به بهانه روز مادرشوهر

توصیه های مهم درباره رابطه مادرشوهر و عروس

خانواده اولیه افراد یکی از مهمترین ارکان زندگی هر فرد است و عدم برقراری رابطه مناسب بین فرد و خانواده همسر یکی از دلایل احتمالی شکست در ازدواج در سال‌های آینده است. یک ازدواج موفق هنگامی به وقوع می‌پیوندد که همسرها از این توانایی برخوردار باشند که با خانواده یکدیگر ارتباط مناسبی برقرار کنند.

ارتباط مناسب با خانواده همسر یکی از مسائلی است که معمولا تازه عروس ها دغدغه آن را دارند و برای ایجاد یک رابطه خوب با خانواده همسر خود و به خصوص مادرهمسرشان تلاش هایی نیز انجام می‌دهند. تلاش هایی که ممکن است به دلیل برخی باورهای مخرب و نادرست به بیراهه کشیده شود و رابطه عروس و مادرشوهر را از بین ببرد. به همین بهانه در این یادداشت قصد داریم به بیان چند نکته برای تحکیم روابط بین زن و خانواده همسرش بپردازیم.

پرهیز از قطع رابطه با خانواده شوهر

خانواده اولیه افراد یکی از مهمترین ارکان زندگی هر فرد است و عدم برقراری رابطه مناسب بین فرد و خانواده همسر یکی از دلایل احتمالی شکست در ازدواج در سال‌های آینده است. یک ازدواج موفق هنگامی به وقوع می‌پیوندد که طرفین از این توانایی برخوردار باشند که با خانواده یکدیگر ارتباط مناسبی برقرار کنند، چرا که خانواده هر فرد جزئی جدا ناشدنی از آن فرد محسوب می‌شود. بنابراین پس از آغاز زندگی مشترک، هرگز به قطع ارتباط با خانواده همسر به عنوان یک راه حل نگاه نکنید چرا که اگر فردی به راحتی خانواده خود را کنار بگذارد، ممکن است به همان راحتی شما را هم فراموش کند

اعتقاد نداشتن به باورهای مخرب

برای بسیاری از ما جملاتی مانند «مادرشوهر وزیر جنگ است»، «جاری انسان دهن بینی است» بیشتر جنبه شوخی دارد، اما برخی افراد این مَثَل‌ها و کلیشه‌ها را زندگی می‌کنند. مریم سیفی‌کار، زوج درمانگر در این باره می‌گوید: این ضرب المثل ها که برخی از افراد به آن معتقد هستند، در ارتباطات بین زوجین و خانواده‌ها تأثیر بسزایی دارد. هنگامی که در خانواده‌ها در مورد این کلیشه‌ها صحبت می‌شود پس از مدتی برای فرد ذهنیت ایجاد می‌شود. یعنی فرد این تصور را نسبت به مادر همسرش پیدا می‌کند که اگر مادر همسرش در رابطه با موضوعی به او توصیه و یا از کار اشتباه او انتقاد کرد، حتما قصد دارد به او آسیب بزند. در حالی که اگر مادر خودش همان توصیه را  به او داشته باشد ناراحت نمی‌شود، اما از مادر همسرش دلخور می‌شود، چون یک تصور ذهنی نسبت به مادر همسرش دارد و فکر می‌کند مادرشوهرش همواره در پشت صحبت هایش بدی نهفته است و اگر او را نصیحت می‌کند در راستای تخریب اوست‌.

گذران عمر و تجربه، دلیل خیرخواهی بزرگترها

ممکن است مادر همسر شما تحصيلات دانشگاهی نداشته باشد، با این وجود تجربه‌های بسیاری در طول زندگی خود به دست آورده است و طبيعی است که زودتر از شما به ایرادات کارتان پی ببرد. زوجین جوان این موضوع را به یاد داشته باشند که در زمان ازدواجشان بسيار جوان هستید و احتمالاً اين اولين باری است که بدون کمک والدین تان مسئوليت يک زندگی مشترک را برعهده می‌گیرید. در نتیجه کاملا طبيعی است که در برخی موارد مرتکب اشتباه شوید و کارتان را درست انجام ندهید. در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد، نااميد نشويد و مطمئن باشيد در طول زمان درک بهتری نسبت به مسائل زندگی پیدا خواهید کرد و کارتان را بهتر از قبل انجام می‌دهید. بنابراین تلاش کنيد نسبت به قصد و نيت مادرشوهرتان حسن ظن داشته باشید و به خودتان یادآوری کنید که او خيرخواه زندگی شماست.

