عید فطر روزی برای تشکر از خانم خونه

عید فطر از بزرگترین اعیاد مسلمانان محسوب می‌شود که پس از گذشت ماه رمضان در اولین روز ماه شوال پاداش خود را به واسطه عبادت و روزه داری یک ماهه از خداوند دریافت می‌کنند. بنابراین بسیار زیبا است که در کنار اجر الهی، در این روز از زحماتی که زنان و به خصوص مادران در طول ماه رمضان برای خانواده خود کشیده اند، تشکر شود.

فرا رسیدن عید فطر، فرصت مناسبی برای قدردانی از زنان و مادران مسئولیت پذیری محسوب می‌شود که در طول یک ماه با عشق و علاقه فراوان، خستگی افراد خانواده را با پخت غذاهای لذیذ و مقوی در وعده های غذایی سحر و افطار، از بین می بردند.

نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان در این باره می‌گوید: عید فطر فرصت مناسبی است تا تلاش‌ها و عشق این بندگان خوب خدا به اعضای خانواده‌شان مشاهده شود. زمانی که همه اعضا خانواده بر سر سفره صبحانه روز عید نشستند، می‌توانند از مادر خود قدردانی کنند و به او بگویند که قدر زحماتش در ماه رمضان را می‌دانند و حتی برای او هدیه بخرند. اینگونه هم محبت‌ها افزایش می‌یابد و خانواده‌ای مستحکم تر داریم وهم خداوند که میزبان ما در این ماه عزیز است، مورد شکر واقع می‌شود؛ چراکه امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ»

کسی که از واسطه نعمت در بین مخلوقات، تشکر نکند، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود.

همچنین می‌توان در این زمینه به امام علی علیه السلام در روز عید فطر اشاره کرد که می‌فرمایند:

«خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع لِلنَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَی مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ»

ای مردم این روزِ شما، روزی است که در آن به نیکوکاران ثواب دهند و افراد بد کردار در آن زبان می‌بینند. این روز شبیه ترین روز به رستاخیز و معاد است. با بیرون آمدن تان از خانه به سمت محل برگزاری نماز عید، یاد کنید بیرون آمدن خود را از قبرهایتان در محضر پروردگارتان و به یاد آورید وقوف خود در نمازگاه را در برابر خداوند و یاد کنید برگشت خود به منزلهایتان را که مانند بازگشت به منزل های بهشت یا جهنم است.

و بدانید ای بندگان خدا که کمترین پاداش مرد و زن روزه ‏دار آن است که فرشته ‏ای در روز آخر ماه رمضان آن‌ها را یاد می‌کند که مژده گیرید ای بندگان خدا که گناهان شما آمرزیده شد و مراقب باشید در آینده چگونه خواهید بود.