درب منازل توسط مجموعه انجام می‌گیرد و در قبال آن نیز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. این امر باعث شده است که تعامل ما با بانوان خانه دار و کتابخوان افزایش یابد و در نشست های برگزارشده توسط این مجموعه دوستی‌های زیادی نیز شکل گرفته است. افرادی که با مجموعه ما تعامل دارند، پیوسته با روی گشاده از اقدامات ما استقبال کرده‌اند. همچنین از سال ۹۹ تا به امروز ۵۰۰ سری کتاب به خانه های افراد مختلف انتقال یافته و جابه‌جا شده است.

او یکی از اقدامات مجموعه خانه داران کتابخوان را جمع آوری کتاب از خانه ها برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم عنوان می‌کند و می‌گوید: در طول تنها یک هفته ۶۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان به واسطه این طرح جمع آوری شد. این کتاب ها پس از ساماندهی و بسته بندی به کودکان روستایی تحویل داده شدند.

الهام قاسمیان، مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان در رشته فقه و مبانی حقوق به تحصیل پرداخته است و پیش از مادر شدن نیز در دانشگاه به تدریس اشتغال داشت. وی در حال حاضر نزدیک به ۲۵ سال است که در شهر تبریز به فعالیت فرهنگی مشغول است و مسئولیت قسمت فرهنگی خانه قرآنی ریاحین نیز بر عهده وی بوده است.

قاسمیان اظهار می‌کند: ما در طول ۱۲ سال گذشته امر کتابخوانی را که از اهمیت بسیاری برخوردار است، تحت پوشش «خانه‌ی قرآنی ریاحین تبریز» در فضای حقیقی با بانوانی از همه سطوح تحصیلی و رده‌های گوناگون مطالعه کتاب، انجام داده ایم. ما سعی داشتیم تا حلقه‌ی کتابخوانی را گسترش دهیم و همراه با آن به برگزاری برنامه‌های مناسبتی دیگر نیز می‌پرداختیم.

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان در ادامه می‌گوید: همان طور که می‌دانید با گسترش بیماری کرونا دورهمی‌ها تعطیل شد و در نتیجه فعالیت‌های ما نیز با کاهش مواجه ‌شد. تمام تلاش ها و زحمات ما در آستانه‌ی از بین رفتن بود که تصمیم گرفتیم تا فعالیت های خود را در فضای مجازی گسترش دهیم.

وی یادآوری می‌کند: بیشتر فعالیت‌های ما در فضای مجازی انجام می‌شود و به صورت غیرحضوری است. با این وجود بعضی از اوقات در فضای باز نیز به فعالیت می‌پردازیم و جلسات هفتگی «پارک و کتاب» نمونه‌ای از فعالیت های ما در فضای باز است.

تاسیس انجمن خانه‌داران کتابخوان تبریز برای اولین بار در کشور 

قاسمیان عنوان می‌کند: در کشور ما این کار برای نخستین بار در تبریز انجام شده است. شناسایی بانوان بسیار موفق و معرفی آنها در کنار امر کتاب‌رسانی از اولویت‌های بعدی ما به شمار می‌رود و به این وسیله می‌خواهیم به تبیین جایگاه زن اصیل در  جامعه بپردازیم.

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان در رابطه با چگونگی عضویت در این مجموعه توضیح می‌دهد: بانوان عزیز می‌توانند با عضویت در سایت خانه‌داران کتابخوان و دنبال کردن صفحات مجازی، به ما بپیوندند و همچنین می‌توانند به صورت حضوری به دفتر ما مراجعه کنند.

منبع: ایسنا