تشدید آزار و شکنجه فعالان زن در عربستان

یک سازمان حقوق بشری ضمن تاکید بر تشدید سرکوب‌گری مقامات سعودی علیه زنان فعال و مدافع حقوق بشر در عربستان از سرنوشت آن‌ها ابراز نگرانی کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، رژیم آل سعود بر خلاف ادعاهای « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ترویج اصلاحات در زمینه حقوق […]

شکنجه زنان عربستانی

یک سازمان حقوق بشری ضمن تاکید بر تشدید سرکوب‌گری مقامات سعودی علیه زنان فعال و مدافع حقوق بشر در عربستان از سرنوشت آن‌ها ابراز نگرانی کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، رژیم آل سعود بر خلاف ادعاهای « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ترویج اصلاحات در زمینه حقوق زنان، به سیاست آزار زنان مدافع و فعال حقوق بشر ادامه می‌دهد. مقامات سعودی همچنان ده‌ها زن از جمله زنان مدافع حقوق بشر ، فعالان و پزشکان را بازداشت کردند. با وجود آزادی برخی از آنها در ماه‌های گذشته ، ترس بازداشت مجدد آنها با توجه به محدودیت‌های اعمال شده علیه آنها و ممنوعیت سفر آنها تشدید می‌شود.
سازمان حقوق بشر اروپایی سعودی با وجود عدم شفافیت در نحوه رسیدگی به پرونده بازداشت شدگان از سوی دولت سعودی بر ادامه راه اندازی کمپین‌های بازداشت علیه زنان نظارت کرده است.
این اطلاعات حاکی از آن است که سرویس امنیت دولتی عربستان اخیراً کمپین بازداشت‌های خودسرانه را به صورت پراکنده آغاز کرده و زنان را هدف قرار داده است که پیش بینی می‌شود این زنان در دفاع از حقوق بشر و ابراز عقیده خود فعالیت داشته‌اند.در میان زنان فعال سعودی دکتر «لینا الشریف» از ماه مه ۲۰۲۱ به اجبار ناپدید شده و خانواده وی نتوانسته‌اند با وی ارتباط برقرار کنند.همچنین از محل نگهداری وی اطلاعی ندارند. بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری لینا الشریف به دلیل اظهار نظر خود در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد.
اطلاعات در ژوئن ۲۰۲۱ بازداشت «اسماء السبیعی»، « رینا عبدالعزیز » در مه ۲۰۲۱ و « یاسمین الغفیلی» را نشان داد.
سالهاست که عربستان سعودی زنان فعال و مدافعان حقوق بشر را بازداشت و تحت تعقیب قرار می‌دهد و برخی از آنها هنوز بدون هیچ اتهامی با مجازات طولانی زندان رو به رو هستند.در میان آنها «اسراء الغمغام» مدافع حقوق بشر است که در دسامبر ۲۰۱۵ در ارتباط با فعالیت خود بازداشت شد. الغمغام با اتهاماتی از جمله رهبری تظاهرات و سر دادن شعارهای خواستار حقوق بشر روبرو شد. دادستانی عمومی خواستار مجازات حکم اعدام برای الغمغام شد و اما پس از آن با وجود تخلفاتی از جمله ممانعت از دسترسی به وکیل علیه وی اعمال شد، به ۸ سال زندان محکوم شد.
علاوه بر این ، عربستان سعودی به بازداشت «نعیمه المطرود» مدافع حقوق بشر ادامه می‌دهد. المطرود در سال ۲۰۱۶ بازداشت شد و با اتهاماتی از جمله مشارکت در تظاهرات در منطقه قطیف و اظهار نظر در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد. اقدامات مسالمت آمیز المطرود در رسانه‌های رسمی سعودی به عنوان حمایت از تروریسم توصیف شد و دادگاه جنایی تخصصی وی را به ۶ سال زندان محکوم کرد.
دولت عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ «فاطمه آل نصیف» ، فعال سعودی را بازداشت کرد. آل نصیف از داخل خودرویش و در حضور دو دخترش با خشونت بازداشت شد و براساس اطلاعات مدنی مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفت. در ژوئن ۲۰۲۱ ، پسرش در حالی که در کانادا بود به طرز مرموزی کشته شد و آل نصیف از شرکت در مراسم تشییع فرزندش محروم شد.
عربستان سعودی همچنین سالهاست که زنان زیادی از جمله «سکینه الدخیل» ، «کفایه التاروتی»، «زینب العیثان»، « مریم آل قصیوم» « میاء الزهرانی» و « عایده الغامدی» را بازداشت کرده است.
دولت عربستان با پرونده زنان مدافع حقوق بشر و زندانیان همانطور که در کل پرونده حقوق بشر به شیوه تبلیغاتی برخورد می‌کند ، بازداشت مدافعان زن حقوق بشر را رد کرده است. علاوه بر این ، برخی موارد برای ترویج اصلاحات استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۱ ، دولت عربستان تعدادی از زنان فعال سعودی از جمله «لجین الهذلول» ، «سمر بدوی» و« نسیمه الساده» را از زندان آزاد کرد. این امر پس از انتقادات شدید صورت گرفت ، زیرا قطعنامه‌ای که توسط پارلمان اروپا صادر شد، آن را یکی از جانبدارترین کشورها علیه زنان توصیف کرد و سازمان ملل متحد دستگیری الهذلول را امری خودسرانه دانست و خواستار آزادی زنان مدافع شد.
آزادی زنان مدافع حقوق بشر با محدودیت‌های مداوم علیه آنها همراه بود ، زیرا آنها هنوز از سفر و انجام هرگونه فعالیتی منع شده‌اند. همچنین اطلاعاتی در مورد انواع مختلف شکنجه اعمال شده علیه آن‌ها در طول بازداشت مورد بررسی قرار گرفت.
سازمان اروپایی حقوق بشر سعودی تأکید کرد که مجازات‌های شدید علیه زنان مدافع حقوق بشر و استفاده از قوانین ضد تروریسم علیه آنها و ادامه بازداشت یا آزار و اذیت آنها پس از آزادی رویکرد سیستماتیک مقامات سعودی است. این سازمان تأکید می‌کند که آزادی موقت و ناقص نگرانی‌هایی را در مورد تشدید سرکوب و تخلفات ایجاد می‌کند.
مقامات سعودی در سالهای اخیر، کمپینی را برای دستگیری خودسرانه بیش از ۱۰۰ زن آغاز کرده‌اند درحالی که نیمی از زندانیان آزاد شده و بقیه زنان در شرایط نابسامانی در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از زنان بازداشت شده سعودی از خشونت و شکنجه مقامات سعودی صحبت کردند.
سازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید: این رفتارها و خشونت‌های اجتماعی زن ستیزانه در عربستان از سوی جامعه زنان این کشور پذیرفتنی نیست.