تناقض در رشد انتصاب مدیران زن در عرصه های اقتصادی در بریتانیا

به گزارش جهان بانو، آمارها در انگلستان نشان می دهد که تعداد زنان در منصب های مدیریتی شرکت های بورس و اوراق بهادار این کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته از ۱۲٫۵ درصد به ۳۹٫۱ درصد افزایش یافته است. با این وجود سازمان های خیریه حامی حقوق زنان همچنان می گویند که پیشرفت زنان در […]

none

به گزارش جهان بانو، آمارها در انگلستان نشان می دهد که تعداد زنان در منصب های مدیریتی شرکت های بورس و اوراق بهادار این کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته از ۱۲٫۵ درصد به ۳۹٫۱ درصد افزایش یافته است. با این وجود سازمان های خیریه حامی حقوق زنان همچنان می گویند که پیشرفت زنان در نقش های بزرگ راهبری به شدت عقب مانده است.

شرکت آمار جهانی  “ Board-Ex”دریافت که در سال ۲۰۲۰، ۳۶٫۲ درصد از نقش های مدیریتی در این حیطه در اختیار زنان بود که در سال ۲۰۱۶ به طرز چشمگیری از ۲۶٫۶ درصد بیشتر شده و به این اندازه رسیده است. با این حال، انجمن فاوست(سازمان خیریه حامی زنان) گفت که این ارقام تنوع تکان دهنده ای ندارد، چرا که زنان رنگین پوست، زنان معلول در منصب های قدرت حضور ندارند.

اما جمیما اولچاوسکی، مدیر اجرایی انجمن فاوست از این پیشرفت استقبال کرد و افزود: «در اکثر اتاق های هیئت مدیره ی شرکت های بورس تعداد مردان همچنان بیشتر از زنان است. وقتی به بالاترین سمت‌های مدیرعاملی و ریاست نگاه می‌کنیم، پیشرفت به طرز دردناکی آهسته است.»

زنان تنها هشت تن از مدیران ارشد شرکت‌های برتر در بریتانیا را تشکیل می‌دهند. این مسئله برخی از ناظران را به این استدلال سوق می‌دهد که با وجود پیشرفت در زمینه اهداف برابری جنسیتی، پیشرفت زنان در نقش‌های راهبری ارشد متوقف شده است.

بر اساس ارقام شرکت های بورس و اوراق بهادار، بریتانیا در رتبه بندی بین المللی ۱۲ کشور مشابه – پس از تنها فرانسه با تقریبا ۴۴٪ – از رتبه پنجم در سال گذشته به رتبه ی دوم صعود کرد. این داده ها به نقش های مدیریتی در ۱۰۰ شرکت بزرگ بر اساس ارزش بازار فهرست شده در بورس اوراق بهادار لندن اشاره دارد.

لورا ویتکام، یکی از مدیران کمپین جهانی در باشگاه ۳۰%(کمپینی جهانی که در بریتانیا جهت برقراری برابری جنسیتی در مشاغل مختلف ایجاد شده است) اظهار کرد :«پیشرفت بزرگی حاصل شده است، اما تمرکز روی این تغییرات مثبت می‌تواند توجه ما را از این واقعیت دور کند که ما در سطح اجرایی پیشرفت زیادی نداریم. خط صعودی زنانی که در این سازمان‌ها پیشرفت می‌کنند – تا بالاترین حد، به مدیرانی که کمیته ی مدیران اجرایی را تشکیل می‌دهند – این خط با یک گلوگاه مواجه است.»

نقش زنان در هیئت مدیره های ۲۵۰ شرکت برتر تجاری کمتر است. در سال ۲۰۲۰  حضور زنان ۳۳٫۲ درصد بود و در حال حاضر با افزایش بسیار کمی به ۳۶٫۸ درصد در سال جاری رسیده است. اولچاوسکی هم در آخر اشاره کرد:« نبود زنان رنگین پوست در فهرست مدیران اجرایی تعجب آور است. ما باید موانعی را که سر راه صعود زنان قرار دارد از هر نژاد و ملیتی که باشند، از بین ببریم.»