جای خالی طرح مطالبات زنان در دیدارهای دانشجویان با سران قوا

به گزارش جهان بانو، امسال روز دانشجو در حالی به پایان رسید که نمایندگانی از دانشجویان در دو روز پیاپی در نشست هایی با سران سه قوه شرکت کردند. در روز دوشنبه، ۱۵ آذر ماه، دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرد و در جمع دانشجویان حاضر […]

جای خالی طرح مطالبات زنان در دیدارهای دانشجویان با سران قوا

به گزارش جهان بانو، امسال روز دانشجو در حالی به پایان رسید که نمایندگانی از دانشجویان در دو روز پیاپی در نشست هایی با سران سه قوه شرکت کردند. در روز دوشنبه، ۱۵ آذر ماه، دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرد و در جمع دانشجویان حاضر شد. پس از اینکه دانشجویان با قالیباف دیدار کردند، در روز دوشنبه به قوه قضائیه دعوت شدند و با دکتر محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دیدار و گفتگو داشتند. در روز سه شنبه، ۱۶ آذرماه نیز دکتر ابراهیم رئیسی در دانشگاه شریف حضور پیدا کرد و در دیداری به دغدغه ها و مشکلات مطرح شده از زبان دانشجویان توجه کرد.

با وجود اینکه این دیدارها مناسبتی و سالی یکبار اتفاق می‌افتد، لازم است که دانشجویان این فرصت را غنیمت بشمرند و مطالبات و دغدغه‌های خود را بیان کنند. این تنها دیدار حضوری دانشجویان با سران قوا در تمام سال است و به همین دلیل استفاده از فرصت هایی این چنین بسیار اهمیت دارد.

در نشست های دانشجویان با سران سه قوه نمایندگانی از دانشجویان نقاط مختلف کشور، با توجه به اولویت‌های خود، به بیان مطالبات و دغدغه‌های خود در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پرداختند. اگر مطالبات و مسائلی که در این سه دیدار توسط تشکل‌های دانشجویی بیان شده اند را به عنوان دغدغه‌های اصلی آن‌ها در نظر بگیریم، در خواهیم یافت که مشکلات حوزه بانوان و خانواده در نظر این تشکل‌ها، در ردیف کم اهمیت ترین ها قرار داشته اند.

در دیدار دانشجویان با دکتر قالیباف هیچ کدام از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مشکلات و مسائل حوزه زنان و خانواده وارد نشدند. تنها یکی از دانشجویان که به عنوان نماینده‌ انجمن علمی دانشجویی در این دیدار حضور داشت، اشاراتی گذرا به مسائل مرتبط با بانوان کرد و از دکتر قالیباف اهتمام ویژه‌ به بعضی از مشکلات بانوان در ارتباط با استخدام و هیئت علمی شدن را خواستار شد. نماینده اتحادیه جامعه اسلامی هم در صحبت های خود نکاتی را پیرامون قاتون تسهیل ازدواج و موضوع جمعیت عنوان کرد.

همانطور که می دانید مسیر حل شدن تعداد زیادی از مشکلات موجود در حوزه بانوان و خانواده از مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. با این وجود هیچ کدام از تشکل‌های دانشجویی و حتی دفتر تحکیم وحدت که همیشه پرچمدار مسائل حوزه بانوان است، اشاره‌ای به این چالش ها نکرد.

بسیاری از مشکلات موجود در حوزه زنان، جنبه قضائی و حقوقی دارد و دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی با قاضی القضات بهترین موقعیت برای بیان این مسائل است. از میان دانشجویان شرکت کننده در این نشست، نماینده دفتر تحکیم وحدت به تعدادی از مشکلات همچون کم بودن نرخ نفقه زنان و دادگاه‌های خانواده در شهرستان‌ها و همچنین جنبه صوری و تشریفاتی داشتن فرآیند مشاوره پیش از طلاق اشاره کرد و نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز به بیان مشکلات زنان زندانی پرداخت. نماینده بسیج دانشجویی نیز استفاده از ظرفیت بانوان حقوقدانان در دادسراها را امری مهم عنوان کرد. لازم به ذکر است که دیگر دانشجویان از این فرصت خوب برای بیان مهم‌ترین چالش‌های حقوقی بانوان استفاده نکردند.

همچنین در دیدار با دکتر رئیسی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی تنها دانشجویی بود که به یکی از مسائل بانوان پرداخت و با بیان این موضوع، به حاشیه رانده شدن بانوان در عرصه های اجتماعی و سیاسی را مورد انتقاد قرار داد. به نظر می رسد جامعه اسلامی دانشجویان در حوزه زنان و خانواده ورود پیدا کرده است و این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خود دنبال می کند و در تریبون های خود نیز این مسائل را مورد اشاره قرار می دهد که این امر، اتفاقی امیدوار کننده است.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهتر بود که دانشجویان کمی به مسائل جدی‌تر و ریشه‌ دارتر حوزه زن و خانواده می‌پرداختند که ممکن است در صورت عدم رسیدگی به یکی از بحران‌های اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران