«تهدید محجبه‌ها»؛ روایتی متفاوت از تلاش زنان محجبه در غرب برای مبارزه با اسلام هراسی

نویسنده بریتانیایی در کتاب جدید خود با عنوان «تهدید محجبه‌ها» تجریبات شخصی خود درباره تبعیض‌هایی که علیه زنان مسلمان در انگلیس اعمال می‌شود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

نادینه اسبالی، نویسنده بریتانیایی در کتاب جدید خود با عنوان «تهدید محجبه‌ها» تجریبات شخصی خود درباره تبعیض‌هایی که علیه زنان مسلمان در انگلیس اعمال می‌شود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

او در این کتاب به موضوع نژادپرستی و اسلام هراسی که بر زندگی زنان مسلمان در انگلیس تأثیر می‌گذارد، پرداخته است. این کتاب نحوه آموزش و اهمیت آن در مقابله با تعصبات چالش برانگیز برای پرورش جامعه ای فراگیرتر و همدلانه پرداخته است.

انتقاد از تصویر زن مسلمان در رسانه‌های غربی

اسبالی در کتاب «تهدید محجبه‌ها» تنها به بیان تجربه‌های شخصی خود نمی‌پردازد، بلکه در یک نگاه کلی به بررسی تاثیر سیستماتیک اسلام هراسی بر زنان مسلمان می‌پردازد. روایت اسبالی فراتر از جنبه شخصی است و پیچیدگی های زن مسلمان بودن در غرب امروز را با بیان تجربیات متعدد برای مخاطب آشکار می‌کند.

بخش قابل توجهی از متن کتاب به تشریح بازنمایی زن مسلمان در رسانه‌های کشورهای غربی اختصاص دارد. او به شدت از تصویرهای کلیشه‌ای که تنوع و غنای زندگی زنان مسلمان را نادیده می‌گیرد، انتقاد می‌کند.

علاوه بر این، «تهدید محجبه‌ها» با موضوع فمینیسم و نگاه طردکننده آن انتقاد می‌کند و به جای آن خواهان رویکرد فراگیرتری است که به صدای زنان مسلمان احترام می‌گذارد و آن را تقویت می‌کند.

توانمندسازی زنان جوان مسلمان

اسبالی درکتاب خود «توانمندسازی زنان جوان مسلمان» را موضوعی مهم و تأثیرگذار دانسته است. او در این باره می‌گوید: «به عنوان یک معلم مستقیما شاهد مبارزه‌ها و سردرگمی‌هایی هستم که دانش‌آموزانم در مسیر حفظ هویت خود در دنیایی که اغلب آن‌ها را اشتباه می‌فهمد یا درباره آن‌ها بدگویی می‌کند، با آن مواجه می‌شوند».

اسبالی از طریق نوشته‌های خود تنها به دنبال آرام کردن دانش‌آموزان دختر مسلمان نیست. او تلاش می‌کند تا الهام بخش آن‌ها باشد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا هویت خود را با غرور و اعتماد به نفس در آغوش بگیرند.

او در کتاب خود بر نیاز حیاتی زنان مسلمان برای بیان داستان های خود بر اساس شرایطی که دارند و به چالش کشیدن و تغییر شکل گفتمان پیرامون اسلام و زنانگی در غرب تاکید کرده است.

مقابله با اسلام هراسی

«تهدید محجبه‌ها » چیزی بیش از یک کتاب است؛ این یک فراخوان برای اقدام است. کاوش صادقانه و ظریف اسبالی در تجارب خود و مسائل اجتماعی گسترده‌تر، خوانندگان را به تامل در برداشت‌ها و تعصباتی که علیه مسلمانان دارند، دعوت می کند. او خواننده را به چالش می کشد تا با واقعیت‌های اسلام هراسی و تاثیر فراگیر آن بر زندگی زنان مسلمان در بریتانیا روبرو شود.

نادیه اسبالی با برجسته کردن تلاقی نژادپرستی، تبعیض جنسی و عدم تحمل مذهبی، قصد دارد درک عمیق‌تر و همدلی را در میان خوانندگان خود تقویت کند و بر تلاش جمعی برای جامعه ای فراگیرتر و محترمانه‌تر تاکید کند. او در «تهدید محجبه‌ها» روایتی قدرتمند را ارائه می‌کند که پیروزی‌های یک زن مسلمان در بریتانیا برای غلبه بر چالش‌های حجاب را به تصویر می‌کشد.

او از طریق داستان شخصی خود و بحث گسترده تر در مورد تاثیرات اجتماعی اسلام هراسی، نه تنها بررسی دقیقی از وضعیت فعلی می‌پردازد، بلکه چشم اندازی امیدوارکننده برای آینده ارائه می دهد.

کتاب این نویسنده، شاهدی بر انعطاف و قدرت زنان مسلمان است و به عنوان منبعی حیاتی برای هر کسی که به دنبال درک و مبارزه با نیروهای نژادپرستی و اسلام هراسی در دنیای امروز است، عمل می کند.

شبستان