ترس از زایمان طبیعی و کنترل آن

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای زایمان سزارین، این موضوع را نشانه‌ای از ترس زنان از زایمان طبیعی دانست. وی افزود: نقش ماماها در آموزش زنان باردار به‌منظور کاهش استرس ناشی از زایمان طبیعی بسیار مؤثر است.

روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر فاطمه باکوئی روز چهارشنبه اعلام کرد: ماماها نقش مهمی در کاهش ترس از زایمان در بانوان باردار ایفا می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: آموزش‌های روانی و آموزشی در کاهش ترس از زایمان برای زنان باردار مؤثر است و این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

دکتر باکوئی افزود: ترس از زایمان طبیعی بخشی از اختلالات اضطرابی است که بر کیفیت زندگی زن باردار و همسرش تأثیر می‌گذارد.

وی توضیح داد: میزان ترس از زایمان طبیعی می‌تواند از نگرانی‌های جزئی تا ترس شدید متغیر باشد که تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی زنان دارد و می‌تواند منجر به اضطراب، درد و رنج در دوران بارداری و تأثیر بر سلامت روان آن‌ها شود.

وی ادامه داد: علل ترس از زایمان طبیعی می‌تواند شامل ترس از درد، مرگ، مشکلات غیرمنتظره، خودکارآمدی ضعیف در زایمان، نگرانی درباره مشکلات جنسی پس از زایمان، سلامت نوزاد، فرایند زایمان، عملکرد نامناسب کارکنان درمان، عدم توانایی در تحمل درد و احساس تنهایی و دیگر عوامل باشد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه ترس از زایمان طبیعی می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند و پیامدهای نامطلوبی برای زنان به همراه داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین، راهکارهای کاهش ترس از زایمان طبیعی باید در راستای ارتقای سلامت مادر و جنین در مراقبت‌های بارداری موردتوجه قرار گیرد.

باکوئی افزود: در سطح جهانی، برای کنترل و کاهش ترس از زایمان طبیعی، مداخلات متعددی از جمله رفتاردرمانی شناختی، تکنیک‌های آرام‌سازی، مشاوره‌های روان‌شناسی، کلاس‌های آمادگی زایمان، یوگا و برنامه‌های آگاهی‌بخشی برای کاهش ترس از زایمان در زنان باردار به کار گرفته می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: تیم تحقیقاتی این دانشگاه از رویکرد آموزشی – روانی ماما محور با مدل BELIEF بهره‌برداری کرده است. تمرکز این برنامه بر بیان احساسات، انتظارات و عواطف مرتبط با ترس از زایمان است و به زنان کمک می‌کند تا عوامل مختلف مؤثر بر ترس از زایمان را شناسایی کنند.

وی افزود: این رویکرد آموزشی و روانی به زنان کمک می‌کند تا به توانایی‌های خود در زایمان اعتماد کنند و راحت‌تر احساساتشان را بیان نمایند، همچنین به آن‌ها امکان می‌دهد تا رویدادهای منفی در حین زایمان را مدیریت کنند.

دکتر باکوئی ادامه داد: امروزه مراقبت‌های سلامت تلفنی به‌عنوان یک جزء اصلی در ارائه خدمات بهداشتی در سطح جهانی شناخته می‌شود. مشاوره و آموزش تلفنی به‌عنوان یک برنامه حمایتی آسان و کم‌هزینه می‌تواند با افزایش آگاهی مادران و پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها، بهبود کیفیت زندگی زنان را تسهیل کند.

وی با اشاره به اینکه روش تلفنی به دلیل سادگی، دسترسی آسان و کاهش هزینه‌ها نسبت به جلسات حضوری، راحتی بیشتری را برای افراد فراهم می‌آورد، گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این رویکرد آموزشی و روانی به طور قابل‌توجهی ترس از زایمان را در زنان باردار کاهش داده و تمایل آن‌ها به انتخاب روش زایمان طبیعی را افزایش می‌دهد.

ایرنا