حقوق زنان، بازیچه سیاستمداران فرانسوی در انتخابات ریاست جمهوری

امانوئل مکرون و مارین لوپن نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد، به منظور جذب آرای زنان این کشور وعده های فمینیستی های داده اند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این قول ها از پشتوانه اجرایی برخوردار نیستند. به گزارش جهان بانو، لوپن نامزد ریاست جمهوری فرانسه […]

امانوئل مکرون و مارین لوپن نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد، به منظور جذب آرای زنان این کشور وعده های فمینیستی های داده اند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این قول ها از پشتوانه اجرایی برخوردار نیستند.

به گزارش جهان بانو، لوپن نامزد ریاست جمهوری فرانسه وعده داده است که در برابر تهدیدکنندگان زنان خواهد ایستاد. امانوئل مکرون نیز اعلام کرده است که کارزاری با هدف برابری جنسیتی به عنوان یک اصل در دوره دوم ریاست جمهوری خود راه اندازی خواهد کرد.

گفتنی است که مکرون در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب ۲۷.۶ درصد از آرا شد و در جایگاه نخست ایستاد. لوپن نیز ۲۳.۴۱ درصد از آرا را به دست آورد و به این ترتیب موازنه قدرت در این کشور یک بار دیگر به رقابت هواداران طیف راست گرایان افراطی فرانسه و طیف میانه‌روی این کشور بستگی خواهد داشت. لازم به ذکر است که آخرین مرحله انتخابات ریاست جمهوری در این کشور ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

در هنگام برگزاری کمپین های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکی از سازمان های هوادار حقوق زنان در این کشور برنامه ها و پیشنهادهای نامزدها به منظور تحقق و احیای حقوق بانوان را سنجش و ارزیابی کرد و به بررسی پیشینه نامزدها، بیانیه ها و برنامه های آنها پرداخت.

فابین الخوری سخنگوی سازمان “اوزه لفمینیسم”، برنامه لوپن رهبر حزب “مجمع ملی” را زن ستیزانه عنوان کرد و افزود: لوپن هیچ پیشنهاد و برنامه ای که از یک چارچوب مستحکم برای پیگیری خشونت علیه زنان برخوردار باشد، ارائه نکرده است و تساوی دستمزدهای زنان و مردان در برنامه های او از ضمانت اجرایی قوی برخوردار نیست. وی تنها از دیدگاه نژادپرستانه در مورد حقوق زنان سخن می گوید و از آنها برای حمله به بیگانگان استفاده می کند.

سخنگوی سازمان “اوزه لفمینیسم” خاطر نشان کرد: با وجود اینکه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مطالب تبلیغاتی ارسالی برای رای دهندگان به کرات از زنان یاد کرده است، در برنامه کاری اش یا کتابچه های موضوعی موجود در تارنمای کارزار او، به زنان اشاره نشده و تنها در کتابچه خانواده ۲ بار به عنوان مادر در تولد و در بخش مادرخواندگی، مطالبی در خصوص نقش بانوان بیان شده است.  

الخوری باور دارد که لوپن بسیار زیاد در رابطه با مبارزه با آزار زنان سخن گفته است. با این وجود وی معتقد است که این نامزد انتخاباتی صراحتا در مورد تعرض و تجاوز جنسی سخن نگفته است. در واقع می توان گفت که او بسیار کم در رابطه با خشونت علیه زنان سخن گفته و ترجیح داده که این رفتارهای خشونت آمیز را به بیگانگان نسبت دهد. الخوری در ارتباط با دوران ریاست جمهوری مکرون نیز گفت که او وعده های نادرست بسیاری داده که با توجه به منابع موجود پیگیری و اجرا نشده است.

لازم به ذکر است که لوپن نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بارها بر این موضوع تاکید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استفاده از حجاب در فضاهای عمومی فرانسه را به طور کامل ممنوع خواهد کرد.

آمار دقیقی از تعداد مسلمانان در این کشور اروپایی وجود ندارد، با این وجود جمعیت این اقلیت دینی بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در فرانسه برآورد می‌شود. بنابراین مسلمانان پس از مسیحیان پرتعدادترین پیروان یک دین در کشور فرانسه محسوب می‌شوند و حداقل هشت درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

لوپن بر این موضوع تاکید کرده است که مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی ضروری است و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده از حجاب را در اماکن عمومی ممنوع می کند. وی هیچ تمایزی بین اشکال مختلف حجاب کامل مانند برقع و حجاب ساده که تنها پوشانندگی مو را در بر می گیرد قائل نشده است، بنابراین به طور مشخص استفاده از این پوشش به هر نحوی در خیابان، رستوران‌ها، وسایل نقلیه عمومی و مغازه‌ها قانونی نخواهد بود. البته این قانون داخل خانه های شخصی و یا مساجد را شامل نمی شود.

این نامزد عوام گرا بر این باور است که حجاب یک پوشش اسلامی است و مشخصا برای یک طرز تفکر و ایدئولوژی استفاده می شود و نه یک مذهب.

همچنین لوپن در فوریه گذشته لایحه‌ای به منظور مبارزه با ایدئولوژی‌های اسلام‌گرایانه ارائه کرد و گفت: در صورتی که این لایحه مورد تصویب قرار گیرد، این قانون از طریق اعمال جریمه اجرا خواهد شد.

از طرف دیگر هرچند مکرون در دوران ریاست جمهوری خود در فرانسه محدودیت‌های گسترده و کم‌سابقه‌ای را نسبت به مسلمانان ساکن این کشوراعمال کرد، با این وجود در نظر او سیاست های لوپن بر خلاف اصل سکولاریسم در فرانسه است. مکرون معتقد است که در صورت ممنوعیت حجاب توسط لوپن، سایر علائم مذهبی نیز همچون صلیب و یرملکه (لباس مخصوص یهودیان) باید ممنوع شوند.

در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری فرانسه که یکشنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون رئیس جمهوری فعلی با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم رقابت های انتخاباتی راه پیدا کردند.