توجه به تفاوت های روابط

به اين موضوع توجه کنید که رابطه بين يک مرد و همسرش با رابطه بين آن مرد و مادرش متفاوت است و هر رابطه اقاضائات خاص خودش را دارد. يک مرد در جایگاه همسر از احساسات و عواطفی برخوردار است که در جایگاه فرزند نسبت به مادر و يا برادر خود چنين احساساتی را ندارد، بنابراین رابطه مادر و فرزندی به هيچ عنوان نمی‌تواند جایگزین رابطه بین همسران باشد.  عشق و علاقه و عواطف انسانی انواع مختلفی دارند و به همه افراد بسته به نقش و جایگاه آن فرد در رابطه وظایف متفاوتی را محول می‌کنند، در نتیجه آرامش خود را حفظ کنید و این نکات را همیشه به خود یادآوری کنید.

احترام همسر خود را نزد خانواده اش حفظ کنید

این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که احترام شما پیش خانواده همسرتان در صورتی حفظ خواهد شد که همسر شما همیشه نزد آن‌ها محترم باشد. بنابراین به این نکات توجه کنید:

  1.  اگر با همسرتان بر سر مسائلی اختلاف داريد، هيچ گاه نزد مادرشوهرتان آن را علنی نکنيد. در صورت انجام اين کار به مادر همسرتان مجوز دخالت در زندگي مشترکتان را داده اید.
  2.  هميشه در برابر خانواده همسرتان و به خصوص مادرش احترام همسرتان را حفظ کنید، چراکه با صدای بلند حرف زدن، دستور دادن، اخم کردن، داد زدن و کارهايي مانند اين، خانواده همسرتان و به خصوص مادرش را بسیار آزرده خاطر می‌کند و باعث دلخوری از شما می‌‌شود.
  3. برخی از روانشناسان ریشه بسیاری از رفتارهای اشتباه را عدم دریافت توجه از خانواده ذکر می‌کنند. سیفی‌کار، روانشناس بالینی، در رابطه با اثر حمایت و توجه مرد نسبت به همسرش در حفظ رابطه مؤثر زن با خانواده شوهر می‌گوید: اگر در رابطه زوجین یکی از همسران به اندازه کافی از حمایت و توجه همسرش برخوردار نشود، وقتی همسرش را در حال محبت به مادر و یا بقیه خانواده‌ همسرش می‌بیند، ممکن است واکنش مثبتی از خود نشان ندهد.

هنگامی که زوجین نمی‌توانند در کنار یکدیگر احساس خوبی داشته باشند و یکی از طرفین در این رابطه به اندازه کافی به همسرش توجه نمی‌کند، طرف مقابل در وضعیتی قرار می‌گیرد که در روانشناسی اصطلاحا به آن «منفعل-پرخاشگر» گفته می شود. یعنی فرد به جای اینکه به حل مشکلات خود بپردازد، می‌گوید «من دوست ندارم با پدر و مادرت رفت و آمد کنی، چون در خانه آن‌ها به من بی‌توجهی می‌شود». وقتی همسرش می‌خواهد خانواده‌اش را دعوت کند به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کند این دورهمی را به تعویق بیندازد و یا وقتی پدر و مادر همسرش به خانه‌شان می‌آیند رفتار سرد و نامناسبی از خود نشان می‌دهد. این رفتارها منفعلانه_ پرخاشگرانه هستند. به این معنا که فرد مشکلاتی با همسرش دارد و از سوی دیگر نمی‌تواند این مشکلات را حل کند،زیرا طرف مقابل فضا نمی‌دهد. در چنین مواردی توصیه می شود زوجین به جای رفتارهای این چنینی مشکلات خود را به صورت واضح و بی پرده بیان کنند و در صورت لزوم به مشاور خانواده مراجعه کنند.