تجربه های متفاوت بانوان شاغل از دورکاری/ مادران شاغل اغلب از دورکاری رضایت دارند

به گزارش جهان بانو، گسترش بیماری کرونا باعث متحول شدن زندگی انسان ها شد و در بسیاری از کشورهای دنیا سبک زندگی و ساحت های مختلف زندگی انسان تغییر کرد. پس از شروع این بیماری، نظام بوروکراسی و سیستم مدیریتی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که با تغییراتی اساسی مواجه شدند. به‌عنوان نمونه، پس از اینکه […]

تجربه دورکاری بانوان شاغل در زمان شیوع بیماری کرونا

به گزارش جهان بانو، گسترش بیماری کرونا باعث متحول شدن زندگی انسان ها شد و در بسیاری از کشورهای دنیا سبک زندگی و ساحت های مختلف زندگی انسان تغییر کرد. پس از شروع این بیماری، نظام بوروکراسی و سیستم مدیریتی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که با تغییراتی اساسی مواجه شدند. به‌عنوان نمونه، پس از اینکه تعداد زیادی از سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، اداره‌ها و محل هایی از این قبیل به دلیل وجود این بیماری به تعطیلی کشانیده شد و پس از مدتی شیوه دورکاری به‌جای حضور در محل کار به شیوه ای معمول تبدیل شد، تعداد زیادی از صاحبان مشاغل و مدیران بخشی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشورهای مختلف جهان به این نتیجه رسیدند که دورکاری کارمندان و کارکنان در مقایسه با حضور آنها در محل کار، منافع بیشتری برای کارفرمایان و نیروی انسانی دارد.

 صرفه‌جویی در تجهیزات و امکانات، وقت و زمان، فضا و مصرف انرژی در نگاه بسیاری از نیروهای انسانی و کارفرمایان از فواید دورکاری است. به دلیل همین فواید دورکاری است که گروهی از افراد باور دارند این روش مدیریتی حتی در دوران پس از بیماری کرونا هم باید طبق روال گذشته به‌صورت دورکاری باشد. بیش از ۲سال از شیوع این بیماری گذشته است و افراد مختلف در طول این مدت تجربیات گوناگون و متفاوتی از دورکاری داشته‌اند. گزارشی که در ادامه خواهید خواند، تجربه های دورکاری تعدادی از زنان کارمند در بخش‌های مختلف است و اثرات مثبت و منفی این نوع کار کردن را از نگاه آنان روایت می‌کند.

برای مادران شاغل دورکاری بهتر است
مژگان مادری خبرنگار است. او از اتمام دوران دورکاری‌اش اظهار ناراحتی می کند و می‌گوید: برای هر فرد شاغل سالهایی از دوران از کاری اش وجود دارند که در یاد و خاطره او از بهترین سال های دوران کاری اش به حساب می آیند. برای من هم با وجود ۲۰ سال سابقه کاری، این ۲ سال از بهترین سال های دوران کاری‌ام محسوب می شد. من تصور می‌کنم که برای همه مادران شاغل از جمله خودم، دورکاری بسیار مفید است؛ چرا که در خانه هستیم و در کنار بچه‌های کوچک‌مان حضور داریم و از آن گذشته، مجبور نیستیم کودک را ۶صبح از خواب بیدار کرده و به منزل مادر یا مادرشوهرمان ببریم. از نظر بنده در این روش کیفیت کار نیز به خصوص برای شغل هایی مانند ما که اساسا نیازی هم به حضور در محل کار نیست، بهتر خواهد شد. برای مدیرمسئول هم بهتر و به صرفه تر است چون مجبور نیست پول آب، برق، قند، چای و به‌خصوص اینترنت بدهد!

آرامش داشتم، حیف تمام شد
رویا در یکی از کتابخانه‌های تهران مشغول به کار است و در کرج زندگی می کند. او در ارتباط با تجربه دورکاری‌اش در دوران کرونا می‌گوید: تجربه بسیار خوبی بود. نمی‌دانم چرا ادامه پیدا نمی‌کند؟ قریب به ۲سال است که این وضعیت ادامه داشته و در این مدت مشخص شد که بسیاری از مشاغل می‌توانند با روش دورکاری به کسب و کار ادامه دهند. بنده تصور می‌کنم این نوع از کار برای همه بهتر است. برای مثال من و تعدادی از همکاران که ساکن کرج هستیم، هر روز صبح مجبور بودیم ساعت ۵ از خواب بیدار شویم و با مترو به سمت تهران بیاییم. خواب‌آلودگی و خستگی از مسیر به‌ویژه اینکه مترو از ابتدای خط شلوغ است، مشکلی است که همواره وجود داشته و البته هنوز هم وجود دارد.

