جایگاه کمرنگ مشاوره پیش از ازدواج در میان دختران و پسران امروزی

رفت‌وآمد، گفتگو و تحقیق در فرآیند ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است، با این وجود شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد که بسیار مهم و لازم است توسط مشاور انجام می‌شود. به گزارش جهان بانو، انتخاب همسر برای افراد در هر سن و موقعیتی که باشند انتخاب دشواری محسوب می‌شود. این مساله که شخصیت فرد مورد نظر […]

رفت‌وآمد، گفتگو و تحقیق در فرآیند ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است، با این وجود شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد که بسیار مهم و لازم است توسط مشاور انجام می‌شود.

به گزارش جهان بانو، انتخاب همسر برای افراد در هر سن و موقعیتی که باشند انتخاب دشواری محسوب می‌شود. این مساله که شخصیت فرد مورد نظر ما برای زندگی مشترک واقعا همانگونه باشد که رفتارش نشان می‌دهد، تردیدی است که ممکن است در دل هر فردی ریشه بدواند. از سوی دیگر برخی از افراد شناخت خوبی از شخصیت و نقاط ضعف و قوت‌ خود ندارند و طبیعتا نمی‌توانند شخصیت طرف مقابل‌شان را نیز به خوبی بشناسند. زندگی مشترک بسیار پر فراز و نشیب است. در طول زندگی چالش‌هایی میان همسران شکل می‌گیرد که لازم است افراد از توانایی مدیریت آن برخوردار باشند. متاسفانه مشاوره پیش از ازدواج به دلایل گوناگون در میان برخی از خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود و در طول زمان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی مشترک افراد می‌شود. با دکتر سجاد کریمان مجد روانشناس و متخصص خانواده در ارتباط با لزوم مشاوره پیش از ازدواج به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه خواهید خواند: 

شریک عمرت را بشناس

بزرگترین سرمایه‌ هر فرد عمر و زندگانی اوست که آن را با فردی که برای ادامه زندگی‌اش انتخاب می‌کند، شریک می‌شود. سرمایه‌ای که احتمالا بزرگترین دارایی هر فرد محسوب می‌شود. ازدواج معامله‌ی دشواری است و از آن دشوارتر شریکی است که برای ادامه مسیر زندگی تان انتخاب می‌کنید. بنابراین بهتر است ابعاد شخصیتی فرد مورد نظرتان را بشناسید تا بتوانید به خوبی در کنار یکدیگر زندگی کنید و سرمایه‌تان را به باد ندهید! مشاوره پیش از ازدواج یکی از راه‌هایی است که می‌توان به وسیله آن افراد را شناخت و اهمیت آن هنوز آنطور که باید و شاید برای افراد مشخص نشده است.

دکتر کریمان مجد در خصوص اهمیت مشاوره قبل از ازدواج اظهار کرد:«برای داشتن انتخابی درست، احتمال موفقیت بیشتر و تشکیل یک زندگی با نگرانی کمتر، هر چه بیشتر نسبت به شخصیت و باورهای طرف مقابل شناخت پیدا کنیم، احتمال خوشبختی ما در زندگی بیشتر خواهد شد. البته باید به یادآوری این نکته پرداخت که ما در فرآیند شناخت قادر نخواهیم بود تا یک فرد را به طور کامل بشناسیم، همانطور که شناخت ما نسبت به خودمان صد در صد نیست. با این وجود لازم است تا تمام راه هایی که ممکن است ما را به شناخت بیشتر و بهتر رهنمون سازد را سپری کنیم.

 به عنوان مثال هنگامی که یک فرد تصمیم دارد در یک موضوع اقتصادی با کسی شریک بشود، مثلا چند میلیارد از سرمایه‌اش را در اختیار کسی قرار دهد، اگر این امکان وجود داشته باشد که نسبت به این فرد شناخت بیشتری پیدا کند حتما این کار را انجام خواهد داد. موضوع کوچکی نیست، بحث بر سر چندمیلیارد سرمایه است! زن و مرد نیز در فرآیند ازدواج قرار است زندگانی، فرزندان آینده، عمر و حتی شکست‌ و موفقیت شان را با یکدیگر شریک شوند که بسیار با ارزش‌تر از مبلغی است که گفته شد. بنابراین این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است و افراد باید برای شناخت بهتر فرد مورد نظر تمام راه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند و به گفتگو و تحقیق بسنده نکنند. در واقع هر چه باب گفتگو و آشنایی بیشتر وجود داشته باشد، احتمال شناخت افزایش می‌یابد و احتمال موفقیت در چگونگی برنامه‌ریزی برای زندگی آینده بهتر خواهد شد.» 

مشاور پیش از ازدواج سنگ‌اندازی نیست!

