توران ولی‌مراد: امکان اجبار کارفرمایان به اعمال دورکاری برای مادران شاغل وجود ندارد

به گزارش جهان بانو توران ولی‌مراد، مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ارتباط با ادامه دورکاری بانوان اظهار کرد: بانوان ما در زمانی که دورکاری انجام می شد فرصت مناسبی برای تصمیم به بارداری و مدیریت فرزندان داشتند، زیرا در کنار انجام کار از راه دور، توانستند در کنار فرزندان‌شان حضور داشته […]

مدیر شورای همکاری زنان: امکان اجبار کارفرمایان به اعمال دورکاری برای مادران شاغل وجود ندارد

به گزارش جهان بانو توران ولی‌مراد، مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ارتباط با ادامه دورکاری بانوان اظهار کرد: بانوان ما در زمانی که دورکاری انجام می شد فرصت مناسبی برای تصمیم به بارداری و مدیریت فرزندان داشتند، زیرا در کنار انجام کار از راه دور، توانستند در کنار فرزندان‌شان حضور داشته باشند و در مورد از دست دادن کار خود هم نگران نباشند.

ولی‌مراد در ادامه گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دورکاری بانوان در قانون پنجم توسعه به دولت محول شده بود. با وجود اینکه در این زمینه آئین نامه‌ مورد نیاز به تصویب رسیده و جزئیات عملیاتی کردن دورکاری با اولویت قرار دادن بانوان از نظارت تا پیگیری امور مقرر شده بود، اما این موضوع با تاخیر مواجه شد.

وی بیان کرد: سال ۸۹ آیین نامه دورکاری به تصویب رسید و در تبصره ماده ۴ آن قید شد که بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال، فرزند معلول و یا باردار در اولویت دورکاری قرار دارند.

مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: دوران همه گیری کرونا یک فرصت بود که زمینه لازم برای دورکاری را فراهم کرد. با این وجود پس از فروکش کردن بیماری کرونا بخشنامه حضور کارمندان در محل اشتغال آن ها ابلاغ شد. معاونت زنان در این موقعیت تقاضا داشت که در مورد بانوان دارای فرزند دبستانی و زیر ۶ سال این بخشنامه اجرا نشود.

ولی‌مراد تصریح کرد: پس از پیگیری این مسئله توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاون امور استخدامی کشور پذیرفت تا آنجا که ممکن است و مافوق موافقت دارد، مادرانی که فرزندان خردسال و دبستانی داشته باشند بتوانند به دورکاری ادامه دهند.

وی در جواب به پرسش «آیا ادامه دورکاری بانوان بسته به توافق با کارفرماست یا کارفرما بر اساس قانون ملزم به اجرای دورکاری بانوان است؟ پاسخ داد: مافوق از نحوه کار باخبر است، بنابراین نمی‌توان وی را الزام کرد زیرا به عنوان نمونه استمرار دورکاری اساتید دانشگاه شاید در قسمتی از فعالیت ها همچنان جاری باشد، اما اجرای آن به نوع کار وابسته است. جای خوشبختی است که در این دوره زیرساخت دورکاری که در برنامه توسعه پنجم مقرر شده بود، اجرایی شد و ریاست هر مجموعه ای بر مبنای نوع کاری که از افراد خواستار است مجاز به تصمیم در مورد ادامه اجرای دورکاری است.

مدیر شورای همکاری زنان در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه دورکاری زنان چه تاثیری در بحث فرزندآوری و جمعیت دارد؟ اظهار کرد: مسئله جمعیت و فرزندآوری یک موضوع تک بعدی نیست و ابعادی مختلفی در این حوزه تاثیر گذار است. مسئله دورکاری یکی از عوامل موثر در این خصوص است چراکه مادر در خانه علاوه بر انجام کار در کنار فرزندش قرار دارد.

او درباره اجبار دورکاری زنان برای کارفرمایان، خاطرنشان کرد: دورکاری کلا امکان اجباری شدن برای کارفرمایان را ندارد و باید در این خصوص کارفرما برحسب نوع کار تصمیم‌گیری کند چراکه برخی از کارها امکان دورکاری ندارد.

منبع: ایرنا