وی اضافه می کند: بعدازظهر و پس از اتمام ساعت کاری نیز دوباره باید این مسیر شلوغ و پر رفت و آمد را از تهران به کرج پشت سر بگذاریم. وقتی نزدیک به ساعت ۷ شب به خانه می‌رسیم، تازه امورات مربوط به منزل و پخت و پز وعده های غذایی شروع می‌شود. بسیار اتفاق افتاده است که حتی فرصت عوض کردن لباس‌هایم را هم پیدا نکرده ام. اما در این مدت، حقیقتا آرامش داشتم و گرفتاری هایی که به طور معمول بانوان شاغل با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، کمتر باعث آزارم می شد. هم به کارهای کتابخانه رسیدگی می کردم و هم به امورات منزل و روابطم با همسر و پسر ۱۴ساله‌ام که چندان تعریفی ندارد نیز بهتر شده بود. این دوران، واقعا تجربه خوبی بود و ناراحتم که با تمام شدن دورکاری مجبورم دوباره در این مسیر آزاردهنده هر روز رفت و آمد کنم.

ترس، حس هر روز و هر لحظه من است
مریم، در بخش اداری یک شرکت تولید مواد آرایشی- بهداشتی مشغول به کار است. او درحالی‌که دو ماسک ضخیم را روی صورتش محکم می‌کند، می‌گوید: فاصله ما تا مصونیت جمعی بسیار زیاد است. به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد که با وجود این آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر بیماری کرونا، محدودیت‌ها کاهش داده شود. از زمانی که به شرکت برگشته‌ام، همواره ترس و دلهره همراه من است که مبادا به کرونا مبتلا شوم.

این کارمند شرکت تولید موارد آرایشی _ بهداشتی تاکید می کند: عمویم به‌ دلیل ابتلا به کرونا درگذشت و ما هنوز برای آن اتفاق عزادار هستیم. از آن زمان به بعد بیشتر از بیماری کرونا می ترسم، به خصوص اینکه اتوموبیل شخصی هم ندارم و با وسایل نقلیه عمومی به محل کارم رفت و آمد می کنم و در نتیجه مجبورم ساعت‌ها در این اماکن بسیار شلوغ حضور داشته باشم. بعضی از اوقات برای سوار شدن به یک بی‌آرتی خلوت‌تر زمان بسیار زیادی را منتظر می‌مانم و دیر به محل کار می رسم. آنجا هم مجبورم برای خوردن یک لیوان آب بترسم و از پشت میزم بلند شوم تا فضای بازتر و جای خلوتی پیدا کنم.

پایان دورکاری برای من آزادی است
معصومه، مسئول صندوق در فروشگاهی بزرگ است که در زمان شیوع بیماری کرونا به‌صورت آنلاین کار می‌کرد و او کارهای فروشگاه را در منزل انجام می‌داد. این مسئول صندوق با خوشحالی می گوید: این مدت که کارهای مربوط به فروشگاه را به وسیله دورکاری انجام می دادم، برای من بسیار سخت بود، چرا که سرکار رفتن همواره تنها امکان من برای آزاد بودن، گشتن، رفت‌وآمد با دوستان و تفریح است. پدر و برادرانم در این مسائل بسیار سختگیر هستند و فقط برای امور ضروری اجازه می‌دهند از خانه بیرون بروم و کار کردن من را هم تنها به‌ دلیل مشکلات مالی خانواده پذیرفته اند. به طور کلی از زمانی که مشغول به دورکاری شدم، همواره مجبور بودم در منزل بمانم و حوصله‌ام سر می رفت، ارتباطم هم با دوستانم قطع شده بود و به جز از طریق تلفن ارتباطی نداشتیم و حقیقتا افسرده شده بودم. خوشحالم که مجددا به سر کارم بازگشته ام.

زن که باشی معنای دورکاری فرق می‌کند
نسترن مشغول به کار کامپیوتری در یک شرکت است. او از اتمام دورکاری‌اش بسیار ناراحت است و از مشکلاتی که حالا مجبور است با آن ها دست و پنجه نرم کند، می گوید: مادر من بیمار است و کسی به جز من نیست که به وضعیت او رسیدگی کند. وضعیت مالی‌مان هم به اندازه ای خوب نیست که توانایی استخدام پرستار داشته باشم. در این مدت به لطف دورکاری یا کار شیفتی، این امکان وجود داشت که در منزل از مادرم مراقبت کنم و هم زمان کارم را هم انجام دهم.

این کارمند شرکت اضافه کرد: مادرم از اینکه مجبور نبود همه روز منتظر بماند تا من از سر کار برگردم، خوشحال بود. با اتمام دوره دورکاری و با اینکه واقعا حضورم در شرکت الزامی ندارد، مجبورم مادرم را مانند گذشته تنها بگذارم. شاید برایتان جالب توجه باشد که اکثر همکاران مرد از اتمام دورکاری خوشحال‌اند، اما می‌دانید زن که باشی همه‌‌چیز متفاوت است، حتی کرونا و پیامدهایش مانند همین دورکاری. تجربه یک خانم از آنجا که هم مادر است و هم دختر و نقش های دیگری نیز مانند پرستار، آشپز، خانه‌دار، مسئول خرید و مسئولیت هایی از این قبیل را بر عهده دارد، با تجربه یک مرد بسیار متفاوت است.

منبع: همشهری