 معمولا یکی از دلایلی که باعث می‌شود دخترخانم ها و آقا پسرها نزد مشاور نروند، ترس از این است که مشاور آن ها را از ازدواج‌ با یکدیگر منع کند. دلبستگی نامزدها به یکدیگر و ترس از نظر نهایی مشاور موجب می‌شود اهمیت این کار نادیده گرفته شود. با این وجود سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که نتیجه مشاوره در مراحل قبل از ازدواج تعیین کننده است یا راهنما؟ 

این مشاور خانواده در ادامه گفت:« مشاوره قبل از ازدواج این گونه نیست که زوجین به مرکز مشاوره مراجعه کنند و به آنها گفته شود با یکدیگر ازدواج کنند یا خیر! مشاور به افراد می‌گوید درصورتی که با یکدیگر ازدواج کنند، با توجه به ویژگی های شخصیتی و روانی چه احتمالاتی پیش روی زندگی مشترک آن هاست و زندگی آن ها را تا چه اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد . چه احتمالاتی می‌تواند افراد را به خطر جدایی نزدیک کند و انتخاب آن ها در آینده در فرآیند زندگی‌شان چه مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

در مشاوره قبل از ازدواج قرار نیست در مورد زندگی یا عدم زندگی با یک فرد پاسخ قطعی دریافت کنیم. هدف این است که همسران با آگاهی بیشتر و با اطلاعاتی که به واسطه مشاوره به دست آوردند تصمیمی درست تر و واقع‌بینانه‌تر بگیرند. مشاور به ما خواهد گفت در صورتی که با این فرد زندگی کنیم احتمالا درآینده با چه مشکلاتی دست به گریبان خواهیم شد. اهمیت این مشکلات تا چه اندازه است و در صورت وقوع چه راه حل هایی برای آنها وجود دارد. بنابراین مشاور مانند راهنما عمل می‌کند.

افراد زمانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، در فرآیند انتخاب به هم علاقه مند می‌شوند و تمایل دارند تا هر چه زودتر ازدواج کنند. متاسفانه نگاه برخی افراد این گونه است که مراجعه به مشاور را همچون مانعی بر سر راه این میل و کشش می‌بینند و این ترس را دارند که مراجعه به مشاور موجب از دست رفتن خوشبختی و حال خوب‌شان در کنار آن فرد شود. در صورتی که مشاور نیز علاقه طرفین را در فرآیند تحلیل در نظر می‌گیرد، به این دلیل که بخشی از مشکلات پیش رو در آینده به واسطه میل و علاقه زوجین به یکدیگر برطرف خواهد شد.»  

ما که اختلاف نظر نداریم برای چه برویم مشاوره؟!

پیش از این مصاحبه با چند فرد در آستانه ازدواج صحبت کردیم و وقتی از آنها نظرشان را در خصوص مشاوره قبل از ازدواج پرسیدیم، بیشتر آن ها عقیده داشتند که نیازی به مشاوره ندارند، به این دلیل که در فرآیند گفتگو با مشکلی مواجه نشدند و اختلاف نظر جدی نداشتند. آن ها تصور می‌کردند که می‌توانند با گفتگو شناخت لازم را نسبت به یکدیگر به دست آورند و نمی‌خواستند هزینه‌ی اضافی بابت مشاوره پرداخت کنند. با این وجود این سوال در اینجا مطرح می‌شود که مشاوره تنها به افرادی اختصاص دارد که از اختلاف‌نظر رنج می‌برند یا اگر فردی در شرف ازدواج بود نیز باید به به مشاور مراجعه کند؟!

کریمان مجد در پاسخ به این پرسش خاطر نشان کرد:« رفت‌وآمد، گفتگو و تحقیق در فرآیند ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است، با این وجود شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد که بسیار مهم و لازم است توسط مشاور انجام می‌گیرد. در مواردی افراد تناسب فکری، اعتقادی و خانوادگی را مورد بررسی قرار می‌دهند و در به نظر خودشان همین موارد کافی است و با تکیه به این آگاهی حداقلی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. با این وجود آن چیزی که تضمین دوام یک زندگی است، تناسب جنسی، شخصیتی و سلامت روان افراد است. این سه عنصر با صحبت هایی که در جلسه مشاوره قبل از ازدواج صورت می‌گیرد قابل درک است. از سوی دیگر تعدادی از اختلالات روانی همان ابتدا مشخص نیستند و در طول زندگی نمود پیدا می‌کنند. تشخیص این قبیل مشکلات توسط مشاور امکان‌پذیر است و افرادی که فاقد تخصص در این زمینه هستند نمی‌توانند نسبت به این اختلالات آگاهی پیدا کنند، چرا که این اختلالات در شخصیت فرد پنهان است. به عنوان مثال فردی که به اختلال دو قطبی مبتلاست، احتمال دارد هنگامی که در مراحل آشنایی هستید در فاز شیدایی باشد و شما رفتار او را بسیار گرم و پر انرژی قلمداد کنید، اما همان فرد ۶ ماه دیگر در فاز افسردگی است و حتی از توانایی اداره یک زندگی حداقلی هم برخوردار نیست.» 

چه زمانی به مشاور مراجعه کنیم؟!

گاهی برخی از زوجین هنگامی به مشاور مراجعه می‌کنند که بسیار دیر است. دقیقا همان زمانی که اختلاف‌نظرهای شدید پیدا می‌کنند و یک مشکل کوچک به یک بحران بزرگ در زندگی مشترک‌شان تبدیل می‌شود.

دکتر کریمان مجد به این موضوع اشاره کرد و گفت: «پس از اینکه دختر و پسر چند جلسه با یکدیگر گفتگو کردند، پرس‌و‌جو و تحقیقات لازم از زندگی طرف مقابل انجام گرفت و خانواده ها در چند جلسه با یکدیگر معاشرت کردند، بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره است. چه اختلاف نظر بین دختر و پسر وجود باشد و چه وجود نداشته نباشد.»