تنها ۵ درصد از اهداکنندگان خون در کشور زنان هستند

به گزارش جهان بانو، در هفته ای که گذشت وضعیت ذخایر خونی کشور در ۱۹ استان عادی و سبز بود و در ۱۰ استان نیز در وضعیت زرد قرار داشت. با این وجود اما رنگ ۲ استان سیستان‌وبلوچستان و تهران در نقشه ذخایر خونی کشور قرمز شد و در پی آن سازمان انتقال خون به […]

تنها 5 درصد از اهداکنندگان خون در کشور خانم ها هستند

به گزارش جهان بانو، در هفته ای که گذشت وضعیت ذخایر خونی کشور در ۱۹ استان عادی و سبز بود و در ۱۰ استان نیز در وضعیت زرد قرار داشت. با این وجود اما رنگ ۲ استان سیستان‌وبلوچستان و تهران در نقشه ذخایر خونی کشور قرمز شد و در پی آن سازمان انتقال خون به سرعت اهداکنندگان را برای اهدای خون فرا خواند.

ما با توجه به تجربه هر ساله در هنگام سرد شدن هوا در فصل پاییز می دانیم که میزان اهدای خون به طور معمول با کاهش رو به رو خواهد شد. با این وجود امسال یک مشکل دیگر نیز به این مسئله اضافه شده و آن معضل جراحی‌های غیراورژانسی در بیمارستان‌های کشور است که آمار آن در حال افزایش است. این مسئله نیاز به خون را به ویژه در استان تهران بیشتر کرده است.

در رابطه با این موضوع، محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران از وضعیت هشدارگونه ذخایر خونی این استان سخن گفت. وی اظهار کرد: ذخیره خونی در استان تهران تنها حدود ۴ تا ۵ روز را پاسخ گو است. در حال حاضر ما روزهای حساسی را سپری می کنیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهدا است. موضوع ذخایر خونی در استان تهران تا حدودی با سایر استان‌ها تفاوت دارد. استان تهران پایتخت و مرکز سیاسی کشور است و دارای ۱۶۷ مرکز درمانی و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی است. همچنین، تعداد عمل‌های جراحی تخصصی و فوق‌تخصصی در این استان بسیار زیاد است و بیماران بسیاری از سایر استان‌ها نیز در کنار بیماران ساکن در استان تهران به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی افزود: آمار بیماران تالاسمی و هموفیلی و سوانح و حوادثی که در این استان اتفاق می‌افتد را اضافه بر مواردی که یاد شد در نظر بگیرید و در این صورت متوجه خواهید شد که این آمار بسیار زیاد است. همه این مسائل باعث می شود تا مصرف فرآورده‌های خونی در تهران از مناطق دیگر کشور بسیار بیشتر باشد. لازم به ذکر است که در یک ماه گذشته درخواست مراکز درمانی برای مصرف خون به دلیل بالا رفتن تعداد عمل های جراحی با افزایش رو به رو بوده است.

مهدی‌زاده تصریح کرد: به طور معمول زمانی که موج‌های کرونا فروکش می‌کند، مصرف فرآورده‌های خونی با افزایش مواجه می‌شود. این افزایش مصرف بعد از پیک پنجم بسیار بیشتر از موج‌های دیگر بوده است. در آن زمان ناگهان میزان انجام عمل‌های جراحی غیراورژانسی در کشور بسیار بیشتر شد و به یکباره در استان تهران درخواست فرآورده‌های خونی از سازمان انتقال خون حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در رابطه با جنسیت اهداکنندگان خون بیان کرد: درصورتی که ۱۵۰ اهداکننده خون در هر شیفت کاری به این مرکز مراجه کنند، در بیشتر مواقع ۵ نفر زن و ۱۴۵ نفر مرد هستند. بانوان با محدودیت‌های مختص خود مواجه هستند و تصور بیشتر آن ها این است که به کم‌خونی دچارند، بنابراین تعداد کمتری از آن ها برای اهدای خون به مراکز ما مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است که در مراکز انتقال خون از تمام مراجعه‌کنندگان خانم تست غلظت خون گرفته می شود و در صورت تشخیص کم‌خونی یک فرد توسط پزشک، از وی خون دریافت نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: زنان ۵۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ما شاهد مشارکت‌ خوب آنان در مسائل اجتماعی هستیم. با این وجود متاسفانه در موضوع اهدای خون باورهای اشتباهی در کشور وجود دارد و با وجود تلاش های ما این باورها از بین نرفته است. به دلیل همین مشکلات است که فقط ۵ درصد از اهدای خون در سطح استان تهران و در کل کشور به خانم‌ها تعلق دارد و ۹۵ درصد اهداکنندگان مردان هستند. این درحالی است که در کشوری مانند فرانسه بیش از ۵۰ درصد از اهداکنندگان خون خانم‌ها هستند.

منبع: همشهری