حضور اندک بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد شهرداری تهران

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهرداری در برنامه ۵ساله مکلف شده است تا ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی خود را در اختیار بانوان قرار دهد. مقصود از پست‌های مدیریتی، پست‌های رده‌های یک، دو و سه نیست بلکه سمت‌های مدیریتی ارشد است که تعداد بانوان نیز در این پست ها اندک است. […]

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهرداری در برنامه ۵ساله مکلف شده است تا ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی خود را در اختیار بانوان قرار دهد. مقصود از پست‌های مدیریتی، پست‌های رده‌های یک، دو و سه نیست بلکه سمت‌های مدیریتی ارشد است که تعداد بانوان نیز در این پست ها اندک است.

به گزارش جهان بانو، «نرگس معدنی پور» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص ارزیابی اقدامات انجام شده برای بانوان سرپرست خانوار توسط شهرداری تهران، اظهار کرد: باید ببینیم اقدامات مدیریت جدید در شهرداری تهران برای سال۱۴۰۱  چیست، چرا که کارهای صورت گرفته در سال گذشته ادامه برنامه ریزی‌هایی بود که توسط دوره پیشین مدیریت شهری انجام گرفت. ذکر این نکته نیز ضروری است که مبنای اقدامات برنامه‌های شهرداری برنامه ۵ساله است و شهرداری پایتخت نیز باید طبق برنامه مصوب عمل کند. 

وی افزود: در حوزه زنان به خصوص برای سال ۱۴۰۱ طرح‌های مختلفی پیش بینی شده است. البته که اعتبارات و بودجه‌ها نه تنها در حوزه بانوان که در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز مطلوب نیازها نبوده است. با این وجود ما معتقدیم که فعالیت‌ها باید با هم افزایی میان دستگاه‌ها تعریف شود. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه در حوزه زنان نیز شهرداری تهران موظف است با هم افزایی با دیگر دستگاه‌ها به خصوص در حوزه زنان سرپرست خانواده اقدامات لازم را انجام دهد، خاطر نشان کرد: تمامی واحدهای شهرداری تهران موظف به پیش بینی سهم زنان در بودجه و اعتبارات خود هستند، چرا که بانوان نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، بنابراین نیمی از مخاطبین و جامعه هدف ما نیز متشکل از بانوان است. 

معدنی پور اضافه کرد: موضوع بانوان سرپرست خانوار تنها به شهرداری مربوط نمی‌شود. اساسا این مساله مربوط به شهرداری نیست و سایر دستگاه‌ها متولی این موضوع هستند. با این وجود بعضی از بانوان سرپرست خانوار در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و هیچ دستگاه و نهاد مرتبطی آن ها را تحت پوشش قرار نداده است. ما بر این موضوع تاکید داشتیم که شهرداری به منظور بهبود شرایط این بانوان خدماتی را به آنان ارائه دهد. لازم است تا برای این قشر بحث مهارت آموزی، آموزش و اشتغال‌زایی در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند روی پای خود بایستند و در حوزه مشاغل خانگی مشغول به کار شوند. 

وی در پاسخ به گفته برخی افراد مبنی بر اینکه شهرداری در این زمینه وظایفی را برعهده دارد، گفت: نمی‌توان به این اقدامات عنوان «وظیفه» داد. با این وجود شهرداری در زمینه ارائه خدمات ماموریت‌هایی را بر عهده دارد و بسترهایی را فراهم می‌کند که در حوزه اشتغال‌زایی باعث کمک به این قشر و بهبود شرایط آن‌ها می‌شود. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص میزان تسهیلات فراهم شده برای زنان سرپرست خانوار توسط شهرداری تهران بیان کرد: بنده اطلاعی از آمارهای جدید ندارم و در این خصوص باید به ظرفیت و توان شهرداری نگاه کرد. شهرداری قادر نیست تا تمامی بانوان سرپرست خانوار را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. نگاه ما این است که شهرداری در یک مرحله تعدادی از بانوان سرپرست خانوار را با هدف مهارت آموزی تحت پوشش خود قرار دهد و پس از اینکه آن‌ها توانمندی لازم را به دست آوردند آنان را از چتر حمایتی خود خارج سازد و گروه دیگری را وارد چرخه کند. نگاه و رویکرد ما این است که یک چرخه توانمندسازی را برای بانوان سرپرست خانوار پیش بینی کنیم که در آن چرخه با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات تعدادی از بانوان خودکفا شده و از چرخه خارج ‌شوند و و گروه دیگری جایگزین آن ها گردند.

معدنی پور در خصوص عدم تحقق سهم بانوان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که بانوان ما از توانایی لازم در عرصه‌های مختلف مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند، اما اینکه چرا این ظرفیت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نگرشی است که باید در اصلاح آن کوشید. 

وی عنوان کرد: بانوان در کنار مسئولیت‌هایی که در خانواده بر عهده آن هاست، این توانایی را دارند تا در ساحت‌های اجتماعی نیز نقش آفرینی کنند و این موضوعی است که اتفاقا خود زنان باید بیشتر از همه برای آن تلاش کرده و زمان صرف کنند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بانوان باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را نشان بدهند، تاکید کرد: بانوان باید از اعتماد به نفس لازم برخوردار باشند و مسئولیت‌ها را بپذیرند. این موضوع تنها به شهرداری مربوط نمی‌شود و ما در سایر دستگاه‌ها نیز شاهد عدم استفاده درست از ظرفیت مدیریتی بانوان هستیم. 

معدنی پور اضافه کرد: شهرداری تهران در یک برنامه ۵ساله مکلف شده است تا ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی خود را در اختیار بانوان قرار دهد، اما منظور از پست‌های مدیریتی در اینجا رده‌های یک، دو و سه نیست، بلکه مقصود پست‌های مدیریتی ارشد است. 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بانوان بسیاری در پست‌های مدیریتی دو و سه و چهار در شهرداری تهران حضور دارند والبته که این موضوع در جای خود قابل تقدیر است، اما هدف ما حضور بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد است و متاسفانه باید گفت که حضور بانوان در سطوح مدیریتی اندک است. البته بنده به رقم ۳۰ درصد اعتقاد ندارم و باور دارم که حضور بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد باید بیش از اینها باشد، چرا که استعداد و توان بانوان ما بیشتر از این مقدار است. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که باید بیشتر تلاش کرد تا از ظرفیت‌ها استفاده شود و لازم است تا خود بانوان نیز از همدیگر حمایت کنند و فضا را برای موفقیت خانم‌ها فراهم کنند و راهی باشد که باقی بانوان شایسته نیز در مسیر رسیدن به پست‌های مدیریتی قرار گیرند.