تازه‌ترین برآورد از جمعیت ایران/تعداد مردان ایرانی از زنان ایرانی بیشتر است

طبق آخرین محاسبات مرکز آمار کشور، جمعیت ایران در ابتدای آبان‌ماه سال جاری حدود ۸۵ میلیون و ۹۶۱ هزار نفر برآورد می‌شود.

طبق آخرین محاسبات مرکز آمار کشور، جمعیت ایران در ابتدای آبان‌ماه سال جاری حدود ۸۵ میلیون و ۹۶۱ هزار نفر برآورد می‌شود. از کل جمعیت ایران، تعداد ۶۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر شهرنشین و ۱۹ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر نیز روستانشین هستند.

در برابر هر ۱۰۲ مرد ۱۰۰ زن وجود دارند

از کل جمعیت ایران تخمین زده می‌شود که تعداد ۴۲ میلیون و ۵۸۲ هزار نفر زن و ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار نفر مرد هستند، در نتیجه نسبت جنسی برابر ۸/۱۰۱ درصد محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، حدودا در مقابل هر ۱۰۲ مرد ۱۰۰ زن در ایران زندگی می‌کند.

از نظر ساختمان سنی جمعیت، حدود ۸/۲۲ درصد در سنین زیر ۱۴ سال، ۷/۶۹ درصد در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال که به‌عنوان سنین کار و فعالیت شناخته می‌شود قرار دارند و ۷/۵ درصد نیز در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند.

نرخ رشد جمعیت کاهشی است

براساس دو سرشماری اخیر نرخ رشد جمعیت کشور در دوره پنج ساله ۱۳۹۵تا۱۳۹۰ برابر ۲۴/۱درصد بود، با این وجود طبق آخرین برآورد‌های جمعیتی نرخ افزایش جمعیت کشور در دوره‌های بعدی در حال کاهش است.

به‌عنوان مثال در دوره ۱۴۰۰تا۱۳۹۵ این نرخ برابر ۹۸/۰ درصد و در دوره ۱۴۰۵تا۱۴۰۰ برابر ۷۲/۰ درصد برآورد شده است.

براساس قانون، اجرای سرشماری‌ها در فواصل زمانی معین ده یا پنج ساله صورت می‌گیرد. با توجه به نیاز به اطلاعات به روزتر و فاصله اجرای سرشماری‌ها، این مرکز انجام پیش بینی‌ها و برآوردهای جمعیتی را در دستور کار خود قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان