ترغیب زوج های جوان به فرزندآوری در طرح «تشویق تولد» در کره جنوبی

والدین جوان در کره جنوبی به ازای تولد هر فرزند هر ماه 750 دلار دریافت می‌کنند، زیرا دولت کره جنوبی برنامه «تشویق تولد» را برای جلوگیری از بحران جمعیت آغاز کرده است.

نرخ باروری در کره جنوبی همچنان در حال کاهش است و به همین دلیل دولت کره تصمیم گرفته است ۱٫۳۵ میلیارد دلار برای مشوق ها و تسهیلات با هدف متقاعد کردن زوجین برای ازدواج و فرزندآوری سرمایه‌گذاری کند.

خبرگزاری یونهاپ در کره جنوبی گزارش کرد که برنامه جدید «تشویق تولد» مجموعه ای از مزایای مالی را برای خانواده ها در نظر گرفته است. این سیاست‌ها شامل یارانه برای منجمد کردن تخمک های زنان، اعطای جوایز به شرکت‌هایی که اقدامات مراقبتی برای حمایت از کودکان انجام می‌دهند و دردسترس قرار دادن فضاهای عمومی برای اجاره به عنوان مکان عروسی است.

همچنین دولت کره جنوبی سیستم کمک هزینه‌ای را اجرا می‌کند که براساس آن قرار است به والدینی که فرزندشان تازه متولد شده است، مبلغ ۷۵۰ دلار به صورت ماهیانه تا یک سالگی کودک پرداخت شود.

این مبلغ ماهیانه قبلا ۵۲۰ دلار بود، با این وجود در آغاز سال ۲۰۲۴ به ۷۵۰ دلار افزایش پیدا کرد. همچنین پس از اینکه فرزندان به سن یک سالگی رسیدند، والدین واجد شرایط دریافت کمک هزینه ۳۷۵ دلاری در ماه برای یک سال خواهند بود. اگر کودک در طی این مدت به یک مرکز نگهداری از کودکان فرستاده شود، بخشی از پول از طریق کوپن پرداخت می‌شود تا هزینه حضور و غیاب کودک جبران شود.

علاوه بر این دولت کره قصد دارد خدمات مرکز مراقبت از کودکان صبح زود را راه‌اندازی کند. این مراکز این امکان را برای والدین فراهم می‌کند که قبل از شروع رسمی ساعات مدرسه فرزندان خود را به این مراکز بسپارند. همچنین این مراکز قصد دارند وسایل حمل و نقل را برای رفت و آمد کودکان به مدرسه از  محل نگهداری از کودکان فراهم کنند.

کره جنوبی مانند ژاپن و چین با بحران کاهش شدید جمعیت مواجه است که ممکن است اقتصاد این کشور را در دهه‌های آینده در وضعیت ناپایداری قرار دهد که در نتیجه بسیاری از بازنشستگان مجبور به تکیه بر کاهش عرضه کارگران جوان‌تر خواهند شد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود یک پنجم از کل جمعیت ۵۱ میلیونی کره جنوبی در سئول زندگی می‌کنند. نرخ باروری در سال ۲۰۲۲ در سئول ۰٫۵۹ بود و نرخ تولد در کل این کشور نیز ۰٫۷۸ بود.

براساس گزارش بیزینس اینسایدر، بسیاری از جوانان کره جنوبی که از افزایش مخارج زندگی و گرانی مسکن نگران هستند ازدواج و فرزندآوری را اغلب به دلیل نگرانی‌های مالی به تاخیر می‌اندازند.